C. Molmans SOD-Opleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Mediërend leren op bs. Theresia
Succesfactoren van teamcoaching
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Aanpak voor een top team
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Doorbreekt de impasse “ontwikkeling vergt focus, moed en motivatie”   Dit is een presentatie van Transcend Advies & Coaching.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Inleiding tot management en organisaties
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Reflectie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Digitaal werken… Digitaal denken
Reorganisatie = (tijd)verspilling
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Visie & Strategie.
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Het coachende functioneringsgesprek
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Reflecteren.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Breinleren.
Teambarometer.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Burgerschap Samenwerkend leren
Personeel en organisatie
Werkgevers wendbaar aan de slag
Prestatiegedrag.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Ik ben een full stack consultant! TestNet najaarsevenement
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Presentatie Inspectie - Bezoek
Transcript van de presentatie:

C. Molmans SOD-Opleidingen Competenties in de DIV C. Molmans SOD-Opleidingen

Ontwikkelingen Verandertraject Achterstand Heden

De boodschap van de organisatoren Wat houdt het nieuwe werken in voor een DIV-er en zijn functie en functiecompetenties? Welke expertise is nodig en (hoe) redden we het als beroepsgroep?

Alleen als mensen groeien, groeien organisaties

Agenda Profielen Oefenen Oefenen Competenties Mindset Oefenen Hoe werkt veranderen

Profielen in de DIV Manager DIV, adviseur, projectleider Senior medewerker DIV, records manager, adviseur, accountmanager, functioneel beheerder, … Informatiebeheerder

Competenties Kennis Vaardigheden Houding

Kennis Aspecten, instrumenten ontwikkelingen op het gebied van IM Organisatie en werkwijze van de eigen organisatie ICT Kwaliteit Van de missie en visie van IM

Vaardigheden Analyseren en interpreteren van ontwikkelingen Vaststellen van informatiebehoefte bij de eigen organisatie Communicatief Advies

Houding Voelt zich verantwoordelijk voor de prestaties van zichzelf en het team. Sterk gebruikersgericht Open Initiatiefrijk Treedt handelend op Doorzetter Zelfontwikkeling

Zelfontwikkeling-1 Gedragsvoorbeelden Vraagt uit zichzelf feedback over functioneren Vraagt bij het krijgen van feedback naar concrete voorbeelden Accepteert suggesties ter verbetering Zoekt actief naar mogelijkheden voor leerervaringen om lacunes op te vullen

Zelfontwikkeling-2 Samenhang met persoonlijkheid Niet passend: iemand die tevreden is met wat hij weet en kan en situaties zoekt die daarbij passen. Passend: iemand die gedreven is om dingen steeds beter te doen.

Oefening Welke competentie is het belangrijkst? En waarom?

Competenties Kennen Kunnen Willen Zijn Kennis Vaardigheden Wendbaar Weerbaar

Oefening Kun je het leren? Kennis, vaardigheid, houding Waarom wel of waarom niet?

Mindset Gefixeerde mindset: Talenten en vermogens liggen vast Groeimindset: Talenten en vermogens kunnen worden ontwikkeld

Kenmerken: Gefixeerde mindset Overdreven bewijzen van hun talenten en vermogens. Het verbergen van tekortkomingen. Defensieve reactie op fouten of tegenvallers. Kansen op leren worden niet aangepakt i.v.m. risico op fouten. Slim overkomen, oppoetsen van imago.

Kenmerken: Groeimindset Ontwikkelen van talenten en vermogens door passie, opleiding en volharding. Toewijding aan leren, soms bewust risico’s nemen en leren van de resultaten. Eerlijk kijken naar je tekortkomingen en zoeken naar manieren om ze te verbeteren. Open staan voor feedback en kritiek van anderen.

Oefening Denk aan een gebied, een voorval, een situatie waarin je eerst weinig capaciteiten had maar waar je nu goed in kunt presteren. Hoe is het je gelukt om die verandering te maken?

Wat is…? Gefixeerde mindset. Groeimindset.

Mindset is een overtuiging, en die kun je veranderen! Afsluiting Mindset is een overtuiging, en die kun je veranderen!

Flexibiliteit ? Extern Intern Control Vernieuwer Toezichthouder R. Quin

Werken aan zelfvertrouwen Op bezoek gaan bij een klant “Comfort Zone” Geven van een presentatie aan mijn afdeling Op bezoek gaan bij een directeur Leg uit wat een “comfort” zone is. Geef dan een punt aan dat buiten de zone ligt. Door dat punt nu te realiseren kom je tot een stip buiten je zone Vervolgens nog een stip en nog een stip en Jouw zone is vergroot!! Je kunt zaken waar je onlangs nog van dacht dat jij ze niet kon en die je niet durfde te doen.

Voorbeeld Normaal verdeling 10% 80% Aantal 7 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Cijfer

Verdeling van veranderaars Verandergezindheid Aantal mensen Veel moeite met verandering Hoe meer, hoe beter De kat uit de boom kijkers Nadat je verdeling hebt uitgelegd. Vraag aan de groep: Met welke groep zou je nu van start willen gaan? Antwoord is: Met de middengroep, de rooien! Het gevaar met de gelen is dat je binnen de kortste keren meters voor loopt op de rest van je afdeling. Het gevaar als je start met de blauwen is dat je deze groep zoveel aandacht geeft. Daarmee geef je het verkeerde signaal aan de groep: zij die het lastigst zijn krijgen de meeste aandacht. Dus start met de gelen, schakel de gelen in op momenten dat je ze goed kunt inzetten en houd er op voorhand rekening mee dat je van een paar van de blauwen afscheid zult nemen!! Dit laatste is van belang Noem voorbeeld SOD met brief van muiterij.

Emoties en verandering Kwaadheid Acceptatie Actief Onderhandelen Stabiel Passief Ontkenning Testen Immobilisatie Depressie Tijd

Einde