Expressie van emoties bij autisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

De Reynell Taaltest en autisme
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Workshop Knallende ruzie
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
hoe autismevriendelijk ben ik
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Autismespectrumstoornissen
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Academische vaardigheden - C1.5
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Kinderen en hun sociale talenten
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Emotionele ontwikkeling kinderen & jongeren
Autismespectrumstoornis
Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
De domeinen & Niveau bij ABB.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r
Het werk van Kim Peeters kort samengevat door Inne Sevenois
PETS! Pesten anders bekeken
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Kunst en Kitsch.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Emotie in fotografie.
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Transcript van de presentatie:

Expressie van emoties bij autisme Isis Daragas 1BaTP b

Inleiding Het artikel gaat over een onderzoek met 25 acht tot vijftienjarige hoogfunctionerende kinderen met autisme. Via dit onderzoek willen ze achterhalen of deze kinderen dezelfde sociale ontwikkeling ondergaan als kinderen zonder ASS. Hierbij gebruiken ze verschillende tests en komen tot een besluit dat kinderen met ASS minder empathie hebben en dus makkelijker emoties kunnen verhullen.

Inhoudstafel Het onderzoek Emoties bij kinderen Sociale ontwikkeling bij ASS Verschillende display rules Vragen interview Verbergen van emoties Besluit Bronnen

1. Het onderzoek Semi-gestructureerd interview 25 autistische kinderen onderzocht Doelgroep : 8-15 jaar Gebruiken van substitutie Gebruik van display rules Display rules gebruikt in eigen belang

2. Emoties bij kinderen Cruciale rol in leven Sterke sociale rol Verdriet roept empathie op Ongescensureerd uiten Emotie socialisatie Emoties uiten/verhullen

3. Sociale ontwikkeling bij ASS Andere manier dan gewone kinderen Gebrekkige sociale vaardigheden Gebrekkige communicatieve vaardigheden Gebrekkige verbeeldende vaardigheden Ontwijken emotioneel contact Minder expresssief Minder empathie

4. Verschillende display rules Prosociale display rule Normbeschermende display rule Zelfbeschermende display rule Verbale display rule Faciale display rule

5. Vragen interview De 4 basisemoties Welke emoties in welke situaties Verhullen van emoties Antwoorden ingedeeld in : Emotieregulatie Substitutie Neutralisatie Vermijding

6. Verbergen van emoties Sociale normen Emotie niet gepast In bepaalde situatie Prosociaal Beschermen sociale relaties Voorkomen negatieve gevolgen Zelfbeschermend Negatieve consequenties verwachten Indien emotie niet verbergen

7. Besluit In staat om gesprek te voeren Complexe onderwerpen Mogelijk om een emotie te verhullen In staat om anderen te misleiden Gebruiken van emotieverhulling Minder geavanceerde techniek Minder empathie Makkelijker pokerface opzetten

8. Bronnen Rieffe, C., & Potharst, E., & Meerum Terwogt, M., & Begeer, S., & Stockmann, L., & Cowan, R. (2005). Expressie van emoties bij hoogfunctionerende kinderen met autisme. Kind en adolescent, DOI 10.1007/BF03060945.