Web analyse Herent 17 juni 2008 VLUG presentatie Jan Vangrinsven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Youtube Google Overname Adverteermodel Viral Video Zoekmachine Picasaweb KPN Videosite Inleiding Presentatie waarover?
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
Veel boeren werken door na 65e
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Analyse klantgerichte websites
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
JLC BVBA Uw partner op de Informatiesnelweg. JLC BVBA Voorne ZOERSEL Tel : +32 (0) Fax : +32 (0)
Mannus Menting 11 november 2009 Project Week 1 Foto’s van reclame onderweg.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Jan van Goch. Waarom loyalty? Hoe… • Loyalty moet leuk en simpel zijn • Deelnemers willen iets krijgen • Het moet iets opleveren • Gratis is belangrijk.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
1 9 formulieren bereikten ons nog na de opmaak van deze PowerPoint, respons bedroeg dus 159 Jan Geurts,
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Thema HACCP
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
voor de zomervakantie tot
Succesvol verbeteren.
Google Analytics. Google Analytics: waarom Google analytics meet hoeveel mensen er op de site komen, brengt in beeld wat we weten van dit mensen en wat.
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Adobe formulieren : stand van zaken.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
Nieuw in LIPS VLUG 2 26 juni 2006 Kristof Brams. Overzicht Vernieuwde editor Printervriendelijke pagina Statistieken Variabele fontgrootte Grootte van.
Tips VLUG 2 Leuven 26 juni Overzicht Activeren van web-cache Image-resizers Algemene website layout Stratenplannen Varia Doorlichting.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Oud en wijs.....
Goedemorgen.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Enquête.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Tips voor de blogger in spé.
DÉ SUCCESFACTOR… BILLBOARD.COM. ONDERZOEKSVRAAG: WAT IS DE SUCCESFACTOR? Dat ben ik gaan onderzoeken…
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
24 april 2008 | 1 › / Henk Druiven Repository-gebruikersdag donderdag 24 april 2008.
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin!
Online marketing Expert (in een week)
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Inhoud: 1. Controleer de winkel. 2. Controleer de verkoper. 3. Veiligheid van website. 4. Veiligheid van betaling. 5. Shoppen via smart phone of tablet.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Google Analytics Statistieken over je website
communicatie van activiteiten via Stad Hasselt
INSCHRIJVEN VOOR EEN TORNOOI
Transcript van de presentatie:

Web analyse Herent 17 juni 2008 VLUG presentatie Jan Vangrinsven

Anaylse tools Webalizer : onderdeel van LIPS –Geen duidelijke uitfiltering van CSS, JS en andere pagina’s –Geen duidelijke uitfiltering van zoekrobotten –Te bereiken : –Login en paswoord zouden jullie al hebben Vandaag : Google analytics –Overzichterlijker –Meer info –Makkelijker te interpreteren –Te bereiken : –Je hebt wel een Google account nodig (waar je nog zoveel andere dingen mee kan doen)

Google analytics : Algemeen VERA zorgde er reeds voor dat elke site opgenomen wordt in Google Analytics door een stukje code in jullie site te plakken. Wie een google account heeft kan dit doorgeven aan VERA en we geven je dan toegang tot het syteem Voordeel is dat we een overzicht hebben van het gebruik van meerdere sites en ook meer algemene conclusies kunnen trekken Pas eerst je settings aan. Engels heeft voordeel dat je sneller nieuwe dingen zal zien. Settings

Op de login pagina van Google Wat betekent het weigeringspercentage? Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site verlaat op de instappagina. = GEMIDDELD 40% -Hoog om drie uur Zoekrobotten ! -Bezoekers vinden blijkbaar snel de gewenste info -Men bladert weinig doorheen de site -Men komt doelbewust naar uw site. Mogelijke conclusies!

1. Bezoekers : factoren om rekening mee te houden 1)70% gezinnen heeft internet 30% niet ! Sociologische interpretatie (ouderen, minderbedeelden...) 2)Bezoekers uit het VERA netwerk : dat ben je waarschijnlijk zelf of iemand uit een ander bestuur = +/- 10% van je bezoek. 3)Er is een verschil tussen bezoeken en unieke bezoekers 4)Uw bezoekers komen over heel Vlaanderen !

Snel 3 slides over Internetgebruik 1) > 18 jaar < 60 Jaar

2) Hoger opgeleiden

3) Inkomen > 2000 € maand

Unieke bezoekers versus alle bezoeken Unieke bezoekers = # bezoekers die in een bepaalde periode (zelf instelbaar) slechts 1 keer uw site bezochten. Een unieke bezoeker kan worden vastgesteld aan de hand van cookies. Alle bezoeken = # bezoeken in een periode, ongeacht diegene die al eens geweest waren. Voor alle sites geldt dat ongeveer 80 % van de bezoeken van verschillende personen komen. Het is dus niet zo dat sommige personen uw website veel bezoeken, maar wel dat vooral verschillende personen uw website bezoeken.

Waar van de wereld komen ze vandaan ? Kaartoverlay. U publiceert zeker niet alleen voor uw eigen gemeente !! Ongeveer 50 % van de bezoekers komen rechtstreeks uit de eigen regio. De rest is verspreidt over heel Vlaanderen. (Toerisme, mensen die willen verhuizen... ?).

Wanneer : Vooral tijdens de werkuren Een kwart tussen 9 en 11 en 60 % tijdens de werkuren (denk aan de 10% van VERA netwerk) en relatief weinig in de avonduren. 61%

Hoe komt men op je site terecht ? - 60 % komt via Google - 30% tikt rechtstreeks de URL in of komt via bookmarks -Slecht beperkt aantal komt via links op andere site Hoog scoren in Google is dus heel belangrijk ! Of andersom, men scoort reeds hoog.

Wat zoekt men via Google 1= Naam van de gemeente of varianten 2=OCMW, RVA, politie, bibliotheek... (grote diensten, deelsites) 3 = Containerpark staat overal in de top 10 -Sport, bouwen, bibliotheek... -Aantal daalt zeer snel ! TIP 1: probeer zelf eens deze zoektermen en kijk hoe je op je site terecht komt Tip 2 : bekijk het weigeringspercentage van deze pagina hoe hoger hoe beter

Wat zegt Google Analytics over de inhoud van het bezoek ?

Pagina weergave versus unieke pagina weergave Als een bezoeker tijdens een sessie een pagina herlaadt wordt dit gerekend als een extra paginaweergave. Als een gebruiker naar een andere pagina gaat en vervolgens terugkeert naar de oorspronkelijke pagina, wordt ook een tweede paginaweergave vastgelegd. (vb. Terug naar homepage) Voor unieke paginaweergave, zoals in het rapport Belangrijkste inhoud, worden de paginaweergaves verzameld die worden gegenereerd door dezelfde gebruiker tijdens dezelfde sessie. = Verschillende bekeken pagina’s

Belangrijkste inhoud en bestemmingspagina De weg naar de inhoud ! De gezochte inhoud !

Analyse per pagina I

Analyse per pagina II (vb. Homepage lubbeek 3 maand) Komen van buiten je site Gaan meteen weg Gaan vanaf de homepage naar deze pagina’s Komen van deze link in je site

Waar komt men voor : algemeen? Demo site overlay ! (cfr.demo) Men komt voor vanalles... Maar sommige zaken zijn heel populair...

De homepage De belangrijkste pagina (40 % van alles bezoek komt hier ooit terecht) Maar ook hoog weigeringspercentage (40%), men klikt niet zo snel door. Wil dit zeggen dat de belangrijkste info hier al staat ? Zet het nieuws op de Homepage !

Voorbeeld Zaventem Belangrijkste bestemming Zaventem 12 mei - 12 juni Paginaaantal bezoekenweigerings %Inhoud formulier sport

Huldenberg forum Op plaats 38. /ghuldenberg/forum/ghuldenberg/forum Bezoekers = /ghuldenberg/forum/ghuldenberg/forum

vacatures

Wachtdiensten Altijd hoog in bestemming Maar niet altijd gemakkelijk te bereiken vanaf de homepage.

Foto’s uit de oude doos : Bierbeek Vierde succesvolste pagina

Altijd terugkerend in de top 10 Homepage (40%) –Maar weigeringspercentage is hier ook 40% en dat is niet goed !! Tenzij de homepage precies de info geeft die men nodig heeft. Zet het nieuws op de Homepage ! Containerparken Sport, jeugd Onderwijs Bouwen Zelden/nooit in de top 10 het doorklikken naar het nieuws ! Men surft niet naar je website om te kijken wat er te doen is (nieuwsgierig) men zoekt praktische dingen en men is gehaast. Probeer je nieuws anders te brengen, RSS, mailings... Cultuurnet, interne search...

Wie is je bezoeker ? Uw bezoeker is waarschijnlijk hoger opgeleid, bemiddeld en jonger dan 60 jaar en ouder dan 18 Die vooral tijdens de werktijden op bezoek komt Die zeker niet altijd uit uw eigen gemeente komt Die zijn info hoofdzakelijk via Google zoekt En die heel doelgericht zoekt (containerpark, RVA, OCMW...) En niet lang op je site blijft Men komt niet veel, maar er komen er wel veel !!

Toch vergelijken met inwoners ? Neem het aantal bezoeken (vb = 5000) Trek er het aantal VERA bezoekers af = 10 % (rest 4500) Hoe er rekening mee dat de helft van de bezoeken van buiten je gemeente komt = 50% (rest 2250 bezoeken) Stel aantal inwoners = Aantal inwoners met internet = 65% = 7800 (75 % van de bevolking = stemgerechtigd) Conclusie 1 = Uw website bereikt maandelijks ongeveer 20 % van je inwoners minstens 1 keer per maand. Conclusie 2 = Uw website bereikt maandelijks ongeveer 35 % van je inwoners die ze kan bereiken (internet gebruikers) minsten 1 keer per maand