Probleemwijzer handleiding voor het signaleren en hanteren van problemen bij jongeren Hoofdstuk: Leer- en ontwikkelingsproblematiek, 10-26. Onder redactie van Stasia Cramer & Martin Vlaanderen Presentatie: Stevens Sacha-Kim 1BaswAO
Inhoud presentatie Inleiding Leer- en ontwikkelingsproblematiek Aandachtstoornissen: MBD of ADD Dyslexie Faalangst Hoogbegaafdheid Schrijfproblemen Bronvermelding Slot
inleiding Gestructureerd hoofdstuk Geschreven door deskundigen Handleiding voor signaleren en hanteren van problemen bij jongeren Onder redactie van S. Cramer en M.Vlaanderen Voor docenten in het voortgezet onderwijs
Aandachtstoornissen: MBD of ADD Kenmerken: Moeite met de selectie van informatie en het vasthouden van de aandacht Impulsiviteit Stoornissen bij de waarneming en begripsvorming Verstoord dag- en nachtritme Doorzettingsvermogen Hyper- of hypoactiviteit
Aandachtstoornissen: MBD of ADD Behandeling in stappen: Hulp inroepen van deskundigen Diagnose stellen Aangepaste begeleiding Ondanks behandeling nog steeds onzekere toekomst
Aandachtstoornissen: MBD of ADD In de klas: Gebrek innerlijke structuur -> niet volgen van de regels Omringende en innerlijke kritiek -> negatief zelfbeeld Werken moeilijk in teamverband
Dyslexie Wat is dyslexie? Dysfunctie in lezen als spellen Gestoorde omzetting van woorden <-> spraakklanken Erfelijk Onbekende oorzaak
Dyslexie In de klas: Nood aan extra begeleiding Gestructureerd leergedrag Positieve kritiek geven als ook leren falen Extra tijd bij proefwerken/examens Mondeling afnemen van toetsen
Faalangst Goed presteren is belangrijk! Positieve & negatieve faalangst. Faalangst overwegend van cognitieve aard, maar ook van sociale of motorische aard. ‘verdrietig’ ‘iedereen kan het beter’ ‘ik haal een onvoldoende’ ‘ik ben bang’ ‘ik kan het toch niet’ ‘machteloos’ ‘onzeker’
Faalangst kenmerken: Angst & onzekerheid bij nieuwe opdrachten Sterke behoefte aan positieve reacties van anderen Overgevoelig aan kritiek Maakt veel negatieve opmerkingen over anderen Publieke meting -> bedreiging positie in de groep Vaak afwezig op spreekbeurt Fysieke symptomen
Faalangst oorzaken: Negatief zelfbeeld Gezin en omgeving Opvoeding
Faalangst preventie: Geen bedreigende sfeer in de klas Duidelijke verwachtingen stellen aan de leerling Duidelijke uitleg nieuw materie Toetsen van te voren aankondigen Leren leren Toetsen van makkelijk -> moeilijk Eenvoudig & bondig geformuleerde vragen Voldoende tijd voor toetsen geven & snelle feedback Gevoel geven dat acceptatie losstaat van de prestaties
Hoogbegaafdheid Geen eenduidige definitie 4 types: Artistiek Sociaal Lichamelijk intellectueel Niet altijd eenvoudig te herkennen!
Hoogbegaafdheid In de klas: Sociale vorming Geen gepaste begeleiding -> problemen Sociale vorming Terugtrekken uit de groep Dromen in de klas Negatieve aandacht trekken Onderpresteren en pesterijen
Hoogbegaafdheid In het voortgezet onderwijs: Kenmerken: Herkenning is crusiaal Hoge scores ≠ hoogbegaafdheid Kenmerken: Snel in staat conclusies te trekken Zeer gedetailleerde kennis Leggen gevorderde verbanden
Hoogbegaafdheid Gewenste maatregelingen: Kans geven een jaar over te slaan Verrijken met verdiepingsmateriaal Onderpresteren voorkomen Inschakelen deskundige begeleiding Deelnemen aan verrijkingsklasjes
schrijfproblemen Leesbaarheid is cruciaal bij schriftelijke communicatie Direct stoornissen aanpakken Hoofdoorzaken: Linkshandig schrijven Krampachtige houding Onbekendheid met Westers geschrift Gehoor- en spraakstoornissen
schrijfproblemen 2 grote categorieën schrijfstoornissen: Taalkundige problemen Motorisch/technische problemen
Symmetrische schrijfhouding schrijfproblemen Oorzaken: Ontwikkelingsproblemen Blijven toepassen slechte gewoontes Gebrek inzicht grafische vormgeving Behandeling: Behandelen door deskundigen Praktische aanwijzingen Voorbeelden correcties, duidelijke aanwijzingen Symmetrische schrijfhouding Juiste ligging papier Ontspannen pengreep
schrijfproblemen Linkshandige leerlingen: Spraakcentrum in linker hersenhelft Motorische controle in rechter hersenhelft Koppeling spraakcentrum met motorische controle linkerhand Gevolgen: Trager leren schrijven Ongemakkelijke schrijfhouding Onduidelijk schrijven
Bronnen Foto’s: Artikel: http://www.rtpraktijknootdorp.nl/remedialteaching http://priscilla.borsatoweblog.nl/upload/1291_fwm97upyk6p.jpg http://www.wetenschap24.nl/.imaging/stk/wetenschap/zoom/media/wetensc hap/noorderlicht/artikelen/2010/January/42977182/original/42977182.jpeg http://www.ketnet.be/sites/default/files/imagecache/ketnet-gallery- large/1_59.jpg http://www.webklik.nl/user_files/2013_03/467919/9109.jpg http://www.pinguinpablo.nl/pics/plaatjes/1294.jpg http://islamitischthuisonderwijs.files.wordpress.com/2010/08/schrijven3.jpg Artikel: Probleemwijzer: handleiding voor het signaleren en hanteren van problemen bij jongeren. Hoofdstuk: Leer- en ontwikkelingsproblematiek, 10-26.
Slot Bedankt. Presentatie: Stevens Sacha-Kim 1BaswAO