E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU 11-3-2005, NNV Landelijke Practicumdag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Stage bij Technische Informatica
Digitaal platform voor Employability
RAJ Luijsterburg / SUMMA-techniek / Eindhoven
E-DEPOT en digitale toegankelijkheid 19 oktober 2006.
Energiebesparing in de Industrie
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
1 Project BOL*ster; Businessmodel Bram Loog, AOC Raad 19 juni 2007.
Stichting RechtenOnline
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Ontwerpprojecten In de praktijk
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Toekomst van de e-Infrastructuur
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Bétapartnersconferentie
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Michel Visser Founder EesySoft
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Stand van zaken Project WAK
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Prima idee, SHB Jan Companjen Bibliothecaris Haagse Hogeschool Voorzitter SHB Bestuurslid NVB-HB.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Bureau informatie Alympus Personeelsadvies B.V. © Alympus.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Inrichten van een dienst Weblectures
Informatie bijeenkomst Kansrijk Eigen Baas Eindhoven.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
E-Xperimenteren Plus Project van de Digitale Universiteit Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , LabVIEW in Education.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Piet Blankert, VU , DU Innovatium.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
15 maart 2016 TKI Gas Programmalijn LNG Tender 2016, sluiting 14 juni Jeroen van Hengstum, RVO
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Planning producten COINS(2.o) Frans van Dam Projectleider COINS2.0 1.
Realisatie en implementatie
Kader kritische vakkennis Gehandicaptenzorg (GZ)
Sieberdam/ROCS & KODOS
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Lectoraat New Business & ICT
Digitale architectuur
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Transcript van de presentatie:

e-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , NNV Landelijke Practicumdag

Inhoud Trends Idee Wat is de Digitale Universiteit? Project Wat gaat het opleveren? Visie Demonstratie

Hoge Energie Fysica

Virtual Lab. Application Layer Grid Layer Virtual Lab Environment

Samenwerkende Industrie: Collaboratory.nl

De Idee: Experimenten op afstand Lab is virtueel, experiment is echt Anywhere, anytime Delen van kennis en resources Opbouwen van pool van experimenten Opbouwen van community of practice  Vernieuwing van het onderwijs  DU project

Project: e-Xperimenteren + Universiteit van Amsterdam Leendert van Gastel, Jasper Bedaux Universiteit Twente Jeroen Verschuur Vrije Universiteit Piet Blankert, Jan Mulder Fontys Hogeschool Eindhoven Wopke Wijngaard

Wat is de Digitale Universiteit? Consortium met 10 Hoger Onderwijsinstellingen (4 Universiteiten, 6 HBO’s) Opgericht n.a.v. continueringsvraag Open Universiteit Budget ca 25 MEuro per jaar, waarvan de helft eigen bijdrage, en de helft subsidie van Min OCenW Doel: samenwerking aan vernieuwing van hoger onderwijs Strategie: 3T’s: transformeren, toepassen, tenderen

Waarom online experimenten? Beschikbaarheid Besparing Veiligheid Inzetbaarheid: geen op- en afbouwtijd Meer onderwijssettings: –Experiment in zelfstudie –Demonstratie-experiment –Kortdurend experiment –Focus op concept i.p.v. instrumentatie

Experimenten Experimenten ontwikkeld –Fresnel diffractie en interferentie (VU) –Michelson-Morley (UT) –Röntgen fluorescentie en absorptie (VU) –Niveau regel systeem (Fontys) –Doppler effect met micro-golven (UvA) Experimenten in ontwikkeling –Dipool in een Bol -- model voor ECG (UT) –Laser Doppler Anemometrie (VU) –Constant Temperature Hot-Wire Anemometer (Fontys) –Bepaling e/m (UvA) –Weerstations (allen)

Project e-Xperimenteren+: tijdschema Voorloper: OBM-project E-xperimenteren Definitiefase (apr 2004): plan Ontwerpfase (nov 2004): eerste experimenten, prototype omgeving, schets organisatie Realisatiefase (aug 2005): pool experimenten, 1ste versie omgeving, ontwerp organisatie Afrondingsfase (sept 2005): oplevering, documentatie Vervolgproject?

Wat levert het project op?

Opstellingen

Software omgeving

Business Model makelaar aanbieder afnemer operator makelaar docent studenten SLA

Service Level Agreement

Community Of Practice