World Food Challenge Door Jeroen Sijbers. Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
BattleBots The school battle.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Beta docentendag Leeuwarden
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Uitwisselingsproject. Aanleiding puberruil (R.dam- Friesland) allochtone leerlingen erbij betrekken “zwarte school”, zoeken die mee wil participeren.
START DIA.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zo groot, zo ver …. … en toch dichtbij! Concepten (methodes)-Context (Aarde/ruimte) Chemische reactie-Raketmotor Licht en straling-Sterrenspectrum Convectie-Oceaanstromingen.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
ACT-TOOLKIT: INNOVATIE VAN LOB MET ACT
Het leven heeft zijn donkere periodes.
HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Windtechnologie Annet Kops
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Taak (in 6 groepjes, per 2 of per 3)
Wat gebeurt er onder onze voeten? Transport Water & energie Constructies & opslag Integrale benadering van de ruimte is noodzakelijk om overlappende.
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Hoe zelfstandig is de hedendaagse scholier?. Ons onderzoek oriënteert zich op: - Het stellen en behalen van leerdoelen door leerlingen - Het plannen van.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Cannabisbeleid en publieke opinie: zijn we het eens? Rosalie van der Sar Ien van de Goor Evelien Brouwers Henk Garretsen FADO 12 november 2009.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Duurzame ontwikkeling
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 6-9. Het weer in Nederland isobaren lijnen op een tussen plaatsen met dezelfde luchtdruk lagedrukgebieden: rond de.
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Ouderavond over pesten op de basisschool
HACCP.
Presentatie EduCheck SOML
Innovatie in het onderwijs
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Gezondheid Les 1.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Startscherm, filmtrailer
aanleidingen in de OOL:
Gezondheid Les 1.
A 053 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
§6.2 Een wereld vol verschillen
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Biologie als basis voor leven
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

World Food Challenge Door Jeroen Sijbers

Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie

Achtergrond project Jongeren via een toegankelijke, digitale, educatieve game in aanraking brengen met het maatschappelijke debat over genetische modificatie (in relatie tot het wereldvoedselvraagstuk). Context De leerlingen stapt in de schoenen van een consultant bij de World Food Foundation en lost drie casussen op in de context van het wereldvoedselvraagstuk. Leerdoel van de game De leerling kent de begrippen people, planet, profit kan deze toepassen in casussen omtrent het wereldvoedselvraagstuk.

Praktische informatie Vak:Biologie en aardrijkskunde Bijpassend lesmateriaal:lesmodule Battle of the Genes Niveau:4 vwo Tijdsbesteding:1 lesuur voor het spelen van de game zelf 1 lesuur om naar eigen invulling het maatschappelijke debat klassikaal in te zetten

Ontwikkelde game Trailer Webpagina voor docenten: Directe webpagina:

Reacties van de leerlingen “Ik vind dit leuker dan een boek” “De game laat zien dat het wereldvoedselprobleem vele facetten kent.” “Om een duurzame oplossing te vinden moet je iedereen tevreden stellen” “Ik blijf gemotiveerd gedurende de missies”

Drie missies Hoe kunnen we overbevissing tegengaan en toch voldoende vis blijven produceren? Hoe kunnen we kindersterfte door tekort aan vitamine A terugdringen? Hoe kunnen we onze oogst beschermen tegen de aardappelziekte?

Oogst verzekerd Huidige aanpak: -Uitbraak proberen te vermijden door gewasrotatie of ruim planten -Rassenkeuze (sommige meer resistent, nooit volledig) -Chemische bestijding (gebeurt veel) -Afbranden van besmette velden (veel verlies) Gevaarlijke plantenziekte Micro-organisme dat lijkt op een schimmel Zwaar besmettelijk Ideaal klimaat in Nederland - Hoge luchtvochtigheid - Wind - Regen

Toekomst vol vis

Zicht op de Filipijnen? Gouden Rijst 1 e productie in 1997 Geel door bètacaroteen Product wordt nog niet verkocht. Rijst Groeit het best in warme vochtige gebieden Ontwikkelingslanden

Start met spelen via

De introductie van GM-zalm is een goede oplossing voor het garanderen van voldoende vis in de toekomst. De productie van “Golden rice” is een goede oplossing voor het vitamine A tekort onder kinderen in ontwikkelingslanden. De productie van GM-aardappel is een goede oplossing om de aardappel te beschermen tegen de aardappelziekte. Deze game is geschikt om de leerlingen na te laten denken over duurzame maatregelen in de wereldvoedselvoorziening. Deze serious game is geschikt als handvat om na het spel het maatschappelijke debat in de klas te brengen. Ik ga deze game gebruiken. Line-up a.d.v. stellingen: zeer oneens -> neutraal -> eens

Bedankt! l