Samen sterk in verandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
Edushock leerfestival
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Thema HACCP
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Workshop contentstrategie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Strategische samenwerking
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Samen sterk in verandering
Project Proceshuis Road show
Een gezonder Nederland VTV-2014
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Transcript van de presentatie:

Samen sterk in verandering Je (HR) beleid ondersteunen met cijfers. In dialoog met het management, aan de slag. Kurt Ryckaert, AgO

Rollen van Ulrich, actief luisteren en inzetten op talent Ulrich: Voor elke rol kunnen goede analyses een verschil maken Cultuur Strategie Talent Business partner Operationeel kampioen Geloofwaardige activist Actief luisteren: heel belangrijk, wordt past interessant als de juiste vragen worden beantwoord, data op zich verzamelen is tijdverlies Talent: combinatie tussen goede kennis van HR processen en analytische vaardigheden zeer nuttig, opbouwen van ervaring, verschil

HR analytics: verkenning van het terrein

Verschillende niveaus/maturiteit

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014 Metrics of dasbhoards Betreffen vaak “efficiëntie” Vaak gezien als interne HR metingen Hoe snel werven we iemand aan? Hoeveel opleidingen geven we? Hoeveel bedraagt de loonkost? Basis van alles, maar vaak…oninteressant voor de business, niet gebruikt om verbeteringen door te voeren, “op automatische piloot” na verloop van tijd Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014 Uitdaging: ‘over de muur geraken’ Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

The sky is the limit: drie voorbeelden

Case Google: hebben we managers nodig? https://www.youtube.com/watch?v=l6ISTjupi5g Minuut 11 tot minuut 19

Case google: “hoe geraken we over de muur” – tot het niveau van inzichten Vertrek van duidelijke vragen: bv. “wat is de toegevoegde waarde van managers? Welke kenmerken hebben goede managers? Hoe kunnen we meer goede managers ontwikkelen?” Differentieer in analyse: ga voorbij het gemiddelde, breng de variatie in kaart: bv. “top kwartiel van managers versus laagste kwartiel” Breng verschillende databronnen samen zodat je de relaties kan onderzoeken: bv. “effect van kwaliteit managers op ziekteverzuim, retentie, prestaties van team” Onderzoek de onderliggende redenen van de variatie die je ziet zodat je tot inzichten kan komen over wat “het verschil maakt” bv. “beschrijvingen van great manager, interviews van top managers versus minste managers”

Case google: “hoe geraken we over de muur” – tot het niveau van inzichten Werk ontwikkelingsgericht: gebruik inzichten om te ontwikkelen Bouw een case op die tot inzichten leidt bij topmanagement en je HR acties kan ondersteunen Zorg dat je de nodige data kan gebruiken en het ‘waartoe’ duidelijk is

Carglass : customer delight en employee delight Employee delight: personeelsbevraging en ziekteverzuim Customer delight: klantenbevraging na herstelling ruit op individueel niveau reparateur Productiviteit: aantal herstellingen Proces maakt het verschil (Tip: artikel in Peoplesphere, mei 2013, dossier HR analytics) “je kan minder goede resultaten gebruiken om de mensen een klets rond hun oren te geven maar je kan de resultaten ook gebruiken om op zoek te gaan naar wat er aan de hand is” “De verzamelde gegevens moeten het verschil maken. Vroeger werden werden er surveys gedaan en werd er niets mee gedaan, het vertrouwen verdwijnt.”

Voorbeeld Inostix analyse callcenter

Inostix call center, inzichten Vanaf een bepaalde anciënniteit in functie daalt klantentevredenheid Het duurt een hele tijd vooraleer de klantentevredenheid maximaal is Klantentevredenheid afhankelijk van tijdstip contactname Een vaste klantengroep voor een medewerker verhoogt de klantentevredenheid … Met deze inzichten kan je onderbouwde doeltreffende acties nemen ivm opleiding, doorstromingsmogelijkheden, organisatie van personeel in teams (vaste klantengroepen) …

De “muur” doorbreken betekent.. HR data relateren aan business data of aan HR praktijken/processen Aantonen welke HR prakijken succesvol bijdragen tot het bereiken van organisatiedoelstellingen en welke niet Verfijnen welke kandidaten succesvol zijn in hun job, welke leidinggevenden voor hogere prestaties zorgen, welke ingrepen in PLOEG gesprekken zorgen voor meer tevreden klanten… Zjn de HR praktijken effectief? (bv. werven we de juiste kandidaten aan waarover leidinggevenden, medewerkers en klanten tevreden zijn) Welke praktijken maken het verschil in de toekomst? (bv. welke testen zorgen voor betere kandidaten) Welke praktijken zorgen voor een lager ziekteverzuim?

De vo : wat hebben we in huis?

Quid VO? Brainstorm

Quid VO? PLOEG BUE Personeelspeiling Uitstroom Ziekte Exitgesprekken Interviewmethodiek + Personeelsplan

Wat haal je uit deze gegevens?

Conclusie?

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014 Kwartielen voor PP 2014 Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Benchmarks voor de Vlaamse overheid http://www.bestuurszaken.be/bedrijfsinformatie Ziekte Doorstroom Uitstroom Vorming Personeelsverdeling Leeftijdspyramide Verdeling over niveau, leeftijd, geslacht Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Aantal mogelijkheden op een rijtje… Personeelspeiling: Perceptie over kwaliteit leidinggeven Perceptie over cluster werk Perceptie over betrokkenheid Perceptie over waarden in je organisatie Perceptie over loobaan- en loonmogelijkheden Perceptie over extra vragen Opgesplitst naar afdelingen? Niveau, leeftijd, geslacht BUE: Perceptie over kwaliteit leidinggeven voor middenkader, voor lager kader Sterke competenties in je organisatie, zwakke competenties Ziekteverzuim in je organisatie, opgesplitst over afdeling, niveau, geslacht Doorstroom in je organisatie Kwalitatieve informatie over exitgesprekken Klantentevredenheid per afdeling/dienst/proces Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Mogelijke onderzoeksvragen in je entiteit Wat is de variatie van ziekteverzuim in onze afdeling? Hoger of lager dan VO, positieve of negatieve evolutie? Wat zijn mogelijke verklaringen ervoor dat afdeling x een hoog ziekteverzuim heeft? Welke scores zijn voor die afdeling hoger of lager in de Personeelspeiling en BUE? Welke veranderingen zijn doorgevoerd? Wat is het verschil in functies tussen afdelingen? Welke functies vormen risicogroepen? Is er ook een hogere uitstroom voor deze functies? Welke aspecten zijn sterktes voor deze functies? Komt de performantie in gedrang? Wat leert ons de klantentevredenheidsonderzoeken? Wat zijn de belangrijkste elementen in klantencontacten? Welke klachten hebben we ter beschikking? Ligt het aantal dossiers behandeld hoger of lager? Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Vlaamse overheid bestaande cases 2 entiteiten kruisen ziekteverzuim (hoog, laag, medium) tov tevredenheid over job, leidinggeven, waarden, loopbaan- en loonkansen De Lijn onderzoekt de impact van tevredenheid op aspecten op arbeidsongevallen… Een grote entiteiten wilde weten wat de oorzaken waren van hoog ziekteverzuim en welke acties effectief kunnen zijn Er is nu al heel wat mogelijk…voorbeelden in de VO Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Hoe begin je eraan?

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

De juiste vragen – de juiste richting

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014 Voorbereiding Actief luisteren/interviews met lijn managers en LA Medestanders vinden Wagon aanhaken aan lopende vragen/zaken waar leidinggevenden mee worstelen Openheid creëren Pro-actief een case opbouwen Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014 Voorbereiding Actief luisteren/interviews met lijn managers en LA Welke beslissingen zijn al de revue gepasseerd waar managers of HR zich enkel op het buikgevoel konden baseren? Voor jouw afdeling: wat zijn de belangrijkste uitdagingen? Wat heb je nodig om beslissingen hierop te baseren? Wat vind je nu de interessantste rapportering? Waarom is dat voor jou helpvol? Wat zou het nog interessanter maken? Welke rapportering zoek je zelf op? Zijn er andere rapporten die je opvraagt? Wat heb je al gezien in andere organisaties die je hier mist? Wat is dan het eerste om mee te beginnen? Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Vertrekken van bestaand HR beleidsplan Omgevingsinvloeden (maatschappelijk, VO, beleidsdomein) Omgevingsinvloeden (maatschappelijk, VO, beleidsdomein) Organisatiedoelstellingen Organisatiedoelstellingen HR beleid voorgaande jaren: Doelstellingen HR beleid (HR beleidsplan) Actieplan personeelspeiling 2012 HR beleid komende jaren Doelstellingen HR beleid Ambities personeelspeiling 2016 Personeelspeiling BUE, personeelsrapportering (bv cognos), …

Personeelspeiling als een (deel van) de evaluatie van het gevoerde HR beleid Omgevingsinvloeden (maatschappelijk, VO, beleidsdomein) Diepte analyse Organisatiedoelstellingen Eerste screening HR beleid voorgaande jaren: Doelstellingen HR beleid (HR beleidsplan) Actieplan personeelspeiling 2012 Personeelspeiling BUE, personeelsrapportering (bv cognos), …

Vertrekken van bestaand HR beleidsplan Geeft richting aan je projecten en processen de komende jaren Welke meerwaarde zal dit leveren voor het bereiken van de organisatiedoelstellingen En hoe zal je dit doen. Hoe zal je evalueren of de doelstellingen behaald zijn? Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

De juiste data – wat bestaat er (vaak) al

De data en rapporteringen juist krijgen Relatief: Wat is je doelstelling? Verbanden leggen Exacte rapportering brengen Enkel als je aantoont dat de cijfers er toe doen zal je de cijfers juist krijgen. Begin met wat je hebt. Er bestaat al heel veel Cijfers altijd in hun context interpreteren

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Presenteren van resultaten Wat zijn de vragen die jullie hebben en die wij hebben? Voorstelling van gegevens Focus op kruisverbanden: welke gegevens bevestigen andere gegevens, welke gegevens worden tegengesproken Focus op evolutie: elk cijfers is maar zinvol in relatie tot andere Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Presenteren van resultaten Start met een eyecatcher: drie cijfers, drie vragen, drie antwoorden Focus op het relevante niveau: what’s in it for me Vaak : afdelingsniveau of teamniveau Verras Ga niet buiten zonder dat iedereen dit heeft beantwoord… Hoger Lager Welk cijfer komt overeen met welke vraag? Competitie: wie scoort het hoogst? Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014 Slotvragen Wat verrast je? Wat komt overeen met je intuïtie? Huiswerk: Waar wil je mee aan de slag? Wat is jouw doel? Huiswerk: Met wie zal je dit bespreken? Plan een moment waarop acties worden gekoppeld aan resultaten. Integreer zoveel mogelijk gegevens. Jaarlijkse teamplanning? Afdelingsplanning? Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014 Volg op Wat levert de bespreking op? Welke vragen heb je nog? Welke informatie heb je tekort? Draaiboek voor uitwerking acties samen met Personeel op basis van input personeel en medewerkers : ter beschikking Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014

Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014 En wat na Blankenberge? Meer lezen: artikel – Peoplesphere, mei 2013, dossier HR analytics Leren van elkaar Leernetwerk: iedereen start met een case in eigen organisatie – 6 wekelijkse bijeenkomst – facilitatie – intervisie – leren van feedback, veilige omgeving onder gelijkgezinden, tips en professionele ondersteuning door experten De Lijn experimenteert…bezoek in kader van leernetwerk Welke rapporteringen bouwen andere uit, hoe bouw je een cultuur uit? Wie kent nog goede praktijken, hoe gaan we er mee verder? Strategisch HR seminarie Blankenberge 2014