Conflictgedrag ‘in de praktijk’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
Advertisements

Hoe lost men een conflict op
Ouders en Kinderen Centraal
Asha Mithoe Regiocoördinator Alphen aan den Rijn
IRIS-Veterinair Tjebbe Hepkema Heerenveen 4 oktober 2012.
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
Maatschappelijk Aanbesteden
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Beleidsmediation Samen kom je verder Festival Zizani Festival Zizani 27 maart 2008 Hans Slooijer (SGBO)
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Een vorm van alternatieve geschillenbeslechting
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Mediation – Gezamenlijk tot een oplossing komen mr. Nancy Viellevoye
moderniseren van het curriculum.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
MANTELZORGGESPREK.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Mediation & Coaching ____________________
Titel. Titel Neutraal voorzitterschap 1. Definitie / doel gespreksleider | onafhankelijk | bewaken belangen van alle partijen 2. Omschrijving van.
Het perspectief van de oudere
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart
Lastige situaties bij het coachen van groepen
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
waarom, wat, hoe, kansen van mediation wat kan ik doen?
Conflictoplossers bouw, infra & vastgoed Geschil oplossen bij bouw-, infra en vastgoed gerelateerde zaken 27 mei 2014 Afdelingsvergadering Bouwend Nederland,
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Rechtwijzer Madeleine Leers. Filosofie Raad voor Rechtsbijstand Het bevorderen van de zelfredzaamheid bij burgers met juridische problemen: De Raad wil.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
VMO Congres 13 mei 2016 mr. Kim Roelofs, mediator SiB en MfN.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Mediation informatie Toegestuurde informatie Praktische zaken
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Mediation in faillissementen
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Master Practitioner Coach
Mediation in faillissementen
Burgerschap Samenwerkend leren
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
“bouwgeschillen oplossen”
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Cursus Interne auditor
Richting geven aan Teamontwikkeling
Iedereen in de dramadriehoek
Herstellend handelen – hergo introductie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Conflictgedrag ‘in de praktijk’ de tijd doet haar werk, onder het kleed (Freeze) intimidatie - escalatie - confrontatie - agressie - winnen of verliezen (Fight) ontlopen, ontzien, omweg, vermijden (Flight) Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Programma conflicten in onze praktijk, freeze, flight, fight escalatieladder dramadriehoek of winnaarsdriehoek mediationtools en gesprekstechnieken blik op de HA praktijk Mediation www.govers-vanderstaay.nl Adviesvaardigheden

De ontwikkeling van een conflict Escalatieladder Friedrich Glasl (Wenen 1941) (vast) patroon/stappen/fasen partijen verloop/dynamiek zichtbaar 1: rationele fase, win-win 2: emotionele fase, win-lose 3: vechtfase, lose-lose De-escalatieladder! Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Analyse van gedrag bij conflicten Dramadriehoek, Stephen Karpman 1968 onbewust gedrag conflictpartners gedragen zich afwisselend als aanklager, redder of slachtoffer beter/meer/minder dan de ander samen gevangen in de driehoek Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Omdenken Berthold Gunster (1996) Dramadriehoek (DIP) of Winnaarsdriehoek (DIM) Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Conflictoplossing Winnaarsdriehoek Acey Choy, 1991 verantwoordelijkheid nemen gelijkwaardig, ik ben o.k. jij bent o.k. assertief, feedback geven ontvangen empathie, erkenning, vragen stellen aanbod doen, ruimte/grenzen aangeven Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediation het door partijen gezamenlijk oplossen van een geschil met behulp van een neutrale derde, de mediator Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Verschillende opties conflictoplossing Rechtsgang Arbitrage Mediation Belangenbehartiging Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediation in de samenleving Arbeidsconflicten werkgever/werknemer collega’s onderling Burengeschillen Echtscheiding Zakelijke geschillen Burger/overheid Klant/patient (organisatie) Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediaton, wanneer we hebben een conflict (erkenning) gebeurtenis/escalatie/gebrek aan vertrouwen, oplossing noodzakelijk behoefte aan neutrale begeleiding invloed op de oplossing, tijdsaspect, kosten partijen willen niet naar de rechter Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediation, doel het komen tot een oplossing van een geschil door partijen waarin beiden zich kunnen vinden oplossing komt tegemoet aan (aantal) wederzijdse belangen Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediation voorwaarden vrijwillig commitment, bereidheid om afspraken te maken, actief willen bijdragen aan oplossing vertrouwelijk respect ‘fit’met mediator Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediator taken informeren, organiseren partijen aan ‘t woord verhaal, emotie, inhoud, procesbegeleiding naar oplossing regie op voortgang en besluiten (vastleggen) Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Taken van partijen bij Mediation informeren, organiseren voorbereiden inbreng gesprekspunten samenwerken Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediator, positionering onpartijdig, wederzijds partijdig naast partijen neutraal in woord en gebaar regisseert, inspireert oplossingsgericht Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediation Intake/introductie wat is mediaton mediation proces, spelregels positie mediator en partijen vrijwillig, vertrouwelijk, commitment willen jullie verder go/no go zo ja, opdracht komende gesprek Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediation het 1e gesprek Mediator (zowel Links als Rechts uitvragen) aanleiding, hoofdlijn conflict, wie betrokken geschiedenis conflict, mandaat wat wil deze partij bereiken Mediator formuleert gezamenlijk doel opdracht aan beiden meegeven voor de volgende bijeenkomst Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediation, elke bijeenkomst welkom, herhalen 3 uitgangspunten van mediation terugblik, vooruitblik, inleiding ‘op maat’ bespreekpunten partijen baboushka techniek partijen formuleren inzichten/afspraken vervolgafspraken vastleggen Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Opdracht oefenen met rol Mediator 4-tallen: (M)Mediator (O)Observeert de Mediator (A)Huisarts versus (B) Huisarts doel: als Mediator oefenen met het 1e gesprek - conflictpartijen hebben aangegeven te voelen voor uw bemiddeling elk subgroepje noteert conclusies/vragen/inzichten op 1 of meer gele stroken, 2 x draaien Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Mediation voordelen eigenaarschap, actieve rol van partijen respect, geen onnodige beschadiging van de relatie win-win (in)formeel, vertrouwelijk en besloten snelheid, kostenbesparing, concreet resultaat <Titel training> www.govers-vanderstaay.nl

Mediation, soms niet kader is niet juridisch niet elk conflict is geschikt voor mediation resultaat is wat ‘haalbaar is voor deze partijen’ Mediation www.govers-vanderstaay.nl

Vive la différence omdenken  conflict of kans? ruimte voor dialoog ontwikkelingen, afspraken actualiseren hernieuwde (werk) afspraken, oplossingen aansluiten en/of afsluiten Mediation www.govers-vanderstaay.nl Adviesvaardigheden