Fase 1 Ken de (detail)handel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimaliseren van het assortiment
Advertisements

MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Presentatie effectstudie komst Aldi
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
H8: Distributie.
15. Detailhandel Detailhandel, kleinhandel: levering in kleinverpakking aan eindgebruiker. 10% werkgelegenheid in deze sector: arbeidsintensief. Functies:
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Financiering en inkoop
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
retailmarketing paragraaf 2.6 winkelformule ken de formule
Projectwijzer 1 H2. Acquisitie en Verkoop Middenkader Engineering.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
MARKETINGMIX.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
prijs- en servicemarkt
functies detailhandel
Periode 1 Ken de (detail)handel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Winkeltypes.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Assortiment dat wat er te koop is.
Frozen. Op mijn webshop “Frozen” verkoop ik diepvriespizza’s die thuis worden geleverd.
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Hoofdstuk 6 Productie.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Economie en ondernemen
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Financieel 2.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Fase 1 Ken de (detail)handel Kerntaak: verkopen, adviseren en service verlenen Hoofdstuk: Ken de detailhandel Par: 1.4, en 1.5

1.4 Structuur van de detailhandel

Detailhandel in Nederland ruim 80.000 ondernemingen 100.000 verkooppunten 70 miljard euro omzet

Indeling detailhandel branchecluster sector verkooppunt distributievorm bedrijfsomvang

Branchecluster en branche Branches die verwantschap met elkaar vertonen zijn in een branchecluster samengevoegd. Onder een branche verstaat men een groep winkeliers (detaillisten) die door de aard van de geleverde artikelen of diensten als min of meer gelijksoortig kan worden beschouwd.

Welke brancheclusters? Foodcluster (8 branches) modecluster doe-het-zelfcluster Non-foodcluster Diversencluster (18 branches) Totaal van 26 verschillende branches

Branches Winkels die (ongeveer) hetzelfde soort artikelen verkopen (assortiment) behoren tot een bepaalde branche. Bijvoorbeeld de schoenenbranche

Sectorindeling persoonlijke aankleding Huis Recreatie Uitgangspunt De manier van consumptie door de consument.

Verkooppunt Winkelverkoop Een winkel is iedere voor het publiek toegankelijke ruimte waarin artikelen aan consumenten worden verkocht. niet winkelverkoop

Distributievorm Gespecialiseerde winkels Geparallelliseerde winkels speciaalzaak Geparallelliseerde winkels zelfbedieningszaak supermarkt warenhuis

Bedrijfsomvang Kleinwinkelbedrijf (1 vestiging max 9 personeelsleden) Middenwinkelbedrijf (2 tot 7 vestigingen, 10 tot en met 99 personeelsleden) Grootwinkelbedrijf (7 of meer vestigingen en 100 of meer personeelsleden) Onder een grootwinkelbedrijf (GWB) verstaat men die winkelorganisaties, waarbij de winkelfilialen eigendom zijn van één organisatie….. Hoe zit het dan met franchise vestigingen?

Voordelen gwb? Kosten vordeel Inkoop voordeel Betere inzetbaarheid van het personeel Makkelijker om aan geld tekomen (voor financiering voorraad, bank, uitbreidingen)

1.5 Distributievormen Winkelverkoop Niet-winkelverkoop

Winkelverkoop speciaalzaak zelfbedieningszaak warenhuis hypermarkt

Speciaalzaak Is een winkel met een gespecialiseerd assortiment. Het assortiment van een speciaalzaak is smal en diep. assortimentsbreedte en -diepte breed assortiment veel assortimentsgroepen smal assortiment weinig assortimentsgroepen diep assortiment veel artikelsoorten en -variëteiten ondiep assortiment weinig artikelsoorten en -variëteiten

verder specialiseren = Niche marketing één doelgroep één artikelgroep gebruiksverwante artikelen één of enkele merk(en) Bij nichestrategie voert een winkelier een beperkt assortiment dat primair een bepaalde groep kwaliteitsbewuste klanten aanspreekt.

Zelfbedieningszaak Een winkel waarin de klant zichzelf bedient zelfbedieningswinkel supermarkt discounter verbruikersmarkt hypermarkt megastore

Warenhuis Traditioneel (hema, V&D ….) variety store (klein warenhuis) Cataloguswinkel (?) Hypermarkt (heel breed) Is een winkel met een breed assortiment van verschillende, niet noodzakelijk samenhangende artikelgroepen die in afzonderlijke afdelingen worden verkocht.

Hypermarkt een winkeloppervlakte van ± 2.500 m² een scherpe prijsstelling distributievormen een goede bereikbaarheid; de meeste hypermarkten liggen aan de buitenrand van een winkelgebied of van een stad veel parkeerruimte centrale afrekenpunten

niet-winkelverkoop persoonlijk ambulante handel (markt bv) directe verkoop (party’s) onpersoonlijk Homeshopping postorder e-commerce

Directe verkoop colportage verkoop op de werkplek multilevel marketing

Assortimentsopbouw Assortimentsbreedte Breed assortiment Een winkel met veel verschillende assortiments- en artikelgroepen (bouwmarkten, supermarkten) smal er worden weinig artikelgroepen aangeboden breed er worden veel artikelgroepenaangeboden

Assortimentsdiepte Diep van iedere artikelgroep worden veel artikelsoorten of artikelvariëteiten aangeboden = (veel) keuze Ondiep van iedere artikelgroep worden weinig = weinig keuze

Diep assortiment Een winkel die gespecialiseerd is in een artikelgroep waardoor je dus veel keuze hebt in dit artikel.

Opbouw assortiment assortimentsgroep artikelgroep artikelsoort artikelvariëteit

Het assortiment Winkelassortiment Bijvoorbeeld Schoenenwinkel Assortimentsgroepen De hoofdgroepen binnen het winkelassortiment bijvoorbeeld heren, dames en kinderschoenen Artikelgroepen De assortimentsgroep damesschoenen kan weer onderverdeeld worden in: laarzen, pumps, slippers, instapschoenen, mocassins, enz. Artikelsoorten Binnen de artikelgroep laarzen kunnen we ook nog artikelsoorten onderscheiden namelijk: cowboy laarzen, enkellaarsjes, paardrijlaarzen, overknie laarzen, enz. Artikel variëteiten Binnen de artikelgroep enkellaarzen kunnen we nog de artikel variëteiten naaldhakken, platte hakken, half hoge hakken enz…. onderscheiden