World Food Challenge Door Jeroen Sijbers
Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie
Achtergrond project Jongeren via een toegankelijke, digitale, educatieve game in aanraking brengen met het maatschappelijke debat over genetische modificatie (in relatie tot het wereldvoedselvraagstuk). Context De leerlingen stapt in de schoenen van een consultant bij de World Food Foundation en lost drie casussen op in de context van het wereldvoedselvraagstuk. Leerdoel van de game De leerling kent de begrippen people, planet, profit kan deze toepassen in casussen omtrent het wereldvoedselvraagstuk.
Praktische informatie Vak:Biologie en aardrijkskunde Bijpassend lesmateriaal:lesmodule Battle of the Genes Niveau:4 vwo Tijdsbesteding:1 lesuur voor het spelen van de game zelf 1 lesuur om naar eigen invulling het maatschappelijke debat klassikaal in te zetten
Ontwikkelde game Trailer Webpagina voor docenten: Directe webpagina:
Reacties van de leerlingen “Ik vind dit leuker dan een boek” “De game laat zien dat het wereldvoedselprobleem vele facetten kent.” “Om een duurzame oplossing te vinden moet je iedereen tevreden stellen” “Ik blijf gemotiveerd gedurende de missies”
Drie missies Hoe kunnen we overbevissing tegengaan en toch voldoende vis blijven produceren? Hoe kunnen we kindersterfte door tekort aan vitamine A terugdringen? Hoe kunnen we onze oogst beschermen tegen de aardappelziekte?
Oogst verzekerd Huidige aanpak: -Uitbraak proberen te vermijden door gewasrotatie of ruim planten -Rassenkeuze (sommige meer resistent, nooit volledig) -Chemische bestijding (gebeurt veel) -Afbranden van besmette velden (veel verlies) Gevaarlijke plantenziekte Micro-organisme dat lijkt op een schimmel Zwaar besmettelijk Ideaal klimaat in Nederland - Hoge luchtvochtigheid - Wind - Regen
Toekomst vol vis
Zicht op de Filipijnen? Gouden Rijst 1 e productie in 1997 Geel door bètacaroteen Product wordt nog niet verkocht. Rijst Groeit het best in warme vochtige gebieden Ontwikkelingslanden
Start met spelen via
De introductie van GM-zalm is een goede oplossing voor het garanderen van voldoende vis in de toekomst. De productie van “Golden rice” is een goede oplossing voor het vitamine A tekort onder kinderen in ontwikkelingslanden. De productie van GM-aardappel is een goede oplossing om de aardappel te beschermen tegen de aardappelziekte. Deze game is geschikt om de leerlingen na te laten denken over duurzame maatregelen in de wereldvoedselvoorziening. Deze serious game is geschikt als handvat om na het spel het maatschappelijke debat in de klas te brengen. Ik ga deze game gebruiken. Line-up a.d.v. stellingen: zeer oneens -> neutraal -> eens
Bedankt! l