Pabo instroom geschiedenis
Wat is blijven hangen? Tijd van ontdekkers en hervormers B.5.1 De aspirant-student kan redenen voor de ontdekkingsreizen uitleggen. B.5.2 De aspirant-student kan denkbeelden en gevolgen van de Reformatie herkennen en Beschrijven B.5.3 De aspirant-student kan uitleggen hoe de Opstand in een onafhankelijke Nederlandse staat resulteerde Tijd van regenten en vorsten B.6.1 De aspirant-student kan verbanden leggen tussen de overzeese expansie, het handelskapitalisme en het ontstaan van een wereldeconomie. B.6.2 De aspirant-student kan burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in het Nederland van de 17e eeuw herkennen en beschrijven. Misschien tijd voor: B.6.3 De aspirant-student kan uitleggen waarin de staatsinrichting van de Republiek zich onderscheidde van die in andere landen. B.6.4 De aspirant-student kan aspecten van het absolutisme beschrijven.
Kruiswoordpuzzel Stof vorige les (5 min)
De Republiek bestuur, 1648-1702 Gewest Eigen wetten Bestuurd door de gewestelijke staten (GS) O.l.v. raadspensionaris GS benoemden een stadhouder (legerleider) GS kozen de Staten Generaal (SG) Stadhouder benoemde (mede) de stadsbesturen (vroedschappen) Machtigst? Generaliteitslanden Veroverd 1621-1648 Bestuurd door de SG
Absolutisme Frankrijk, 1648 - 1700 Centralisatie → koning trok alle macht naar zich toe (absolutisme) Louis (Lodewijk) XIV (1638 – 1715) regeerde van 1643 - 1715 beriep zich op het droit divin Koning kreeg macht van God Stond daarom boven de wet Er kon maar één geloof zijn
(Vorige les niet aan toegekomen) Cultuur: redelijk tolerant T6 Migratie Gelovigen (hugenoten / joden) Vanwege economie (belemmeren van Antwerpen) Nieuwe migranten brengen kennis en kapitaal
Wetenschap en kunst Kunst: realisme en nieuwe opdrachtgevers Explosie van schilderijen Vaak klein en goedkoop waardoor een breder publiek ze kan aanschaffen (Rembrandt / Vermeer)
Tijdvak 7 & 8 Tijd van pruiken en revoluties B.7.1 De aspirant-student kan de ontwikkeling van slavenhandel en slavernij beschrijven B.7.2 De aspirant-student kan motieven voor afschaffing van slavenhandel en slavernij Toelichten B.7.3 De aspirant-student kan denkbeelden van de Verlichting op het gebied van politiek, godsdienst en sociale verhoudingen beschrijven. B.7.4 De aspirant-student kan grondrechten en toenemende politieke invloed van de burgerij in de Franse en Bataafse revolutie beschrijven. Tijd van burgers en stoommachines B.8.1 De aspirant-student kan uitleggen waardoor de burgerij (bourgeoisie) steeds meer politieke invloed kreeg. B.8.3 De aspirant-student kan kenmerken van de industriële revolutie beschrijven. B.8.4 De aspirant-student kan de gevolgen van de industriële revolutie voor de werk- en leefomstandigheden van arbeiders toelichten.
Thema’s Slavenhandel De Bataafse republiek Industriële revolutie De nieuwste tijd Industriële revolutie Fabrieksarbeiders
Frankrijk, 1648 - 1700 Centralisatie → koning trok alle macht naar zich toe (absolutisme) Louis (Lodewijk) XIV (1638 – 1715) regeerde van 1643 - 1715 beriep zich op het droit divin Koning kreeg macht van God Stond daarom boven de wet Er kon maar één geloof zijn
Verlichting Verlichting In de 17e eeuw ontstond een beweging in Europa van intellectuelen met als doel het bevorderen van de rede, de filosofie en de wetenschap. Verlichte denkers: Rousseau (Du Contrat Social) Montesqieu (trias politica) Voltaire Abolutionist Vrijheid! (nadenken over hoe de samenleving moet worden ingedeeld)
Franse revolutie Begrotingstekort Absolutisme hongersnood
Gelijkheid, vrijheid en broederschap Iedereen gelijk Burgerij wil invloed Wie betaald bepaald!
Bestorming van de bastille
Koning Lodewijk & Marie Antoinette
Gevolgen verlichting Politiek Sociaal (gelijkheid) Liberaal (vrijheid) Grondrechten Universele verklaring van de rechten van de mens Liberaal (vrijheid) Vrijheid van meningsuiting Vrijheid van godsdienst
Frankrijk Napoleon Veroveraar Bataafse republiek (door middel van patriotten)
Bataafse republiek burgerlijke stand (iedereen moest een achternaam hebben), het decimale stelsel, rechtsgelijkheid en de dienstplicht. Eise Eisinga
Slavenhandel ( van alle tijden, ook Nederland (WIC)) Driehoekshandel
Plantages
verhaal
Abolutionisme Gruwelijke verhalen Verlichting (gelijkheid?) Negerhut van oom tom Verlichting (gelijkheid?)
Pauze
Tijdvak 8 (tijd van burgers en stoommachines) 1800 – 1900 Industriële Revolutie! Wetenschap bloeide op (begin al in vorig tijdvak) Fabrieksarbeiders
Industriële revolutie Uitvindingen Moderne stoommachine voornamelijk in textielindustrie Mobiliteit
Industriële revolutie Waarom in Engeland Kapitaal uit handel grootgrondbezitters Enclosure (particulier bezit nemen van gemeenschappelijke gronden) Geen ancient regime Waarom niet eerder? Verlichting Nieuwe uitvindingen Uitvindingen worden opgeschreven -> kennis wordt doorgegeven Ondernemerszin! (verlichting bracht individualisme)
Start Industriële Revolutie Graafschap Lancashire Voldoende grondstoffen Goede haven (Liverpool) Voldoende kapitaal Relatief arme bevolking Lage loonkosten Traditie van huisnijverheid Ondernemerszin
De eerste fabrieken Watermill
Gevolgen Urbanisatie Klassensamenleving Slechte leef en werkomstandigheden voor de lagere klasse
Klassensamenleving
Opkomst vakbonden Vakbonden voorlopers van stromingen -> marxisme, communisme, socialisme
Link tussen verlichting en politieke partijen
Vragen?