Leren in een werkende omgeving Onderzoeksresultaten Ton Eimers KBA Nijmegen 12 juni 2014
Onderzoek DOE Rotterdam Hybride leren Hogeschool R’dam, Albeda College, Grafisch Lyceum 21 hbo-ers, 55 mbo-ers (2011-14) Hybride leren DOE Rotterdam, Zakkendragershuisje, Scholingswinkel, Move your skills Albeda College Ongeveer 100 studenten (2013-14)
Student centraal Wat heeft de student eraan? Enquêtes Studenten, begin en einde Begeleiders en management Ervaringen, waardering Leerwinst Wat werkt wel en wat werkt niet
DOE: leerwinst Breedte takenpakket Functioneren team Kwaliteit van leerwerkperiode Kwaliteit van leeromgeving (informeel leren) Leeropbrengsten
HBO-ers Breed takenpakket Vrijheid, uitdaging en invloed Acquisitie, klantcontact, planning, administratie, management Minder productie, productinnovatie Vrijheid, uitdaging en invloed Doelen gerealiseerd Leerwinst het hoogst Communicatieve, sociale vaardigheden, ondernemerscompetenties, coaching
MBO-ers Marketing/commercieel en grafisch Smaller takenpakket: productie, innovatie, meer klantcontact Organisatorisch lastiger, aandachtspunten Student-student begeleiding sterk punt Leerwinst lager dan hbo Meer effect later in opleiding Samenstelling takenpakket Mix van zelfstandigheid en samenwerking
Kracht van informeel leren Echtheid van de leerwerkomgeving Dynamiek, onvoorspelbaarheid, risico’s Interactie (collega’s, klanten) Zichtbaar in leeropbrengsten Competenties, tevredenheid Balans inbreng school Te veel: weinig uitdaging Te weinig: onvoldoende structuur Ook verhouding hbo-ers en mbo-ers
Hybride leren Voordelen formeel en informeel leren Sterke punten Organisatie Samenwerking Praktijkervaring Ruimte voor persoonlijke leerdoelen Aandachtspunten Duur en intensiteit te laag Echtheid
Conclusies Is het goed voor studenten? Ja, want Intensieve leerervaring Duidelijke leeropbrengsten Ook op breder vlak Veel geleerd over condities en organisatie Niet voor alle studenten Goede opbouw en organisatie Begeleiding beter organiseren