Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Herontwerp PDG-opleiding
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
FUNDAMENTEEL ONDERZOEK
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Topzorg in de GGZ verpleegkunde Waar praktijk en kennis elkaar vinden Maandag 26 mei 2008 Congrescentrum de Reehorst, Ede Opening Dr. Ineke van Halsema.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Honoursonderwijs in HBO
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Meer innovatieve professionals
Implementeren met haken en ogen
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Opzet van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) Mark Levels en Rolf van der Velden.
De driehoeksverhouding
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Open durven staan voor verrassende uitkomsten.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Betere verbindingen met onderzoek
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Ontwerponderzoek.
Transcript van de presentatie:

Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen (Fons Vitae Lyceum) 10 maart 2015

Missie NRO Het NRO coördineert de programmering en financiering van onderzoek naar het onderwijs Het bevordert de wisselwerking tussen onderzoek, praktijk en beleid en de toepassing van onderzoeksresultaten Zo draagt het NRO bij aan het verbeteren en vernieuwen van onderwijs

Praktijkgericht onderzoek: 8,8 Beleidsgericht onderzoek: 1,2 x miljoen euro Praktijkgericht onderzoek: 8,8 Beleidsgericht onderzoek: 1,2 Fundamenteel onderzoek: 3,8 Overkoepelend onderzoek: 1,0

Praktijkgericht onderzoek: samenwerking tussen onderzoekers en docenten Praktijkgericht onderzoek is: Onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door de beroepspraktijk en waarvan de opgedane kennis direct bij kan dragen aan de beroepspraktijk Aanvragen voor subsidie voor praktijkgericht onderzoek kunnen alleen worden ingediend door consortia van onderzoekers én professionals uit de onderwijspraktijk. Onderzoekers en docenten werken samen bij de uitvoering van het onderzoek.

Programma praktijkgericht onderzoek van het NRO in 2015 Een voorbeeld: Op het Fons Vitae Lyceum in Amsterdam wordt - net als op veel andere scholen - gebruik gemaakt van een digitaal programma waarmee brugklasleerlingen voor het vak Nederlands kunnen oefenen met spelling, grammatica en lezen. De feedback die leerlingen van het programma krijgen is vooral summatief (waar sta ik?) en niet formatief (wat kan ik ervan leren?) . Dat riep bij ons de vraag op welke rol de docent inneemt bij onderwijs waarbij software wordt gebruikt. Kan feedback van docenten een meerwaarde hebben boven de automatisch gegeneerde prestatiegegevens? We verzamelden gegevens over de feedback die docenten Nederlands willen geven, welke elektronische egevens ze daarvoor raadplegen, welke feedback ze daadwerkelijk geven en hoe leerlingen die feedback ervaren. Onze bevindingen verspreiden we o.a met informatiebijeenkomsten en workshops, online filmpjes, en artikelen. Uitgevoerd door Universiteit Leiden, Open Doors Education en Fons Vitae Lyceum.

Dilemma 1 Het belangrijkste doel van praktijkgericht onderzoek is om te weten of een bepaalde aanpak werkt  versus  Het belangrijkste doel van praktijkgericht onderzoek is om een dialoog over een bepaalde aanpak in de school op gang te brengen

Dilemma 2 Praktijkgericht onderwijsonderzoek moet minimaal 3 jaar duren voor goede resultaten versus  Eén schooljaar is voldoende voor het doen van goed praktijkgericht onderwijsonderzoek

Dilemma 3 De externe onderzoekers moeten praktijkgericht onderwijsonderzoek aansturen versus De aansturing van praktijkgericht onderwijsonderzoek moet van de scholen zelf komen

Dilemma 4 Zonder gelijkwaardige samenwerking tussen onderzoekers en scholen zullen resultaten van onderzoek nooit in de onderwijspraktijk worden benut versus Er zijn voldoende manieren om resultaten van onderzoek door de onderwijspraktijk te laten benutten, samenwerking is niet perse nodig

Afsluitend …

Afsluitend … Hartelijk dank! www.nro.nl mail: ppo@nro.nl