Kijk op leerlingen en leren Bijeenkomst 4 De black box geopend…
Vorige week: behaviorisme
Twee stromingen Operante conditionering Klassieke conditionering (Europa: Pavlov) Ontdekking stimulus Respons keten Operante conditionering (Amerika: Skinner) Gedrag uitlokken door een reactie op dit gedrag
Kritiek Belonen kan leiden tot verwennen en afhankelijkheid (extrinsieke motivatie) Straffen kan demotiverend werken Intentie/motivatie is wel degelijk belangrijk Aan context en belevingsaspecten wordt geen recht gedaan. Geen aandacht voor informatieverwerking in de hersenen – black box Reductionistische mensvisie
Cognitie Hoe verwerven mensen kennis Hoe ordenen mensen informatie Hoe gebruiken mensen kennis in hun gedrag
Cognitivisme Hoe werken de zintuigen – aandacht. Hoe onthouden mensen dingen het beste Hoe structureren mensen het beste informatie? Hoe lossen mensen problemen op? Motivatie
Information-processing theory
Opvattingen over instructie Domein-analyse, domein is op te delen in kleine hapklare brokken Kennis brengen we eerst eenvoudig en daarna is er een toenemende complexiteit mogelijk
Direct instructie aandacht pakken, demonstreren/uitleggen, zelfstandig inoefenen, feedback en afsluiten
Ontwikkelingspsychologie Belangrijke onderzoeker Europa: Piaget
Cognitieve ontwikkeling volgens Piaget Vaste fasen die niet te versnellen zijn In interactie met de fysieke wereld
Kritiek Laboratoriumsituaties Té goed gestructureerde taken Daardoor weinig transfer naar nieuwe situaties Erg docent gestuurd Daardoor niet leren zelf leren te sturen Zowel behaviorisme als cognitivisme gaan uit van logisch positivistische uitgangspunten – kennis is vaststaand
Reactie van Vygotsky Grondlegger handelingspsychologie, constructivisme Ontwikkeling is te stimuleren met name door de interactie met de sociale wereld