Hersengymnastiek NWO Cognitie Publieksdag 6 februari 2004

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Transitie Ouderenzorg
Auditen op succes waarderend auditen
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Woord van Leven Januari 2010.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
ADHD-toolkit.
Denk aan de sociale competentie
Het geheugen is goud waard!
Fair Play Eerlijk spelen
De psychologie van communicatie
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Levensvragen Over geluk…..
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Leer de namen van de noten 2
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Persoonlijk worden.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Een lessenserie van drie lessen
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Opvoeden van drukke kinderen
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
1. Levensbeschouwing en communicatie
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Presentatie Executieve functies
prikkel of situatie gedragpositieve gevolgen associatie.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Woordjes leren.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Executieve functies Marije Ruben.
Onderwijspsychologie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Transcript van de presentatie:

Hersengymnastiek NWO Cognitie Publieksdag 6 februari 2004 Dr. Rudolf W.H.M. Ponds Neuropsycholoog - Gezondheidszorgpsycholoog Afdeling Niet-Aangeboren Hersenletsel - PMS Vijverdal Vakgroep Psychiatrie en Neuropsychologie – Universiteit Maastricht hersengymnastiek

Hersengymnastiek - onderwerpen Geheugenklachten van jong tot oud Waarom vergeten we wat we leren? Geheugentraining / hersengymnastiek: zin en onzin hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugenklachten 1971 personen 39%: vergeetachtig Toename met leeftijd Leeftijd < 50 jaar: 30%! Mate van hinder en bezorgdheid: weinig leeftijdsverschillen Vindt u zichzelf vergeetachtig? hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugenklachten Oorzaken vergeetachtigheid Jonger dan 50 jaar: Spanningen Emotionele problemen Interesse Concentratie Oorzaak ‘buiten’ het geheugen Ouder dan 50 jaar: Leeftijd Oorzaak ‘binnen’ het geheugen hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugenklachten Vergeten ouderen ‘anders’ dan jongeren? 1358 personen, leeftijd 25-85 jaar Cognitive Failure Questionnaire (CFQ): Frequentie van 25 alledaagse cognitieve vergissingen zoals: namen vergeten wegwijzers niet zien niet op woorden kunnen komen afgeleid worden spullen kwijt vergeten wat je kwam halen dagdromen hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugenklachten Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) en leeftijd hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugenklachten Vergeten ouderen ‘anders’ dan jongeren? (subjectief) ouderen ervaren meer vergeetachtigheid i.v.t. jongeren ouderen meer bezorgd over hun vergeetachtigheid geen typisch ‘ouderdomsvergeten’ (objectief - testonderzoek) verschillen zijn niet zo groot als vaak gedacht jong en oud: vooral opzoekprobleem hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugenklachten De top 5 van geheugenklachten (normale populatie) Namen vergeten Niet op woorden kunnen komen Spullen kwijtraken Teksten / gesprekken niet goed onthouden Vergeten van plannen en voornemens hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugenklachten De top 5 van geheugenstrategieën (normale populatie) Vaste / opvallende plek Notitie agenda / kalender In gedachten nalopen Concentratie Associaties: er omheen denken hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Waarom vergeten wij? Verval in de tijd (trace decay) vgl. zandspoor / voetstap op het strand Geldt voor vrijwel alle informatie hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Waarom vergeten wij? Vergeten door interferentie (beïnvloeding) A B tafel kaas voet otter ……. ……. man foto boor water auto duim Groep 1 (blauw): leert A  leert B  recall A Groep 2 (rood): leert niets  leert A  recall A hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining automatisch sensorisch geheugen gecontroleerd werkgeheugen of kortetermijngeheugen verwerkingsmodule opslagmodules: visueel en auditief gecontroleerd langetermijngeheugen procedurele geheugen declaratieve geheugen episodisch geheugen semantisch geheugen hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining werkgeheugen of kortetermijngeheugen verwerkingsmodule opslagmodules: visueel en auditief Beperkte capaciteit: 7-9 eenheden informatie (bv telefoonnummer) Onderhoudsbewerking: door herhaling (in aandacht houden) blijft informatie aanwezig Elaboratieve bewerking: selectie, organisatie/ordening, associatie met bestaande kennis voor overdracht naar langetermijngeheugen (dit is ‘leren’ en ook ‘trainbaar’) ‘Diepte van elaboratieve verwerking’ is bepalend voor: 1. duurzaamheid opslag (minder verval in tijd) 2. onderscheidbaarheid (minder interferentie) hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining langetermijngeheugen procedurele geheugen declaratieve geheugen episodisch geheugen semantisch geheugen Onbeperkte capaciteit: geen grens qua tijd en omvang Procedurele geheugen: - vaardigheden, conditionering - kennis kan niet worden verwoord (beschrijf hoe je fietst!) Declaratieve geheugen: - kennis kan worden verwoord (semantisch: beschrijf een fiets) (episodisch: beschrijf jouw fiets) hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining Bestaan er geheugenpillen?: NEEN ! Komen er binnenkort geheugenpillen?: NEEN ! (duurt nog lang, geheugen te complex) Werken de middelen die ik bij de drogist koop (bv. Ginko Biloba)? JA ! (maar laat ze ook eens staan) hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining   Hersengymnastiek - Geheugentraining Niet meer capaciteit door training/oefening geheugentaken Geheugen is geen spier, geen kwestie van meer planken (LTM) vgl bibliotheek Wel efficiente opslag en retrieval door organisatie (verbanden leggen, verrijken, associaties, etc.), goed ordeningssysteem (werkgeheugen) bibliotheek In dit geval: strategie van ‘chunking’ tot kleinere betekenisvolle eenheden Leren van betekenisloze rijen cijfers (820945820237647 … 432)   hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining Nog niet duidelijk of het effectief is: extra mentaal en sociaal actief (schaken, bridgen, lezen, computer, fitness, ….) - onderzoeken spreken elkaar tegen - kip of het ei probleem - lichamelijk fit lijkt zeker goed - te weinig prikkels is niet goed (rust roest), maar dat wel niet zeggen dat extra prikkels verbetering geven! - wat is de norm voor ‘actief’, hoe vul je dat in? hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining Vergeten door bezorgdheid: ‘psychologisch’ vergeten Geheugenfalen Verlies zelfvertrouwen door overbezordheid of catastrofale reacties Selectieve waarneming: - letten op missers - normaal wordt abnormaal Cognitieve inspanning - te veel inspanning - te weinig inspanning Versterking gevoel van falen hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining De bezorgde bibliothecaris: Angstig naar het werk Angstig op het werk: Controleren / vermijden Veel spanning / faalangst “dat lukt me niet” “doe alles fout” “val zo door de mand” “ben vast iets vergeten” hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining Slecht geheugen? Stap 1 - Wat is de oorzaak !!! Geheugendagboek Dag Wat Reactie Oorzaak Oplossing Ma sleutels onrust, zelf in de nadenken! zoek gejaagd, jaszak met tas op kop rits gedaan Di afspraak schaamte afgeleid door geen, normaal vergeten excuses telefoontje vriendin (ziek) - 3 weken lang, elke dag - vast tijdstip - ook opvallende momenten van niet-vergeten noteren hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining Inzichten dagboek 1. Vergeten valt mee: niet veel of steeds hetzelfde 2. Slechte randvoorwaarden geheugen: onvoldoende aandacht, tijd, organisatie en ordening 3. Geheugenangst: overbezorgd, irritatie, faalangst 4. Kwetsbaar geheugen: wat helpt dan? hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining Interne geheugenstrategieën (bijna altijd inprenting/opslag) - Herhaling (eenvoudig, effectief, spreiden) - Ordening, systeem - Verbanden leggen (wat weet ik hier al van) - Visualiseren / verbeelden - Ezelsbruggetjes (MVDWOP) - Wie, wat, waar, wanneer (systematisch terugzoeken) Bruikbaar en effectief, maar …. voor beperkte informatie veel oefening vereist creativiteit vereist hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining Externe geheugenstrategieën - Mensen om je heen - Agenda / notities altijd bij je hebben, direct opschrijven links de dag, rechts notities (dagboek) - Vaste plekken, vaste gewoonten (regelmaat) - Varianten op de knoop in de zakdoek Effectief en zeer algemeen bruikbaar en … het geheugen wordt niet lui hersengymnastiek

Hersengymnastiek - Geheugentraining Moraal van het verhaal Iedereen vergeet! U weet meer dan u denkt! Blijf actief zoals dat bij u past! Niet ‘paniekeren’, maar persisteren! Gebruik uw verbeelding Orden! en leg verbanden Gebruik een agenda hersengymnastiek