Patiënten kunnen artsen beter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Toolbox Duurzame inzetbaarheid
“Hoe kom ik aan klanten?”
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Welkom bij de 4e workshop over:
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
Lotgenotencontact.
Discipelschap.
Communicatief gedrag + / -
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Communiceren met ouders
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Vrienden zijn er om je te steunen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom bij de 4e workshop over:
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Lobbyen en Netwerken Zelfwerkwinkel B
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Zaterdag 20 september 2014 Training Omgaan met Service Les 3: klachten.
Wat willen we vandaag doen?
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Syncope hulpverlening.
Met handen en voeten geloven 1
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Zelfhulpgids naar werk
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Het sollicitatiegesprek
Ken je kracht…Deel je kracht…
Samenwerken Werken in Teams.
Woord van Leven Juli 2014.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Communicatie en dementie
Patiënten kunnen… Praktische tips Zaterdag 13 dec
Heel interessant !.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hand-Out.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Patiënten kunnen artsen beter leren communiceren Zaterdag 13 dec. 2014

Inhoud Belang van interpersoonlijke communicatie Praten met zorgverstrekkers is een hindernissenparcours Luisteren Omgaan met emoties Hoe zelfbewust ben jij? Praktische tips

Intro Er wordt vaak fantastisch gecommuniceerd in de zorgsector Soms ook slecht. Onkunde, onwil… Wat willen we: Een uitstekende arts die minder goed communiceert, of een minder goede arts die zeer goed communiceert – witte raven zijn zeldzaam Geen mirakels verwachten van deze opleiding. Een paar druppels aanreiken voor een verbetering van de communicatie

Het gesprek van mens tot mens Interpersoonlijke communicatie - de directe communicatie van mens tot mens - is krachtigste communicatie die we kennen Heel veel gebruikt in de zorgsector Vier principes: Deze communicatie is Onontkoombaar – niet communiceren bestaat niet Onomkeerbaar – gezegd is gezegd Ingewikkeld Contextueel

Voordelen Direct, zonder tussenpersoon Geen vertekening Kan meteen reactie zien van de ander Kan meteen reageren Kans op dialoog

Nadelen Te weinig feedback door Je weet niet wat er blijft hangen Gebrek aan kennis bij de patiënt Gebrek aan mondigheid Je weet niet wat er blijft hangen Je weet niet of alles begrepen is Je weet niet in welke mate emoties/pijn het begrijpen bemoeilijken

Aantal patiënten is mondiger, maar… Een deel van de patiënten is mondiger Autoriteit van de zorgverstrekker in vraag gesteld Patiënt wil een dialoog, wil mee-praten Centrale begrip = WEDERZIJDS RESPECT Respect om alles begrijpelijk uit te leggen Respect om betrokken te worden Rechten van de patiënt

Communicatief hindernissenparcours 1. Nadelen van interpersoonlijke communicatie Wat blijft hangen? Wat is begrepen? 2. Toestand van de patiënt bemoeilijkt de communicatie Aandacht van patiënt kan verminderen Black-out, bv. bij een slechtnieuwsgesprek, soms ook bij goed nieuws

Communicatief hindernissenparcours 3. Verschillend referentiekader Patiënt weet niet wat relevant is Artsen zijn ook zelfstandigen, handelaars Structuur van ziekenhuizen is verschillend, hun communicatiestructuur ook Verschillend verwachtingspatroon Arts wil nog een onderzoek doen en wil zekerheid, patiënt wil actie want heeft pijn Verschillende taal

Communicatief hindernissenparcours 4. Te veel ontzag voor gezag Wees assertief Blijf doorvragen Spreek dingen uit Wees respectvol 5. Tijd, en het gebrek daaraan…. 1 keer goed uitleggen kost minder tijd dan 3 keer half

Luisteren is goud Luisteren is bij interpersoonlijke communicatie vaak belangrijker dan spreken Vier niveaus van luisteren 1. Niet luisteren 2. Oppervlakkig luisteren 3. Inhoudelijk luisteren 4. Actief luisteren Barker en Watson-luistertest in brochure

Omgaan met emoties Patiënt Arts Als emoties je overweldigen: Vraag een vervolggesprek Breng iemand mee die je communicatief kan helpen Schrijf vragen op voorhand op Mindfulness - aandachtstraining Arts Wil alle ellende van zijn patiënten niet mee naar huis nemen Uit zich in een gebrek aan empathie, medeleven Afstandelijkheid

Hoe zelfbewust ben jij? Assertiviteitstest

Praktische tips voor een betere communicatie 1. Maak voor een gesprek met een arts een lijstje met je vragen. 2. Noteer tijdens het gesprek wat je moet onthouden en doen. Noteer ook wat nog in je opkomt. Neem het gesprek eventueel op. 3. Vraag de arts op te schrijven wat je moet onthouden, weten, doen.

Praktische tips 4. Stel vragen, ook ongemakkelijke. Als je bepaalde vragen niet durft stellen, schrijf ze dan vooraf op en geef je vragen af. 5. Praat en vraag tot je alles begrepen hebt. 6. Wees assertief. 7. Wees respectvol. 8. Wees voorzichtig met informele communicatie.

Praktische tips 9. Wees wat stouter. Heb wat minder ontzag voor gezag. 10. Leer luisteren. Laat de ander uitspreken. 11. Hou tijdens het gesprek oogcontact en geef non-verbale signalen. 12. Spreek dingen uit, ook over niet-medische aspecten. 13. Laat je emoties zijn gang gaan en vraag om daarmee rekening te houden.

Praktische tips 14. Vraag hulp aan familie of vrienden bij een gesprek met een zorgverstrekker. 15. Maak duidelijke afspraken. 16. Vraag inzage in je medisch dossier, maar pas op voor het medisch jargon. 17. Doe – zo nodig – een beroep op de ombudsdienst.

Praktische tips 18. Probeer wat inzicht te krijgen in de organisatie van de artsenpraktijk/kliniek. 19. Geef jezelf na een gesprek met een arts een score van 1 tot 10 voor de kwaliteit van je eigen communicatie. Ga na wat je kunt verbeteren.

Praktische tips 20. Kom op voor jezelf. Het gaat om jouw gezondheid.

Vragen?