Begeleiden Informatiseringsprocessen College 2
Inhoud Adviesmodellen Adviesprincipes
Adviesmodellen: expert-model Adviseur wordt ingehuurd vanwege veronderstelde benodigde expertise Effectiviteit bepaald door: juiste diagnose behoefte behoeften accuraat gecommuniceerd juiste adviseur gevolgen van expertise/advies externe werkelijkheid leent zich voor analyse?
Adviesmodellen: arts-patient model Adviseur wordt ingehuurd omdat “zaak niet goed loopt”. Doel: vinden van een medicijn. Effectiviteit bepaald door: wie is de patiënt? is patiënt gemotiveerd om antwoord te geven? geloof & draagvlak voor medicijn gevolgen van diagnose doordacht? patiënt in staat om veranderingen te realiseren?
Adviesmodellen: proces advisering Vooronderstellingen cliënt weet vaak niet wat het probleem is cliënt blijft eigenaar van het probleem cliënt heeft hulp nodig bij stellen van diagnose cliënten moeten worden begeleid bij vinden van aangrijpingspunten voor verbetering alleen cliënt weet wat werkt in eigen organisatie
Adviesmodellen: proces advisering (2) Vooronderstellingen: cliënt dient zelf problemen te onderkennen en remedies te bedenken PA: gericht op vaardigheden in nhet diagnosticeren en interveniëren vergroten van leervermogen
Adviesmodellen: proces advisering (3) PA: creëren van relatie met cliënt die het mogelijk maakt potentiële problemen te onderkennen, te begrijpen en ernaar te handelen
Wisselwerking cliënt-adviseur Hulp vragen = zwaktebod Reacties cliënt: wrevel, weerstand tegen advies opluchting afhankelijkheid overdracht percepties
Wisselwerking cliënt-adviseur (2) Reacties adviseur: macht & gezag aanvaarden afhankelijkheid druk verhogen (bij afweer) verzet tegen aangaan relatie tegenoverdracht Noodzakelijk: statusevenwicht (voorwaarden: principes van advisering)
Statusevenwicht door actief informeren Doelen actief informeren: status cliënt verhogen informatievergaring cliënt betrekken bij diagnosestelling veilige situatie creëren
Vormen van actief informeren Neutraal informeren: beschrijving doel: gesprek op gang helpen Explorerend, actief doel: managen van het proces vormen: exploreren van emoties, redenen/oorzaken, activiteiten Confronterend doel: client dwingen tot ander perspectief vormen: proces, inhoud
Adviesprincipes (1) Stel u helpend op (p.6) Houd voeling met werkelijkheid (p.7) Leg uw onwetendheid bloot (p.11) Alles is een interventie (p.18) Cliënt is eigenaar van het probleem en de oplossing (p.20) Zwem met de stroom mee (p.40)
Adviesprincipes (2) Timing is cruciaal Wees constructief opportunistisch met confronterende interventies Alles levert gegevens op, zelfs vergissingen Stel bij twijfel het probleem aan de orde
Cliënten Contactcliënt Betrokken cliënten Primaire cliënten Onwetende cliënten Uiteindelijke cliënten Betrokken niet-cliënten
Niveaus van problemen Individu Interpersoonlijk Interpersoonlijk groep Intergroep Organisatorisch Interorganisatorisch