Expressie van emoties bij autisme Isis Daragas 1BaTP b
Inleiding Het artikel gaat over een onderzoek met 25 acht tot vijftienjarige hoogfunctionerende kinderen met autisme. Via dit onderzoek willen ze achterhalen of deze kinderen dezelfde sociale ontwikkeling ondergaan als kinderen zonder ASS. Hierbij gebruiken ze verschillende tests en komen tot een besluit dat kinderen met ASS minder empathie hebben en dus makkelijker emoties kunnen verhullen.
Inhoudstafel Het onderzoek Emoties bij kinderen Sociale ontwikkeling bij ASS Verschillende display rules Vragen interview Verbergen van emoties Besluit Bronnen
1. Het onderzoek Semi-gestructureerd interview 25 autistische kinderen onderzocht Doelgroep : 8-15 jaar Gebruiken van substitutie Gebruik van display rules Display rules gebruikt in eigen belang
2. Emoties bij kinderen Cruciale rol in leven Sterke sociale rol Verdriet roept empathie op Ongescensureerd uiten Emotie socialisatie Emoties uiten/verhullen
3. Sociale ontwikkeling bij ASS Andere manier dan gewone kinderen Gebrekkige sociale vaardigheden Gebrekkige communicatieve vaardigheden Gebrekkige verbeeldende vaardigheden Ontwijken emotioneel contact Minder expresssief Minder empathie
4. Verschillende display rules Prosociale display rule Normbeschermende display rule Zelfbeschermende display rule Verbale display rule Faciale display rule
5. Vragen interview De 4 basisemoties Welke emoties in welke situaties Verhullen van emoties Antwoorden ingedeeld in : Emotieregulatie Substitutie Neutralisatie Vermijding
6. Verbergen van emoties Sociale normen Emotie niet gepast In bepaalde situatie Prosociaal Beschermen sociale relaties Voorkomen negatieve gevolgen Zelfbeschermend Negatieve consequenties verwachten Indien emotie niet verbergen
7. Besluit In staat om gesprek te voeren Complexe onderwerpen Mogelijk om een emotie te verhullen In staat om anderen te misleiden Gebruiken van emotieverhulling Minder geavanceerde techniek Minder empathie Makkelijker pokerface opzetten
8. Bronnen Rieffe, C., & Potharst, E., & Meerum Terwogt, M., & Begeer, S., & Stockmann, L., & Cowan, R. (2005). Expressie van emoties bij hoogfunctionerende kinderen met autisme. Kind en adolescent, DOI 10.1007/BF03060945.