Workshop coaching Annet Kops.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Drama Driehoek.
Respectvolle bejegening
(Loopbaan)coaching In de bouw.
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Pastoraal op school.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
OR en bestuurder Voorstellen: mr. Pieter Rop, trainer-adviseur Odyssee
Rolpatronen.
Artikel over transactionele analyse
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Interpreteren van data
Ian Stewart & Vann Joines
de psychologie van de intermenselijke verhoudingen
Transactionele analyse
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het herkennen van ego-toestanden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Studiekeuze voor ouders
Visie & Strategie.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Kwaliteit van de hulpverlening
Solliciteren: wat wil ik?
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Ouderbetrokkenheid Bijeenkomst 4.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Gespreksvaardigheden
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Communicatie 5e les.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Coaching.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Artikel over transactionele analyse
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Workshop coaching Annet Kops

Inhoud Wat is coaching (niet)? Acties van de coach 7 fases van het coachtraject Oefening Verschillende theorieën Transactionele analyse Egoposities en toestanden Egogram Kruis transacties met rollenspel Vragen

Bespreek dit in 2 tallen (5 minuten) Vraag; Wat is coachen niet? Wat is coachen? Bespreek dit in 2 tallen (5 minuten)

Wat is coachen niet? Opleggen/ adviseren/ voorschrijven van je eigen oplossing Leren in meester-gezel verhouding werkbegeleiding Therapie Een gesprek met een goede vriend Een interview over iemands privéleven

Coachen is ook Een coachtraject = ontwikkelingsgericht en werk gerelateerd Coachen kan plaatsvinden op 3 niveaus- individueel, relationeel, systeemniveau Doel van de coach; het beste uit de mens te halen door de coachee bewust te maken van zijn mogelijkheden en grenzen.

Wat is coaching? Coachen = Geen kennis overdragen maar maakt mechanismen bewust van de gecoachte die bevorderen of belemmeren. Het opheffen van remmingen.

Samengevat Coachen is vragen stellen zodat de gecoachte zich kan ontwikkelen Strategisch coachen is gebaseerd op de visie dat autonomie nastrevenswaardig is. Strategisch coachen is gebaseerd op een coachcontract, dit is bedoeld om de gelijkwaardigheid zo goed mogelijk te waarborgen.

Acties van de coach tijdens het coachtraject De coach wil zijn/haar doel bereiken door;   Inzicht bieden door voorlichting, informatie, confrontatie Positief labelen wat de gecoachte doet of gedaan heeft Confronteren met de feiten Perspectief bieden Bepalen wat de gecoachte wil, waarom en waartoe In overleg een contract opstellen waarin sancties worden geformuleerd om het doel te bereiken. Deze acties moeten wel realiseerbaar en toepasbaar zijn binnen de verwachtingen van de opdrachtgever.

Een strategisch coach stelt de juiste vragen en neemt vervolgens de coachhouding aan, achterover zitten  

7 fases van het coachtraject Kennismakingsfase Formuleren van doelstellingen Afstemmen van vraag en aanbod Analyse Oefenen in de praktijk Evaluatie Afsluitende rapportage

Oefening Welke coachingsvaardigheden kun jij noemen? (Maak een top 10 ) Wat voor een coach ben jij of wil je worden?

Verschillende theorieën Transactionele Analyse (TA) Systeemtheorie Ethologie

Transactionele analyse (TA) De Transactionele Analyse (TA) is een persoonlijkheidstheorie en een communicatiemodel met heldere, overdraagbare begrippen waarin de ontwikkeling, zorg en respect voor mensen centraal staat. TA gaat dus over - persoonlijkheid (Ouder, Volwassen, Kind) - communicatie - ontwikkeling

Uitgandspunten TA ieder mens is o.k iedereen heeft het vermogen om te denken bepalen hun lot d.m.v. besluiten

Grondlegger TA Eric Berne ieder mens trekt al vroeg in zijn leven conclusies over zichzelf, anderen en de wereld om hen heen Deze conclusies kunnen leiden tot besluiten naar aanleiding van een sleutelbelevenis waarin de conclusies worden bevestigd. Hij maakt onderscheidt tussen drie persoonlijkheden waaruit mensen voelen, denken en handelen;

Ego posities 1. de ouder; hierbij reageren we zoals we onze opvoeders/ouders hebben zien doen 2. de volwassene; waarbij we logisch en realistisch reageren 3. het kind; waarbij we denken, voelen en doen zoals we vroeger deden als kind Berne gebruikt deze theorie om de coachee zich bewust te maken van hun keuzemogelijkheden, in iedere situatie kan de coachee reageren op deze drie manieren. Vanuit het kind, volwassene of ouder.

Egotoestanden

Herkennen van egoposities Egoposities zijn te herkennen aan: - woorden en zinnen - intonatie - houding, mimiek, gebaren - de soort relaties die de persoon met anderen aangaat Een strategisch coach kan op elk moment kiezen vanuit welke egoposities hij wil reageren

Ego toestanden

Oefening egoposities Ervaringen uit de praktijk Wanneer bevond jij je voor het laatst in een van deze toestanden? Ervaringen uit de praktijk Ouder Volwassenen Kind In 2 tallen (2x 5 minuten)

Egogram Maak je eigen Ego-gram KO VO V VK AK Legend: Ego States Positive Negative KO: Controlling Parent VO: Nurturing Parent V: Adult VK: Free Child AK: Adapted Child Developed by Jack Dusay, cited in Stewart & Joines, TA Today (1987) p.28

Maak je eigen Ego-gram Maak minimaal 2 egogrammen Jij als persoon Jij als docent KO VO V VK AK

Ego-gram Geef per balk aan hoe je tot deze inschatting bent gekomen (maak selectie) Wat zou je anders willen? Teken je gewenste ego-gram

Transacties Transactie: wederzijdse communicatie Complementaire transactie

Kruis transactie Gekruiste transactie

Oefening rollenspel In 2 tallen (2x 5minuten) Probeer eerst als complementair te reageren. Daarna in kruistransactie Wat valt je op?

Vragen? Hoe kunnen wij op praktijkschool de Viaan als coach transactionele analyse toepassen in de praktijk?