Leerdoelen SMART maken 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoelen SMART maken Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoelen SMART maken Specifiek: waarneembaar gedrag/resultaat Formuleer positief: wat je wel wilt. Wat wil je kunnen? Wie zijn hierbij betrokken? Waar ga je het doen/in welke context? Wanneer: op welke momenten speelt dit? 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
“Ik wil beter worden in timemanagement.” Wat wil je precies? “Ik wil niet meer uitlopen op de poli.” POSITIEF: wat wil je wel? “Ik wil op tijd klaar zijn met mijn poli.” SPECIFIEKER, wanneer en wat wil je precies? “Ik wil maximaal tien minuten uitlopen met mijn ochtendpoli.” Nou, dan doe je dat toch? Wat houd je tegen? 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Ik besteed te veel tijd aan tussentijds verslagleggen. Kortom: je moet eerst weten wat er gebeurt waardoor het nu nog niet lukt. Ik besteed te veel tijd aan tussentijds verslagleggen. Oke, formuleer nu nog eens? Ik wil maximaal 10 minuten uitlopen met mijn ochtendpoli, door bondig en doelgericht verslag te leggen. 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoelen SMART maken levert ‘verborgen’ leerdoelen! Ik wil maximaal 10 minuten uitlopen met mijn ochtendpoli, door bonding en doelgericht verslag te leggen. Wat is het leerdoel waar het hier werkelijk om gaat? 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoelen SMART maken levert ‘verborgen’ leerdoelen! Ik wil maximaal 10 minuten uitlopen met mijn ochtendpoli, door bondig en doelgericht verslag te leggen. Doelgericht verslagleggen Ik ga bondig en doelgericht verslagleggen, zodat ik nog slechts maximaal 10 minuten uitloop met mijn ochtendpoli. 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoelen SMART maken Meetbaar: hoe weet je dat je dit behaald hebt? Hoe vaak moet dit goed gaan voor je het beheerst? Twee van mijn drie poli-ochtenden moeten hierdoor op tijd klaar zijn. 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoelen SMART maken Acceptabel: voor jezelf en anderen? Ja! 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoelen SMART maken Realistisch: Is het een haalbaar doel? Heb je een plan? Beschik je over de faciliteiten/bronnen/leermeesters? Bedenk je ‘hoe’ je dit doel wilt halen om antwoord te geven op deze vraag. Ja, degene van wie ik het wil leren is beschikbaar en bereid. Ik heb tijd gepland om te oefenen. 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoelen SMART maken Tijdgebonden: Wanneer wil je dit doel behaald hebben? kies realistisch moment Over 2 maanden, dan heb ik zo’n 24 poli’s om mijn draai te vinden en feedback te vragen om te verbeteren. 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken
Leerdoel SMART gemaakt Specifiek leerdoel: Ik ga bondig en doelgericht verslagleggen, zodat ik nog slechts maximaal 10 minuten uitloop met mijn ochtendpoli. Meetbaar: Twee van mijn drie poli-ochtenden moeten hierdoor op tijd klaar zijn. Acceptabel: Ja, zowel voor zelf als anderen. Realistisch: Ja, degene van wie ik het wil leren is beschikbaar en bereid. Ik heb tijd gepland om te oefenen zie plan van aanpak. Tijdgebonden: gehaald over 2 maanden. 8 april 2017 Leerdoelen SMART maken