Probleemwijzer handleiding voor het signaleren en hanteren van problemen bij jongeren Hoofdstuk: Leer- en ontwikkelingsproblematiek, 10-26. Onder redactie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Psychologie van de armoede
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Namen van de Abers die de presentatie geven.
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Het Assink Lyceum.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
SEMINARIE-UUR HUMANE WETENSCHAPPEN
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Leer- en gedragskenmerken
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Dyslexie.
Lanceerdag Draaiboek “NEONATALE OPSPORING VAN AANGEBOREN METABOLE AANDOENINGEN” 20 oktober 2009 ‘Informeren en sensibiliseren van de doelgroep vóór de.
Belang van gehechtheid
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
“Comorbiditeit tussen autisme en depressie nader bekeken”
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Hoogbegaafdheid en dyslexie
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Gedrag op de Wichelroede
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Leerstijlen KOLB SJM.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Dyscalculie uit:
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Joyce van der Voort ©. Instituut Gelaatkunde Met gelaatkunde leren we anders kijken.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Voorlichting, advies en instructie
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Toetsing Vakdidactiek 2.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

Probleemwijzer handleiding voor het signaleren en hanteren van problemen bij jongeren Hoofdstuk: Leer- en ontwikkelingsproblematiek, 10-26. Onder redactie van Stasia Cramer & Martin Vlaanderen Presentatie: Stevens Sacha-Kim 1BaswAO

Inhoud presentatie Inleiding Leer- en ontwikkelingsproblematiek Aandachtstoornissen: MBD of ADD Dyslexie Faalangst Hoogbegaafdheid Schrijfproblemen Bronvermelding Slot

inleiding Gestructureerd hoofdstuk Geschreven door deskundigen Handleiding voor signaleren en hanteren van problemen bij jongeren Onder redactie van S. Cramer en M.Vlaanderen Voor docenten in het voortgezet onderwijs

Aandachtstoornissen: MBD of ADD Kenmerken: Moeite met de selectie van informatie en het vasthouden van de aandacht Impulsiviteit Stoornissen bij de waarneming en begripsvorming Verstoord dag- en nachtritme Doorzettingsvermogen Hyper- of hypoactiviteit

Aandachtstoornissen: MBD of ADD Behandeling in stappen: Hulp inroepen van deskundigen Diagnose stellen Aangepaste begeleiding Ondanks behandeling nog steeds onzekere toekomst

Aandachtstoornissen: MBD of ADD In de klas: Gebrek innerlijke structuur -> niet volgen van de regels Omringende en innerlijke kritiek -> negatief zelfbeeld Werken moeilijk in teamverband

Dyslexie Wat is dyslexie? Dysfunctie in lezen als spellen Gestoorde omzetting van woorden <-> spraakklanken Erfelijk Onbekende oorzaak

Dyslexie In de klas: Nood aan extra begeleiding Gestructureerd leergedrag Positieve kritiek geven als ook leren falen Extra tijd bij proefwerken/examens Mondeling afnemen van toetsen

Faalangst Goed presteren is belangrijk! Positieve & negatieve faalangst. Faalangst overwegend van cognitieve aard, maar ook van sociale of motorische aard. ‘verdrietig’ ‘iedereen kan het beter’ ‘ik haal een onvoldoende’ ‘ik ben bang’ ‘ik kan het toch niet’ ‘machteloos’ ‘onzeker’

Faalangst kenmerken: Angst & onzekerheid bij nieuwe opdrachten Sterke behoefte aan positieve reacties van anderen Overgevoelig aan kritiek Maakt veel negatieve opmerkingen over anderen Publieke meting -> bedreiging positie in de groep Vaak afwezig op spreekbeurt Fysieke symptomen

Faalangst oorzaken: Negatief zelfbeeld Gezin en omgeving Opvoeding

Faalangst preventie: Geen bedreigende sfeer in de klas Duidelijke verwachtingen stellen aan de leerling Duidelijke uitleg nieuw materie Toetsen van te voren aankondigen Leren leren Toetsen van makkelijk -> moeilijk Eenvoudig & bondig geformuleerde vragen Voldoende tijd voor toetsen geven & snelle feedback Gevoel geven dat acceptatie losstaat van de prestaties

Hoogbegaafdheid Geen eenduidige definitie 4 types: Artistiek Sociaal Lichamelijk intellectueel Niet altijd eenvoudig te herkennen!

Hoogbegaafdheid In de klas: Sociale vorming Geen gepaste begeleiding -> problemen Sociale vorming Terugtrekken uit de groep Dromen in de klas Negatieve aandacht trekken Onderpresteren en pesterijen

Hoogbegaafdheid In het voortgezet onderwijs: Kenmerken: Herkenning is crusiaal Hoge scores ≠ hoogbegaafdheid Kenmerken: Snel in staat conclusies te trekken Zeer gedetailleerde kennis Leggen gevorderde verbanden

Hoogbegaafdheid Gewenste maatregelingen: Kans geven een jaar over te slaan Verrijken met verdiepingsmateriaal Onderpresteren voorkomen Inschakelen deskundige begeleiding Deelnemen aan verrijkingsklasjes

schrijfproblemen Leesbaarheid is cruciaal bij schriftelijke communicatie Direct stoornissen aanpakken Hoofdoorzaken: Linkshandig schrijven Krampachtige houding Onbekendheid met Westers geschrift Gehoor- en spraakstoornissen

schrijfproblemen 2 grote categorieën schrijfstoornissen: Taalkundige problemen Motorisch/technische problemen

Symmetrische schrijfhouding schrijfproblemen Oorzaken: Ontwikkelingsproblemen Blijven toepassen slechte gewoontes Gebrek inzicht grafische vormgeving Behandeling: Behandelen door deskundigen Praktische aanwijzingen Voorbeelden correcties, duidelijke aanwijzingen Symmetrische schrijfhouding Juiste ligging papier Ontspannen pengreep

schrijfproblemen Linkshandige leerlingen: Spraakcentrum in linker hersenhelft Motorische controle in rechter hersenhelft Koppeling spraakcentrum met motorische controle linkerhand Gevolgen: Trager leren schrijven Ongemakkelijke schrijfhouding Onduidelijk schrijven

Bronnen Foto’s: Artikel: http://www.rtpraktijknootdorp.nl/remedialteaching http://priscilla.borsatoweblog.nl/upload/1291_fwm97upyk6p.jpg http://www.wetenschap24.nl/.imaging/stk/wetenschap/zoom/media/wetensc hap/noorderlicht/artikelen/2010/January/42977182/original/42977182.jpeg http://www.ketnet.be/sites/default/files/imagecache/ketnet-gallery- large/1_59.jpg http://www.webklik.nl/user_files/2013_03/467919/9109.jpg http://www.pinguinpablo.nl/pics/plaatjes/1294.jpg http://islamitischthuisonderwijs.files.wordpress.com/2010/08/schrijven3.jpg Artikel: Probleemwijzer: handleiding voor het signaleren en hanteren van problemen bij jongeren. Hoofdstuk: Leer- en ontwikkelingsproblematiek, 10-26.

Slot Bedankt. Presentatie: Stevens Sacha-Kim 1BaswAO