Kijk op leerlingen en leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
Presentatie WIKI groepsopdracht
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Presentatie KOLL project
Rekenproblemen en Dyscalculie
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Competentiegericht leren vmbo
Kijk op leerlingen en leren Presentatie Wikispace
Stromingen binnen de Psychologie
Dossier Empowerment.
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Beter Onderwijs Nederland
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Bijeenkomst September 2015
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychologie van het leren
Coaching in regioleren
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
De juiste route naar het juiste doel
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Dansen en springen in de interactie
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Transcript van de presentatie:

Kijk op leerlingen en leren Bijeenkomst 4 De black box geopend…

Vorige week: behaviorisme

Twee stromingen Operante conditionering Klassieke conditionering (Europa: Pavlov) Ontdekking stimulus Respons keten Operante conditionering (Amerika: Skinner) Gedrag uitlokken door een reactie op dit gedrag

Kritiek Belonen kan leiden tot verwennen en afhankelijkheid (extrinsieke motivatie) Straffen kan demotiverend werken Intentie/motivatie is wel degelijk belangrijk Aan context en belevingsaspecten wordt geen recht gedaan. Geen aandacht voor informatieverwerking in de hersenen – black box Reductionistische mensvisie

Cognitie Hoe verwerven mensen kennis Hoe ordenen mensen informatie Hoe gebruiken mensen kennis in hun gedrag

Cognitivisme Hoe werken de zintuigen – aandacht. Hoe onthouden mensen dingen het beste Hoe structureren mensen het beste informatie? Hoe lossen mensen problemen op? Motivatie

Information-processing theory

Opvattingen over instructie Domein-analyse, domein is op te delen in kleine hapklare brokken Kennis brengen we eerst eenvoudig en daarna is er een toenemende complexiteit mogelijk

Direct instructie aandacht pakken, demonstreren/uitleggen, zelfstandig inoefenen, feedback en afsluiten

Ontwikkelingspsychologie Belangrijke onderzoeker Europa: Piaget

Cognitieve ontwikkeling volgens Piaget Vaste fasen die niet te versnellen zijn In interactie met de fysieke wereld

Kritiek Laboratoriumsituaties Té goed gestructureerde taken Daardoor weinig transfer naar nieuwe situaties Erg docent gestuurd Daardoor niet leren zelf leren te sturen Zowel behaviorisme als cognitivisme gaan uit van logisch positivistische uitgangspunten – kennis is vaststaand

Reactie van Vygotsky Grondlegger handelingspsychologie, constructivisme Ontwikkeling is te stimuleren met name door de interactie met de sociale wereld