Studie van bedrijfsprocessen en E-business INF23B Joris Van Regemortel Lars Verbruggen Raf Van der Veken Youssef Saadouni Kevin Sels
Inhoud presentatie Voorstelling bedrijven Besluiten Verkoopproces Omschrijving Visie en missie Organogram en organisatiestructuur E-business Besluiten Verkoopproces Theorie vs praktijk
Omschrijving Meynendonckx Chocolade Turnhout Familiebedrijf 35 werknemers
Visie en missie Kwalitatieve chocoladeproducten leveren Tegen betaalbare prijs
Organogram en organisatiestructuur Functioneel ingericht Lijnorganisatie +/-
E-business Vrij beperkt MAAR: Systeem in ontwikkeling Geen website Automatisering bestellingen Administratief werk vereenvoudigt Meer tijd voor klanten Geen website
Omschrijving IBM Geavanceerde informatietechnologie Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Machelen Multinational 320 000 werknemers (wereldwijd) 2400 België
Visie en missie Leider Uitdenken Ontwikkelen Tot stand brengen Geavanceerde informatietechnologie computersystemen, software, opslagsystemen en micro-elektronica Doelpubliek? Industrie
Organogram en organisatiestructuur lijn- en staforganisatie
E-business Intern en extern Wereldwijd systeem Succes
Omschrijving VBI Verzekeringen, risk management services en consultancy Antwerpen, Maleisië, Nederland en Luxemburg. 650 werknemers (wereldwijd) 350 België
Visie en missie Unieke positie markt IGO (International Groups) O.a. NAVO Ook bij expatriots
Organogram en organisatiestructuur lijn- en staforganisatie
E-business E-commerce = “Strategisch wapen” Internettechnologie Raadpleging polissen Medische dossiers Optimalisatie Vervanging papierwerk
Omschrijving Scarlet Telecombedrijf Overname Tiscali Benelux 550 werknemers (wereldwijd) 350 België
Visie en missie Particulieren & bedrijven Met als doel: Overzichtelijk productaanbod Redelijke prijs Met als doel: Leidende full-serviceprovider
Organogram en organisatiestructuur Scarlet Only Policy
E-business Voor bijna alles Optimalisatie Aankoop Facturatie Administratie (accountbeheer) Optimalisatie
Omschrijving EDS IT-Outsourcing 2de grootste ter wereld Multinational België : Antwerpen & Mechelen 120 000 werknemers (wereldwijd)
Visie en missie Erkende wereldleider Klant Meerwaarde digitale economie
Organogram en organisatiestructuur Lijnstructuur Maar: Ondersteunende staf organisatie
E-business Voor elk deelproces Noodzakelijk Optimalisatie Efficiëntie Kostenbesparend
Besluiten Dienstverleningsector Productiesector Organisatiestructuren lijn- en staforganisatie
Besluiten (vervolg) E-business Algemeen: globaal verband Bijna elk deelproces Sneller Directer bij klant Kostenbesparend Algemeen: globaal verband
Verkoopproces Theorie Praktijk
Marketing Traditioneel: Modernere definitie: Ruim begrip Consumentengedrag Doelgroep Modernere definitie: Begeleiden van producten of diensten Klantgericht Geïntegreerd marketingbeleid Marketingmix
Marketing mix Klassiek: 4 P’s Product Plaats Prijs Promotie en reclame Klantgericht: 4 C’s Customer-Value Convenience Costs Communication
Traditionele marketing vs CRM Productbenadering Nieuwe klanten verwerven Marktgericht Customer Relationship Management (CRM) Klantgericht: relatiemarketing Bestaande klanten Marketingdatabanken
Frontoffice Afsluiten van een verkoopsovereenkomst Keuze verkoopkanaal is belangrijk Contactpersoon moet bevoegd zijn Klant voelt zich belangrijk
Backoffice Geen contacten Ondersteunende functie
Verkoopadministratie Registreren / bevestigen bestellingen Doorsturen bestelorders ter uitvoering Controles: Haalbaarheid Mag er geleverd worden? kredietvoorwaarden … Ondersteuning door informatica belangrijk
Theorie vs Praktijk Marketing +/- Traditionele marketing : Meynendonckx Relatie marketing : IBM EDS Scarlet VBI
Theorie vs Praktijk (vervolg) Verkoopsadministratie Via e-commerce / geautomatiseerde systemen IBM VBI Scarlet EDS Papierwerk : Meynendonckx BVBA
Bedankt voor uw aandacht Vragen?