Marketingmanagement I: marketing en strategische analyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
De marketingmixstrategie
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
SDP-Segmentatiemodel
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Een startersgids voor innovatie
Inleiding in de Marketing
H3: Koopgedrag van organisaties
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Schitterende Organisaties®
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Marketingoriëntatie
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Communicatie en Instumenten
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Marketingplanning, 4 e druk Alle figuren. pagina 2  Figuur 1.1 Marketingplanning, het strategisch kader, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Indeling van hoofdstuk 2
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internationale handel
International Business Practice
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Marketingmanagement I: marketing en strategische analyse

Agenda Definiëring en positionering van marketing De marketingplanningscyclus Missie en visie Externe en interne analyse SWOT Segmenteren, Targeting en Positioneren (STP) De marketingmix

Basisgedachten marketing Klantbehoeften leidend voor denkrichtingen, inrichtingen en handelingen binnen de organisatie Bevredigen klantbehoeften, profijtelijk voor alle betrokken partijen (vrager en aanbieder) Subdoel: klanten kennen en gedrag analyseren alvorens daarop in te spelen Brede klantbegrip staat centraal: alle relevante stakeholders in de bedrijfskolom min of meer te beschouwen als klant Op zoek naar waarde proposities: realiseren van klantwaarde staat centraal ! Weg van het “kunstje”: volwaardige bedrijfsfunctie op strategisch, tactisch en operationeel niveau ! Phanos Business School

Basisgedachten marketing (volgens Xavier Guzman) Phanos Business School

Invalshoeken marketing Marketing als concept (cultuur) Instrumenteel versus strategisch niveau Initiële verkoop (transactie) vs. management klantrelatie Nieuwe klanten vs. bestaande klanten Modaliteiten: verzameling activiteiten, manier van denken, functie/afdeling, wetenschap Onze invalshoek: strategische marketingplanning 5

De strategische marketing-planningscyclus Marktdefinitie/ missie/ visie business domein Interne analyse (organisatie) sterkten/zwakten Externe analyse (markt) kansen/bedreigingen SWOT analyse/ strategische issues analyse van: MICRO niveau financiële positie marketing situatie onderscheidend vermogen/USP’s interne organisatie (hard skills en soft skills) kwaliteitssystemen etc. analyse van: MACRO niveau marktontwikkeling (kwalitatief en kwantitatief) DESTEP factoren MESO niveau stakeholders, DMU’s klantbehoeften en –gedrag concurrentie etc. Ondernemings doelstellingen Strategische opties en keuze strategie Tactisch marketingplan (instrumenten) Organisatie (how to) Finance & control Phanos Business School

De strategische marketing-planningscyclus Marktdefinitie/ missie/ visie business domein Interne analyse (organisatie) sterkten/zwakten Externe analyse (markt) kansen/bedreigingen SWOT analyse/ strategische issues Ondernemings doelstellingen Strategische opties en keuze strategie Het strategisch marketingplan vormt een goede basis voor een marktgericht beleid Tactisch marketingplan (instrumenten) Organisatie (how to) Finance & control Phanos Business School

Missie en visie Missie en visie: eerste stappen van strategisch managementproces Missie slogans: Chevron: Human energy Dow: Living improved. Daily JPMorgan: Strengthening communities Philips: Innovation and You TU/e: Where innovation starts NIVE: Dè financiële opleider

“What Business are we in”? (Abell & Hammond) Behoeften Marktdefinitie bepaalt missie en visie (en strategie) -zorg en welzijn -gemak -buurtvoorzieningen -comfort -leefbaarheid -veiligheid -technische wooneisen -onderdak 10-20K 20-30K 30-50K 50-70K >70K (inkomen) Klanten (1e lijn) - ontwikkelen - bouwen - beheren - verkopen - woon- diensten - welzijns- - zorg- Expertises (Technologieën) Huidig domein Groei potentie Phanos Business School

Externe analyse (macro niveau)

Externe analyse (meso niveau) Klantbehoeften en afnemersgedrag Wie zijn mijn klanten/ afnemers? Stakeholderanalyse Segmentatie Welke eisen/wensen hebben mijn klanten/afnemers? Inventarisatie klantwensen (onderzoek) Inschatten belangen (begrijp de business van de klant, wat beweegt de klant van de klant?) Wat is het aankoopgedrag van mijn klanten/afnemers? Hoe oriënteert de klant zich? Wat zijn beweegredenen?

Stappen in het aankoopproces Externe analyse (meso niveau) Stappen in het aankoopproces Onderkenning van de behoefte Informatie verzameling Beoordeling van alternatieven Koop- beslissing Gedrag na aankoop (gebruik) Totale groep Apple Dell HP Toshiba Compaq Acer Fujitsu Siemens Packard Bell Bewustzijns groep Apple Dell HP Toshiba Compaq Consideratie groep Apple Dell Toshiba HP Keuze groep Apple Dell HP Beslissing ?? groepen waaruit afnemers keuze maken Phanos Business School

Gedrag van afnemers beslaat drie attitude componenten Externe analyse (meso niveau) Gedrag van afnemers beslaat drie attitude componenten Rationeel op zoek naar Oriëntatie Informatie. Men oriënteert Cognitieve fase zich op het product en wellicht ook op de leverancier/merk Men heeft een voorkeur, Aantrekkelijkheid Affectieve fase gebaseerd op persoonlijke motieven (affecties) en omstandigheden De eindafweging gebaseerd op Besluit/koop Conatieve fase ratio en affectie. Men besluit tot koop.

Besluitvormingsprocessen verschillen naar high/ low involvement Externe analyse (meso niveau) Besluitvormingsprocessen verschillen naar high/ low involvement BESLUITVORMING new task modified straight buy rebuy rebuy uitgebreid beperkt routine risico aanzienlijk redelijk beperkt betrokkenheid hoog gemiddeld laag aankoopfrequentie laag gemiddeld hoog informatievergaring uitgebreid gebruikelijk weinig prijs hoog gemiddeld laag Phanos Business School

Externe analyse (meso niveau) Concurrentie Porter 5 forces model Concurrenten analyse (Benchmarking)

Interne analyse (micro niveau)

SWOT analyse Doel confrontatie conclusies externe- en interne analyse identificatie van ‘strategische issues’ formuleren van strategische alternatieven oplossing kiezen voor strategische dilemma’s Problemen bij uitvoering slechte toepassing moeilijk conclusies verbinden inconsistentie analyse-SWOT en/of SWOT-strategie

SWOT confrontatie matrix Strengths Weaknesses Opportunities Groei- strategieën Verbeter- strategieën Threats Versterkings- strategieën Oogst- strategieën

Video John Deere: “Adapting to changes” Welke links met de vandaag besproken theorie kun je in de video terugvinden? Start op 00.32

Marketing strategie: STP STP: Segmentatie, Targeting, Positionering waarbij realisatie verdedigbare concurrentievoordelen centraal ! Segmenteren Identificeren van individuen of organisaties met dezelfde karakteristieken (segment = groep (potentiële) klanten) Doel: verhoging effectiviteit marktbewerking Eisen: Homogeniteit / heterogeniteit Voldoende omvang Meetbaar/identificeerbaar (Communicatief) Bereikbaar

Segmentatie variabelen Macro segmentatie versus micro segmentatie Diverse segmentatievariabelen klassiek (socio-demografisch, socio-economisch) gezinslevenscyclus waarde-segmentatie (o.a. leefstijl) Voorbeeld: Segment A: Weinig tijd – Veel geld Segment B: Veel tijd – Veel geld Segment C: Weinig tijd - Weinig geld Segment D: Veel tijd – Weinig geld

Targeting: doelgroepbepaling Selectiecriteria: Segmentgrootte Segmentgroei (Potentiële) winstgevendheid van het segment Huidige of potentiële concurrentie Aanwezige behoeften binnen het segment Middelen die we in kunnen zetten

Positionering: het 3C-model Merk (Company) huidig imago en sterk punt Positionering relatieve breinpositie bij doelgroep Doelgroep (Customer): relevante eigenschappen, gevolgen, eindwaarden. (= kernwaarden voor klanten) Concurrenten (Competitor): andere breinpositie. (= verschil met concurrenten)

Reflectie STP Neem je eigen organisatie als uitgangspunt Benoem een aantal marktsegmenten waarop je onderneming zich richt Benoem tevens een aantal concurrenten Zijn deze concurrenten actief in dezelfde marktsegmenten, of richten zij zich op andere doelgroepen? Zijn er verschillen in positionering tussen je eigen onderneming en die van de concurrenten? Waarop wordt hoofdzakelijk gepositioneerd?

De Marketingmix: van 4P’s (productmarketing) naar 7 P’s (dienstenmarketing) Marktinstrumenten: Product core benefit (klantwaarde) Prijs totale kosten voor de klant Plaats gemak en exclusiviteit Promotie communicatie Proces integrale dienstverleningsproces Fysiek bewijs fysieke onderdelen v.d. waarde levering Personeel dit zijn de verleners van de dienst

Samenvatting: belangrijkste concepten Marketingplanningscyclus Missie, visie en strategie Business model van Abell en Hammond DESTEP analyse Analyse van afnemersgedrag Porter’s 5-concurrentiekrachten model SWOT confrontatie Segmenteren, targeting en positionering (STP)