Regionaal Arbeidsmarktbeleid & Leren en Werken Leerwerkdag d.d. 17 november 2014 Media Plaza, Utrecht Stanley Ramkhelawan, programmamanager arbeidsmarktbeleid Loud Mommersteeg, Coordinator Leerwerkloket
Inhoud 1.Introductie 2.Arbeidsmarktbeleid Drechtsteden 3.Rol Leerwerkloket Drechtsteden 4.Vragen / Discussiepunten
Regionaal arbeidsmarktbeleid Drechtsteden 1.Regio Drechtsteden 2.Kerncijfers Arbeidsmarkt Drechtsteden 3.Schets arbeidsmarktbeleid 4.Naar een lerende regio
Drechtsteden: inwoners waarvan in Dordrecht
Profiel Drechtsteden: sterk in techniek, logistiek en zorg
Arbeidsmarkt Drechtsteden Bronnen: CBS, Bedrijvenregister Drechtsteden, Lisa, bewerkingen en schattingen OCD NB: alles 12 uur of meer
Ontwikkeling potentiële beroepsbevolking jaar in de Drechtsteden,
Opleidingsniveau beroepsbevolking (Monitor Economie & Arbeidsmarkt, 2013)
Mismatch: Krapte voor metaal/elektro, technische dienstverlening, chemie en voeding
Trends en ontwikkelingen 1. Lange termijn daling beroepsbevolking 2. Economisch herstel leidt niet tot groei banen 3. Arbeidsmarkt met 2 gezichten: Baanopeningen (hogere) segmenten techniek Toename werkzoekenden: kwalificaties aanbod sluit niet aan bij vraag arbeidsmarkt 4.Aanbod onderwijs kan vraag niet invullen Weglek van 2 op 5 2 op 10 kiest techniek (groei Mavo/Havo) Uitstroom techniek is 10% lager dan op basis van de de totale werkzame beroepsbevolking op MBO-niveau (36%) verwacht mag worden
Betekenis voor arbeidsmarktbeleid en Leren & Werken
Missie regionaal arbeidsmarktbeleid Bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt dat mensen insluit op grond van wat zij kunnen om bedrijven nu en in de toekomst van voldoende gekwalificeerd personeel te kunnen voorzien.
Focus arbeidsmarktbeleid Focus interventies op 3 transities: 1. Van school naar werk 2. Van uitkering naar werk 3. Van werk naar werk
Triplex Helix benadering Strategie voor een inclusieve arbeidsmarkt: Triplex Helix benadering OndernemersOnderwijs Overheid LWL