Neer landt, Op waarts! Ingrid Römer, Farah Klinkers, Pieter Cuppen, Bas Michielsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Microsoft CRM Academy Introductie in CRM
Creëer buitengewone klantbeleving
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Renco Bakker BPMConsult
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Denken in versnelling en Groei
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
Nationaal Innovatie Event
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
H8: Distributie.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Wat is Customer Relationship Management?
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Comtell B.V. Welkom Inleiding
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Een dialoog met klanten opbouwen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
Schitterende Organisaties®
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Strategie en positionering
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Klantgerichtheid: pull vs pushstrategie
Ingrid Römer juni 2009 Visie: Ontop B.V., multinational in Middelburg Vervaardigd, verkoopt, installeert en distribueert prefab RVS rookgasafvoeren in.
Meer grip op uw verkoop Crisis=verkopen Afwachten=> actie
Hoofdkantoor & productie
Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
Naar een optimaal HR - beleid
Veranderingsprocessen
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Informatie management HC2
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Voeg hier het organisatie onderdeel in
JAN HOLSAPPEL.
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Neer landt, Op waarts! Ingrid Römer, Farah Klinkers, Pieter Cuppen, Bas Michielsen

Probleemstelling en plan De toekomst van Neerlandt ziet er niet goed uit: Management & Organisatie Gemengd distributiemodel werkt niet goed Processen Afdelingen werken langs elkaar heen Infra en informatie 8% omzetdaling per klant Niet geïntegreerde IT-infrastructuur Mens en Cultuur “oud” denken Dit CRM-plan voorziet erin dat: Klantretentie met 2% omhoog gaat Klantwaarde met 3% omhoog gaat Margeverdubbeling op termijn

Visie: ontwikkelingen in de zorgverzekeringsmarkt Toename en verandering in concurrentie Schaalvergroting en internationalisering Complexe en veranderende wet- en regelgeving Internet: toename transparantie, selfservice Kwaliteit en service steeds belangrijker Toename inzet ICT-systemen ter ondersteuning bedrijfsprocessen Toename in druk op marges Vergrijzing Transformatie detaildistributie

SWOT STRENGTHS Goed georganiseerde IT afdeling Nieuwe directeur met commerciële inslag WEAKNESSES Gemengd distributiemodel Losse processen en afdelingen IT-infrastructuur Slecht klantbeeld Cultuur van “oud” denken OPPORTUNITIES Terugtreden overheid Toename verkoop via internet Toename senioren Toename collectiviteitsgraad Toenemende macht zorgverzekeraar (achterwaartse integratie) THREATS Grote concurrentie Complexe en veranderende wet en regelgeving Premie-explosie URGENTIE!

Weaknesses Gemengd distributiemodel: Complex Niet geïntegreerd  Afgestemd Processen:  Afgestemd IT-infrastructuur: Eiland-IT Niet geïntegreerd  (Keten)integratie Slecht klantbeeld Cultuur: Ambtelijk Verschillende bloedgroepen Niet klantgericht  Samenwerking en klantgerichtheid WEAKNESSES Gemengd distributiemodel Losse processen en afdelingen IT-infrastructuur Slecht klantbeeld Cultuur van “oud” denken

Missie en strategie Missie: Neerlandt is een kleine, onafhankelijke zorgverzekeraar die zich positief onderscheidt op service, toegevoegde waarde en kwaliteit. Persoonlijke aandacht en klantgerichtheid zijn geïntegreerd in ons denken en doen; vanzelfsprekend naar onze klanten toe, maar zeker ook intern. Strategie: Interne organisatie De klant Seniorenmarkt Merknaam en identiteit

De klant? Duidelijk en eenduidig klantbeeld ontbreekt Geen onderscheid tussen B2B en B2C Veel nieuwe klanten door acquisitie (30%) Hoge churn-rate (28%) Aandeel bestaande klanten stijgt licht (3%) Lagere omzet per klant (- € 102) Wat kost de klant? XLLMSP revenu kosten3.000 M&S25 profit

Wie is de klant? Conclusies: Veel profiteurs (37%/40%) Veel weglopers (11%/7%) Weinig partners (9%/3%)

Doelstelling: interne organisatie rondom de klant Manage de klant!

Doelstelling: interne organisatie rondom de klant Ketenintegratie Administratief Financieel Marketing Processen Ontkokeren Kennis delen Organisatie Oriënteren op klant Klantenteams Manage de klant!

Plateauplanning Tijd Toegevoegde waarde Plateau 1: Interne organisatie op orde Verhogen klantretentie met 2% Opleiden, focus op service Plateau 2: Klanten behouden en ontwikkelen Gemiddelde klanttevredenheid 7½ leidt tot Vergroten klantwaarde met 3% Plateau 3: Klanten werven Vergroten klantenbestand met 5%. Plateau 4: Nieuwe identiteit en merknaam ontwikkelen Verdubbelen gemiddelde klantmarge 1 jaar

Plateau 1 De vier aspecten van dit plateau: Management & Organisatie missie en strategie formuleren en uitdragen Processen Value circle inrichten Focus op Service Infra en informatie Ontwerp van nieuwe ICT-infrastructuur en CRM-systeem Inrichten van infrastructuur en inrichting CRM-systeem Integratie van systemen Integratie met intermediairs verbeteren, bv. door extranettoepassing KPI’s identificeren Mens en Cultuur Klantgerichtheidstrainingen uitvoeren voor medewerkers met klantcontact Awareness-sessies voor CRM-implementatie

Plateau 2 De vier aspecten van dit plateau: Management & Organisatie Integreren van Marketing, Sales en Service in de organisatie Processen Verbeteren callcenter Uitbreiden en uitwerken van de marketingprocessen rondom campagnemanagement Infra en informatie Implementatie van een campagnemanagement-systeem Integratie multichannel marketing en meten van retentie en conversie KPI’s uitbreiden voor callcenter-processen Volledig in gebruik van het CRM-systeem door MS&S Mens en Cultuur Aanpassen functie- en taakomschrijvingen Aanpassen beloningstructuur Informatiesessies in de gehele organisatie

Conclusie De weg naar het succes voor Neerlandt: 1.Herinrichten van de organisatie van Neerlandt Go/No Go 2.Klantgerichte trainingen Go/No Go 1.Werken vanuit één CRM-databaseGo/No Go 2.Richten op nichemarkt “senioren”, nieuw merk Go/No Go

Met “ Oplandt” verzekeringen gebeurt dit niet!