Leren in een werkende omgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
De ontwikkeling van de 7 competenties
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Verantwoordelijke Leni.
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Flow als sturingsprincipe
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
NEA cohortonderzoek Metingen in 2007, 2008 en 2009
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Valorisatie Programma Rotterdam
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Arbeidsmarktinformatie
Inleiding Regionale Stuurgroep
CVI-Managementconferentie IJzersterk 2013
Brainstorm sociale media in het onderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Met het oog op de toekomst
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden.
Flow als sturingsprincipe
Voortgangsgesprek fase 1
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Het belang van een stage
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Het belang van een stage
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’
Netwerkbijeenkomst Job Crafting 27 November 2014 Hotel Vianen.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Samenwerk maken van je Opleiding Wij zijn de Deelnemersraad!
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Competentie gericht onderwijs
Basistekst : Talentontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Leren in een werkende omgeving Onderzoeksresultaten Ton Eimers KBA Nijmegen 12 juni 2014

Onderzoek DOE Rotterdam Hybride leren Hogeschool R’dam, Albeda College, Grafisch Lyceum 21 hbo-ers, 55 mbo-ers (2011-14) Hybride leren DOE Rotterdam, Zakkendragershuisje, Scholingswinkel, Move your skills Albeda College Ongeveer 100 studenten (2013-14)

Student centraal Wat heeft de student eraan? Enquêtes Studenten, begin en einde Begeleiders en management Ervaringen, waardering Leerwinst Wat werkt wel en wat werkt niet

DOE: leerwinst Breedte takenpakket Functioneren team Kwaliteit van leerwerkperiode Kwaliteit van leeromgeving (informeel leren) Leeropbrengsten

HBO-ers Breed takenpakket Vrijheid, uitdaging en invloed Acquisitie, klantcontact, planning, administratie, management Minder productie, productinnovatie Vrijheid, uitdaging en invloed Doelen gerealiseerd Leerwinst het hoogst Communicatieve, sociale vaardigheden, ondernemerscompetenties, coaching

MBO-ers Marketing/commercieel en grafisch Smaller takenpakket: productie, innovatie, meer klantcontact Organisatorisch lastiger, aandachtspunten Student-student begeleiding sterk punt Leerwinst lager dan hbo Meer effect later in opleiding Samenstelling takenpakket Mix van zelfstandigheid en samenwerking

Kracht van informeel leren Echtheid van de leerwerkomgeving Dynamiek, onvoorspelbaarheid, risico’s Interactie (collega’s, klanten) Zichtbaar in leeropbrengsten Competenties, tevredenheid Balans inbreng school Te veel: weinig uitdaging Te weinig: onvoldoende structuur Ook verhouding hbo-ers en mbo-ers

Hybride leren Voordelen formeel en informeel leren Sterke punten Organisatie Samenwerking Praktijkervaring Ruimte voor persoonlijke leerdoelen Aandachtspunten Duur en intensiteit te laag Echtheid

Conclusies Is het goed voor studenten? Ja, want Intensieve leerervaring Duidelijke leeropbrengsten Ook op breder vlak Veel geleerd over condities en organisatie Niet voor alle studenten Goede opbouw en organisatie Begeleiding beter organiseren