Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
De deelnemers over 16 stellingen
Voorlichting B3.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Wetenschap en Onderzoek: Keuze of Lifestyle?
Een andere kijk op onderwijs
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Wetenschappelijke stage
De competente projectleider
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Een kwestie van passen en meten?
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Onderwijs op maat.
Symposium Differentiatie
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Gert Brinkman Mark Tempelman Mei 2014
Amsterdam Bachelor of Chemistry
Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
Klinisch redeneren en evidence based practice
Honoursonderwijs in HBO
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Mijn opleidingsbeeld.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
VOORLICHTING B3 Keuzeruimte / Minor Gert Brinkman Mark Tempelman November 2015.
Praktijkervaring en reflectie
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2MAVO WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst Keuzetraject tijdpad Adviezen keuzevakken 3 mavo Vakken keuze maken Vooruitblik.
Master Track TFE Thermo-Fluids Engineering 22 Februari 2016.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Competentieprofiel CMD
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Rollen binnen het werkplekleren
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
De driehoeksverhouding
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Het BSc Honours Programme
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Het BSc Honours Programme
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Welkom op het Saenredam College
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Als de samenleving je laboratorium is
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Informatieavond 8 juli me.
Profielkeuze-avond leerjaar 2
Transcript van de presentatie:

Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen

Onderwijs en of Onderwijs vs Onderzoek? Onderwijs en Onderzoek –Een logische combinatie Onderwijs vs Onderzoek –Onderzoek is 1, onderwijs komt daarna Onderwijs en Onderzoek –Ontwikkelen van academische vaardigheden toegespitst op de masterfase Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

Onderwijs en Onderzoek? Koppeling van onderwijs en onderzoek is logisch en nuttig –Docent heeft een overzicht van de relevantie van bestaande concepten, methoden, technieken, etc. –Docent blijft op de hoogte van actuele ontwikkelingen –Nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen zijn eenvoudig te implementeren, waardoor ook het onderwijs actueel en op niveau blijft ‘ Binnen de Radboud Universiteit is het onderwijs geïnspireerd door eigen onderzoek en recente wetenschappelijke ontwikkelingen’ Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

Onderwijs vs Onderzoek! Onderzoek heeft prioriteit Persoonlijke ambitie om –Op hoog niveau wetenschappelijk onderzoek te doen –Een internationaal erkende onderzoeksgroep op te bouwen –Goede onderzoekers op te leiden Onderwijs is een ´sluitpost´ –Hart voor onderwijs –Inzet om taken uit te voeren –Aanzienlijke onderwijslast –Additionele taken, bv opleidingscoordinator Te weinig ´professionaliteit´ in de onderwijsorganisatie Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

Onderwijs en Onderzoek Het doen van onderzoek biedt een uitstekend leertraject om academische vaardigheden te ontwikkelen Dit is ook een uitgangspunt in het Strategisch Plan: ‘…de grenzen van het kennen en kunnen worden verlegd en zekerheden slechts werkhypotheses blijken…’ ‘…de basis wordt gelegd voor de permanente twijfel, de principieel kritische houding die van een academicus verwacht mag worden en die hem in staat stelt kennis op waarde te schatten.’ Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

Onderzoeks (O)-variant Major in scheikunde –Basale en geavanceerde vakken27 ec (verplicht en keuze) –Onderzoeksproject60 ec inclusief Master’s thesis en presentatie inclusief literatuurscriptie Minor –Coherent keuzeprogramma24 ec –Keuzevakken 6 ec –Filosofie 3 ec Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

C-, E-, MT-varianten Major in scheikunde –Onderzoeksproject inclusief54 ec Master’s thesis in scheikunde, presentatie en verplichte vakken C-, E-, MT-specifiek programma –Variant-specifiek programma57 ec –Keuzevakken 6 ec –Filosofie 3 ec Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

Onderwijs is geïnspireerd door onderzoek Instituut voor Moleculen en Materialen Tien leerstoelgroepen scheikunde –Analytische Chemie (Chemometrie) –Biofysische Chemie (NMR) –Biomoleculaire Chemie –Bio-Organische Chemie –Moleculaire Materialen –Supramoleculaire en Fysisch Organische Chemie –Synthetisch Organische Chemie –Theoretische Chemie –Vaste Stof Chemie (Kristalgroei) –Vaste Stof NMR Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

Onderwijs en Onderzoek! Stage op het lab van ca. negen maanden –dagelijkse begeleiding door een promovendus –begeleiding ‘op afstand’ door een staflid Ontwikkelen van praktische vaardigheden –uitvoeren van experimenten –verkrijgen en doen van analyses m.b.t. structuuropheldering met state-of-the-art apparatuur Ontwikkelen van theoretische kennis –eigen project –werkbesprekingen –literatuurbesprekingen –probleemavonden –nationale bijeenkomsten Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007

Ontwikkeling academische vaardigheden Veiligheidsinstructie, geheimhoudingsverklaring, etc... Ontwikkeling van kritische houding Op niveau brengen kennisniveau d.m.v. capita en ‘toetsen’ Ontwikkelen mondelinge presentatie (Engels) –informele besprekingen (elke week) –werkbesprekingen (twee/jaar) –eindpresentatie Ontwikkelen schriftelijke presentatie (Engels) –voortgangsverslagen (vaak aan externe partijen) –eindverslag –literatuurscriptie Tussentijdse evaluatie aan de hand van een beoordelingsformulier, tevens eindbeoordeling Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007