Presentatie Bijeenkomst 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Communicatief gedrag + / -
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Redactioneel schrijven Les 2
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Reflectie.
Welkom bij de 4e workshop over:
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Presentatie Bijeenkomst 4
Schrijven met een strategie
Tweede wereldoorlog.
Presentatie Bijeenkomst 2
OFC28 mediawijsheid les 4.
Presentatie Bijeenkomst 1
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Presenteren en communiceren
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Retrospective.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Het belang van voorlezen
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Spreekbeurt in groep 4.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Spreekbeurt in groep 4.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Welkom! Neem plaats in de kring.
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
Observeren en rapporteren
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Les 5: Verbale communicatie
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Les 6: non-verbale communicatie
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Iedereen in de dramadriehoek
Transcript van de presentatie:

Presentatie Bijeenkomst 3

Spel en spelontwikkeling

Onderwerpen bijeenkomst 3 Opening Bespreken huiswerk Wat is spel Spelontwikkeling Pauze Spelbegeleiding en spelverrijking Actief meespelen Speluitleg Huiswerk

Huiswerkbespreking Hoe vond je de opdracht? Hoe ging het observeren? Hoe ging de uitvoering? Wat ging er goed? Wat vond je moeilijk? Waar liep je tegen aan, en wat viel op? Waar moet je een volgende keer op letten? Tips en trucs?

Kenmerken van spel Plezier Vrijheid van handelen Spel kent spelregels Spelen is vrijwillig Spelen is een open of flexibele activiteit

Spelontwikkeling Bewegingsspel Manipulerend spel Thematisch rollenspel Bewuste leeractiviteit

Spelverrijking Meespelen (als medespeler, spelleider, toneelmeester of waarnemer) Voordoen Een nieuwe rol invoegen Materiaal toevoegen Communicatie tussen de spelers gaande houden Samenspel en betrokkenheid op elkaar bevorderen Structuur aanbrengen en verbeteren Spelplan maken Voorstellen doen en problemen inbrengen

Actief meespelen Medespeler Spelleider Regisseur Waarnemer

Speluitleg kenmerken . Ken de activiteit Bereid niet alleen de activiteit maar ook de uitleg voor Geef een logische volgorde in je uitleg Oefen de uitleg een keer voor jezelf Stel de groep op voor je uitleg, kan iedereen je horen? Luistert iedereen ook daadwerkelijk? Praat rustig en duidelijk Houdt je uitleg kort en duidelijk Denk aan de meervoudige intelligenties uit de vorige bijeenkomst Maak gebruik van voorbeelden in je uitleg Vraag of er nog vragen zijn Check of iedereen het heeft begrepen

Speluitleg Wat gaat er goed? Is het spel helder bij de groep? Welke tips kun je geven? Denk aan taalgebruik, spreeksnelheid, opbouw, enz.

Huiswerkopdracht 1 Observeer 5 minuten je bso groep op een moment dat er veel verschillende dingen gedaan worden. Welke spelontwikkelingsfasen zie je in je groep (zowel binnen als buiten)? Schrijf deze op.

Huiswerkopdracht 2 Probeer bewust minimaal 1 keer bij een groepje kinderen actief mee te spelen. Denk daarbij aan de verschillende rollen en kies er bewust eentje uit die je op dat moment geschikt lijkt. Schrijf zo kort mogelijk nadat je weer uit het spel gestapt bent even kort je ervaringen op. Eventueel kan je dit op een later moment aanvullen. Was het leuk? Vonden de kinderen het ook leuk? Welke vorm van meespelen heb je gebruikt? Vond je dit een positieve invloed hebben op het spel? Waarom? Wat ging er goed? Wat kon beter?

Samenspel op de BSO is een product van SDK kinderopvang en CED groep en wordt mogelijk gemaakt door agentschap SZW