Zeggenschap voor zorgvragers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
‘Medicatieoverdracht vanuit patiëntenperspectief; waar hebben patiënten behoefte aan?’ Sytze Geursen adviseur.
Onze kernrelatie: Zorgvrager – Zorgverlener Samen innoveren Met de patientenportal als instrument.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
feedback als leidend principe
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
telezorg in praktijk Andrea Nijhuis.
De financiering van eHealth Geld is het probleem niet… Mednet congres 2013 De digitale dokter 10 oktober 2013.
Nut en noodzaak van het Patiënten Portal Drs. J.J. Baardman, teammanager NPCF Utrecht, 19 november 2007.
Elektronische gegevensuitwisseling in de zorg
6e Nationaal Platform E-Health Chaos voorbij; structuur begint?
Hét aanspreekpunt voor uitwisseling van zorgcommunicatie.
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Logonet024 Wat moeten we er mee? moeten. logonet024 Wat ontmoeten we er mee?
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport consult: Stand van zaken vanuit VWS Hans Haveman, directie IBE/Innovatie Symposium De chaos voorbij;
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
De Patiëntenrichtlijn
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
De kracht van de ervaring
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
Kennis is macht? De rol van informatie
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Welkom! Verantwoordelijkheid en Zeggenschap. Welkom Namens alle mensen in Limburg Als verzekerden, burger, inwoner Mantelzorger, patiënt Verantwoordelijkheid.
Presentatie Huis voor de Zorg EPD - LSP Vrijdag 21 november 2014
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Introductie VZVZ en het LSP
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
ZORG OM VERNIEUWING Bouwstenen voor een nieuw regeerakkoord Instituut “Clingendael” - 25 januari e Clingendael European Health Forum.
Elektronisch patiëntendossier KWS (studentversie)
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Platform E-Health Georg Hennemann 14 Maart NVE-Health Doelstelling Het bevorderen van gebruik van ICT- mogelijkheden, terondersteuning en verbetering.
We gaan beginnen! Update stand van zaken BSN in de zorg en landelijk EPD Ineke Ruiter Programma Invoering EMD/WDH en BSN Bijeenkomst OIZ > 14 april 2008.
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
Magister voor ouders.
LSP 2 september 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Landelijke Agenda suïcidepreventie Directie Curatieve Zorg, Mw. Mr. M.O. Samuels.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
E-Health en de patiënt Pieter Anthonio Cindy Oudshoorn 11 maart 2014.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Het Verwijzersportaal Een inkijkmogelijkheid voor verwijzers in het databestand van het Martini ziekenhuis.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Jaarplan en jaarverslag Poliklinische Apotheek Tel:
Introductie zorg en technologie1A_KM01
Introductie Zorg & Technologie
Introductie zorg en technologie1A_KM01
E-health: Zeer geschikt voor de neurorevalidatie!
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Zeggenschap voor zorgvragers ICT versterkt de positie van de Zorgvragers Esther Stoffers Manager CTI

Zeggenschap voor zorgvragers Missie Huis voor de Zorg: Zeggenschap voor Zorgvragers Doelstelling: Zorgvragers in Limburg een krachtige stem geven en hun positie versterken

Een krachtig netwerk in Limburg Huis voor de Zorg Een krachtig netwerk in Limburg

Zeggenschap voor zorgvragers Met behulp van ICT kan de kwaliteit, doelmatigheid en toegankelijkheid van de zorg verbeteren Optimale informatie-uitwisseling, minder fouten Zorg op afstand Efficiënte gezondheidszorg door samenwerking, afstemmen zorgprocessen

Zeggenschap voor zorgvragers Om te beginnen met: Het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) Al jaren een landelijk streven Eerst scepsis onder patiënten, nu enthousiasme Eerste pilots zijn hoopgevend

Zeggenschap voor zorgvragers 10 belangrijke punten voor het EPD (NPCF) Toestemming geven (passief) Inzicht alleen als er een behandelrelatie met patiënt is en de gegevens noodzakelijk zijn voor behandeling Afschermen van gegevens mogelijk Uitsluiten van zorgverleners

Zeggenschap voor zorgvragers 5. Inzage in het dossier door patiënt (patiënten portal) 6. Veilige gegevensuitwisseling 7. Toezicht door CBP, IGZ en rechter; verantwoordelijke zorgverlener/organisatie; patiënt 8. Zorgverzekeraars geen toegang 9. Toepassingen voor de patiënt 10. Voorlichting over EPD

Zeggenschap voor zorgvragers E-mailconsult Patiënten willen meer gebruikmaken van e-mailconsult dan nu mogelijk is! 75% van de burgers wil zijn arts via e-mail raadplegen Slecht bij 6% gebeurt dat! (onderzoek juni 2006)

Zeggenschap voor zorgvragers Factoren zoals gebrek aan aanbod, onbekendheid en onduidelijkheid over kosten en vergoeding belemmeren een snelle groei. Ervaringen zijn positief: mogelijkheid om aanvullende vragen te stellen, duidelijk antwoord op schrift, eigen tijd indelen.

Zeggenschap voor zorgvragers

Zeggenschap voor zorgvragers Dokters kunnen niet achterblijven! De patiënt van de toekomst doet alles met zijn mobiel en computer; ouders mailen, boeken een vakantie en googelen; ouderen volgen massaal computercursussen! De ICT in de zorg blijft achter bij andere sectoren, terwijl juist in de zorg de sturingskracht van patiënten/consumenten vergroot kan worden door ICT-toepassingen als toegang tot het eigen EPD, de ontwikkeling van zelfmanagement en e-consult.

Zeggenschap voor de zorgvragers

Zeggenschap voor zorgvragers Dit willen we niet: Huisartsen starten met het elektronisch waarneemdossier huisartsen en het medicatiedossier om met elkaar informatie uit te wisselen over hun patiënten

Zeggenschap voor zorgvragers Maar dit wel: Een patiëntenportal waarmee patiënten hun positie kunnen versterken: Onafhankelijke informatie over mogelijke behandelingen; Goed voorbereid naar arts door informatie Thuis nogmaals advies arts lezen in het elektronisch patiëntendossier

Zeggenschap voor zorgvragers Informatie over verschillende zorgaanbieders; Wachtlijstinformatie; Ervaringen van anderen, ervaringen delen; Eigen deel dossier voor eigen ervaringen, verloop ziekte. Een goede patiëntenportal geeft de patiënt kennis, en kennis is macht.

Zeggenschap voor zorgvragers Balkenende onderzoekt of de politiek iets te zoeken heeft in Second Life Hoe zit het met de Jeugdgezondheidszorg??? Bedankt voor uw aandacht, vragen???