Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Integraal onderwijs met ict
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Valorisatie Programma Rotterdam
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
Van Kroon naar ViP.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Workshop Stem Welkom.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
moderniseren van het curriculum.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren in een werkende omgeving
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Sport & Bewegen Alfa-college Evenementen. Locaties Sport & Bewegen Assen – CSG Vincent van Gogh Kardinge - Groningen.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Het Vakkanjerprogramma vmbo’s teams50 vmbo’s teams250 studenten vmbo’s teams50 vmbo’s teams10 ROC’s – 40 teams.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Kansen implementatie vakwedstrijden
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Bedrijfskundige innovatie in de bouw
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’ www.albeda.nl/hybrideleren Rotterdam Hybride leren Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’

Hybride leren Leerproces en leerinhoud wordt niet door de school of het bedrijf ingevuld Studenten bepalen zelf wat zij leren! School en bedrijf faciliteren leermogelijkheden ????

Betekenisvolle opdrachten

Leerconcept 4C/ID model van Merriënboer

Uitganspunten Authentieke praktijkomgeving Reële opdrachtgever en opdrachten Praktijk is leidend

Scholingswinkel Nieuwe Binnenweg Ondersteuning van ondernemers en organisaties in de wijk Jaap

Doe Rotterdam Student gestuurd leerbedrijf Ronald

Move Your Skills Samenwerking Albeda College en Rabobank Organiseert gastlessen en workshops in het onderwijs door mensen uit het bedrijfsleven ????

Zakkendragershuisje Historisch Delfshaven Ondersteunt ondernemers in Historisch Delfshaven, o.a. door het organiseren van evenementen Janny

Begeleidingsrollen De opdrachtgever De coach De vakdocent

Sturing Sturing door selectie van opdrachten. Sturing door Project- matige aanpak (go/no go) Sturing met projectwijzer, Directe koppeling aan kwalificatiedossier (= exameneisen)

Leeropbrengst Formele leerresultaten Beroepscompetenties (zoals vastgelegd in examenprogramma) Non-formele leerresultaten Ondernemend en commercieel handelen Creatief en probleemoplossend handelen Team functioneren

Vergelijking met 21th century skills

Beoordeling Beroepsproducten Formele werkprocessen (observatie) Non-formele professionele competenties 360 graden beoordeling Waardering Studiepunten en cijfers Certificaat Edwin

Hybride leren en focus op vakmanschap Uitbreiding onderwijstijd in klaslokaal of in praktijkomgeving Bij ‘slimme’ organisatie lagere kosten voor hybride leren i.v.g. klassikaal onderwijs Twee studenten Mita en Fauve

Organisatie en kosten Uur Coach Vak docent Assistent coaches (4x) 1 Instructie/ werkafspraken   2 3 Verbinden met theorie 4 5 Vragen gedurende de dag 6 7 Evaluatie met studenten 8 Evaluatie met ass. coaches

Einde VRAGEN?