Presentatie Bijeenkomst 3
Spel en spelontwikkeling
Onderwerpen bijeenkomst 3 Opening Bespreken huiswerk Wat is spel Spelontwikkeling Pauze Spelbegeleiding en spelverrijking Actief meespelen Speluitleg Huiswerk
Huiswerkbespreking Hoe vond je de opdracht? Hoe ging het observeren? Hoe ging de uitvoering? Wat ging er goed? Wat vond je moeilijk? Waar liep je tegen aan, en wat viel op? Waar moet je een volgende keer op letten? Tips en trucs?
Kenmerken van spel Plezier Vrijheid van handelen Spel kent spelregels Spelen is vrijwillig Spelen is een open of flexibele activiteit
Spelontwikkeling Bewegingsspel Manipulerend spel Thematisch rollenspel Bewuste leeractiviteit
Spelverrijking Meespelen (als medespeler, spelleider, toneelmeester of waarnemer) Voordoen Een nieuwe rol invoegen Materiaal toevoegen Communicatie tussen de spelers gaande houden Samenspel en betrokkenheid op elkaar bevorderen Structuur aanbrengen en verbeteren Spelplan maken Voorstellen doen en problemen inbrengen
Actief meespelen Medespeler Spelleider Regisseur Waarnemer
Speluitleg kenmerken . Ken de activiteit Bereid niet alleen de activiteit maar ook de uitleg voor Geef een logische volgorde in je uitleg Oefen de uitleg een keer voor jezelf Stel de groep op voor je uitleg, kan iedereen je horen? Luistert iedereen ook daadwerkelijk? Praat rustig en duidelijk Houdt je uitleg kort en duidelijk Denk aan de meervoudige intelligenties uit de vorige bijeenkomst Maak gebruik van voorbeelden in je uitleg Vraag of er nog vragen zijn Check of iedereen het heeft begrepen
Speluitleg Wat gaat er goed? Is het spel helder bij de groep? Welke tips kun je geven? Denk aan taalgebruik, spreeksnelheid, opbouw, enz.
Huiswerkopdracht 1 Observeer 5 minuten je bso groep op een moment dat er veel verschillende dingen gedaan worden. Welke spelontwikkelingsfasen zie je in je groep (zowel binnen als buiten)? Schrijf deze op.
Huiswerkopdracht 2 Probeer bewust minimaal 1 keer bij een groepje kinderen actief mee te spelen. Denk daarbij aan de verschillende rollen en kies er bewust eentje uit die je op dat moment geschikt lijkt. Schrijf zo kort mogelijk nadat je weer uit het spel gestapt bent even kort je ervaringen op. Eventueel kan je dit op een later moment aanvullen. Was het leuk? Vonden de kinderen het ook leuk? Welke vorm van meespelen heb je gebruikt? Vond je dit een positieve invloed hebben op het spel? Waarom? Wat ging er goed? Wat kon beter?
Samenspel op de BSO is een product van SDK kinderopvang en CED groep en wordt mogelijk gemaakt door agentschap SZW