EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 TV media voor de kerken: een meerwaarde? Gouke v.d. Meulen  Wat is nu (technisch) mogelijk Wim van Dijk  Praktijk voorbeelden in de regio  Praktijk.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
Transport en Infrastructuur
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Economie in stedelijke netwerken - samenvatting essay - lastige vragen
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
De zee. Ecologie Economie Maatschappij Olielozingen Luchtverontreiniging Constante druk op het zee systeem Ecologie Economie Maatschappij Visserij.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
… on the wild side! “The Black Panthers” Class Shoe Ware.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
ITACA project Informatie uitwisseling Platform Verkeer en Vervoer 8 juli 2011.
De strategie van een webconcept
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
KB Paul Opdam WUR. Sociale dimensie Economische dimensie Fysiek-Ecologi- sche dimensie Planning, regelgeving, financieren, organiseren KB1:
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
0 1 Eliminatie…. en wat dan? Ton Rotteveel Plantenziektenkundige Dienst.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Beleid ZERO-KAP Presentatie door Rens de Groot tgv 100 ste Bestuursvergadering op 2 mei 2006.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Waarom dit literatuuronderzoek?
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Klimaatverandering.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
ANB Project Ecosysteemdiensten in Vlaanderen Een verkennende inventarisatie van ecosysteemdiensten en potentiële ecosysteemwinsten Workshop Ecosysteemdiensten.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
 Blogs  Toepassing  Goede/slechte blogs  Kosten  Samenvatting.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Naar een nationale REDD+ strategie voor Suriname
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Human Resources Accounting
Toerismeboeren Kick-off 2018
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Op zoek naar nieuwe verbindingen
3.7 Amazonia: de betekenis (SE)
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies

1 Opzet EU-onderzoek (Gellis)  50 stakeholder/expert interviews  Best practice analyse campagnes  Eurobarometer  NB: nog geen eindrapport

2 Conclusies stakeholder interviews  Term goed ingeburgerd, vooral onder beleidsmakers, experts en stakeholders  Term niettemin niet altijd goed begrepen (‘soortenverlies’)  Grote meerderheid: gebruik de term in een EU-campagne en breng uitdrukkelijker in verband met ecosystemen.  Overall gevoel: de term ‘biodiversiteit’ moet beter worden uitgelegd, niet vervangen  Zorg voor eenvoudige verklaring voor het algemen publiek

3 Reflecties van experts op een campagne  Soorten verdwijnen zelden als niet ook hun habitat wordt aangetast  Elke campagne moet nadruk leggen op de invloed van ecosystemen als leveranciers van goederen en diensten  Belangrijkste driver is impact op Europa’s economisch welbevinden (morele overwegingen naar de achtergrond)  Belangrijkste oorzaken zijn: klimaatverandering, intensief landgebruik, vervuiling

4 Reflecties experts  Meest beinvloede doelgroepen zijn: visserij, bosbouw, landbouw, toerisme en energieproductie. Deze zijn zich dat bewust.  Echter: iedereen wordt beinvloedt door BD-verlies.  Algemene publiek heeft echter slechts minimale kennis van de impact  Beleidsmakers zijn publiekelijk gecommitteerd maar implementatie is onvoldoende door gebrek aan kennis en KT-economische belangen

5 Conclusie  Eenvoudige doelgroepgerichte campagne is onvoldoende  Doelgroepgerichte campagnes moeten begeleid worden door meer grassroots-activiteiten gericht op het grote publiek.  Alleen druk van publiek en media kan zorgen voor betere implementatie van beleidsmaatregelen  Toegevoegde waarde EU-campagne wordt breed erkend, verwachtingen lopen uiteen

6 Conclusies (vervolg)  Coherente paraplu-campagne met implementatie belangrijke delen door nationale, regionale en lokale spelers. Verbinden met natuurlijke partners  Prioritaire doelgroepen: Lokale en regionale besluitvormers De meest beinvloede bedrijfssectoren Het algemene publiek met specifieke focus op laag opgeleiden (en dus massamediale campagne)

7 Campagne  Paraplubenadering met grotendeels gedecentraliseerde structuur en beperkte centrale staf  Campagne funderen op gezamenlijk concept (overkoepelende paraplu: kernboodschappen, visuele elementen, supervisie, etc.)  Betrokkenheid van stakeholders/netwerken  Centraal: websites, nieuwsbrieven, TV met simpele, universele boodschappen en beelden.  Focus op de jeugd