La littérature du 19eme siècle 5 VWO 2014. 1789 Revolutie -> instabiliteit (monarchie,republiek,keizerrijk) Derde Republiek (1870-1940)-> stabielere regeringsvorm
Le Romantisme Stroming begin 19e eeuw die zich afzet tegen de rationele benadering van de verlichting. Gevoelens v/h individu staan weer centraal. “Le culte de moi”. Teleurstelling door de mislukte idealen van de Franse Revolutie -> melancholie en onvrede. Reactie op “Le mal du siècle” door misstanden aan de kaak te stellen.
Les Misérables Victor Hugo (1802-1885) wil zich inzetten voor hervormingen, dit “engagement” vind je terug in de sociale roman ”les Misérables”. Hij beschrijft de misère van het volk, de lezers leven mee met de personages, het is spannend. Veel lezers herkennen zichzelf in de verhalen en in hun onrecht. “Zolang er op aarde onwetendheid en ellende zijn, hebben boeken als dit een zeker nut”
Uitspraak van Victor Hugo “Celui qui ouvre une école, ferme une prison !”. Expliquez cette citation !
Le Réalisme Stroming schilderkunst en literatuur tweede helft 19e eeuw. Le naturalisme is een onderdeel van het realisme met een meer wetenschappelijke insteek. Naturalisme: beschrijft het leven en de problemen van de lagere sociale klassen. Welvaart groeit dankzij industriële revolutie. Baanbrekende ondekkingen in de wetenschap die veel invloed hebben op het leven van de mensen. Reactie op Romantisme waarbij gevoel centraal staat -> reactie stromingen waarbij objectieve waarneming van de werkelijkheid meer centraal gaat staan.. Goede documentatie voor een betrouwbaar beeld van het alledaagse; steeds minder DE ALWETENDE VERTELLER. die je bij de hand neemt. NIEUW -> ZELF meer je standpunt bepalen !!! Objectief vertellen is nieuw dus ONBEGRIP !!!!!
ÉVOLUTION POLITIQUE ET SOCIALE DE BURGEREIJ EMANCIPEERT DANKZIJ DE INDUSTRIELE REVOLUTIE, MIDDENKLASSE KRIJGT STEEDS MEER POLITIEKE /MAATSCHAPPELIJKE MACHT. DE BURGERIJ EMANCIPEERT DANKZIJ ONDERWIJS. EEN GROTE ONDERKLASSE LEEFT ONDER ERBARMELIJKE OMSTANDIGHEDN -> FABRIEKSARBEIDERS WORDEN UITGEBUIT EN ER IS KINDERARBEID. De idealen van de revolutie wordt een nieuw leven ingeblazen, men wil niet meer dat een kleine elite alle rijkdom en macht in handen heeft!
PROGRÈS technologique Treinen, auto’s film, uitgaan, grote warenhuizen-> intrede. Er komt meer luxe er ontstaan andere zorgen en problemen. Oplossen van nieuwe problemen -> nieuwe takken van wetenschap als psychologie en sociologie
Boulevard Haussmann Parijs krijgt reorganisatie door ingenieur Haussmann en wordt internationaal cultureel centrum. De bourgeoisie(middenklasse) groeit ten koste van de adel.
La littérature de masse Goedkopere druktechnieken en minder analfabeten zorgen voor groter publiek t.a.v de literatuur. Lezen wordt ontspanning en herkenning. Romans in series.( feuilletons in kranten). Spanning tijdens het lezen door meeleven en volgen van de avonturen van favorieten helden. Honoré de Balzac ( serie van bijna 100 romans) Stendhal, “Le Rouge et le Noir” Realistische schrijvers voldoen aan deze vraag d.m.v. Herkenbare personages en alledaagse problemen. Balzac geeft met zijn La Comédie humaine een compleet beeld van de eerste helft 19e eeuw. Le rouge et le noir -> jongeman van eenvoudige komaf wil carrière maken
La narration objective Alwetende verteller verdwijnt ! -> Flaubert gebruikte de vrije indirecte reden->vertelvorm door derden, lezers raken in de war, wiens visie lees ik? Flaubert komt zelfs voor de rechter vanwege uitspraken uit zijn roman.
Madame Bovary Emma Bovary Charles Bovary Rodolphe Dromen Emma Realiteit-> verveling Buitenechtelijke relaties Emma , platteland, verveling, buitenechtelijke relatie, zelfmoord (VERHAAL VAN EMMA )
Le naturalisme(1870) Houdt zich bezig met de problemen van de maatschappelijke onderklasse. Vaak staan arbeiders, prostituées, zieke mensen centraal. Roman schrijver moet zich gedragen als een wetenschapper die een experiment uitvoert. Emile Zola- > Germinal (roman over het harde leven van mijnwerkers) Zola bestudeert zorgvuldig de sociale en erfelijke achtergrond van zijn personages. Opvattingen komen voort uit het milieu waaruit je komt en vanuit de genen -> DETERMINISME Zeer bekend -> le germinal
Feuilleton Alwetende verteller Vrije indirecte reden Determinisme Naturalisme Realisme Bij deze literaire begrippen moet de leerling iets kunnen vertellen
Naturalist Guy de Maupassant ->”La parure” Novelle Zie het verhaal in twee delen met Franse ondertitels https://www.youtube.com/watch?v=JlTGDJlGmxo https://www.youtube.com/watch?v=KAJRBMdRVUY
Voor Literatuur Behalve het verhaal en de thematiek van “Madame Bovary” en “Les Misérables” (zie film/theaterbezoek/boek) ken je ook: De literaire stroming waarin je dit kunt plaatsen en de andere stromingen uit de 19e eeuw. De passages/gebeurtenissen uit het boek die kenmerkend zijn voor die stroming en jouw mening waarom dit zo is, Voorbeelden van ander werk uit de 19e eeuw, aangevuld met de reden waarom dit ook in deze tijd past. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_literatuur_in_de_19e_ eeuw
QUESTIONS ? il y a des questions ?