De consument en Tracking & Tracing. Inleiding T&T nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Vandaag.
De historie & de toekomst
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Geld verdienen met trends
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
voor de zomervakantie tot
In de wereld van : chocola.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Management & Organisatie
Winstmaximalisatie monopolist
Een startersgids voor innovatie
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Hoofdstuk 3: Beleid van de EU
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Marketing presentatie
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Visie op Duurzaamheid  .
DekaMarkt & DekaDuurzaam Aldo Breed Marleen van Os Donderdag 15 september 2011.
Kwaliteitsgerichte Tracking and Tracing Case: Aardbeien.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Informatiesessie 04/11/2014 Raamcontract dranken Infosessie dranken– Caroline Lievens- 04/11/2014 Directie Financiën– Cel Aankoopbeleid.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
TRUE PRICING Bio True Price ObjectiviteitTransparantie Prijsopbouw duidelijk Fairness Winstmarge van Stakeholders Kosten na de productie integreren.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Hoofdstuk 6 Productie.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Consumentengedrag Beslissen
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom Havo 5..
3.1 PRODUCTIE.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 3..
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Goede producten?
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
Werken in een arbeidsorganisatie
Wat doet de groothandel?
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Wat staat er op een etiket?
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

De consument en Tracking & Tracing

Inleiding T&T nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie) T&T nu hoofdzakelijk gericht op bedrijven in de keten (recalls, voedselveiligheid, logistieke optimalisatie) Resultaat: versterken van consumenten vertrouwen in product/bedrijf/keten De consument merkt weinig van het T&T systeem zelf

Centrale vraag Wat wil de consument echt weten? of met andere woorden Welke informatie zal het aankoopgedrag van de consument beïnvloeden? Wat wil de consument echt weten? of met andere woorden Welke informatie zal het aankoopgedrag van de consument beïnvloeden? De consument bestaat niet Het aankoopgedrag is moeilijk voorspelbaar De consument bestaat niet Het aankoopgedrag is moeilijk voorspelbaar

Mogelijke informatiebehoeften consument Smaakwaardering producteigenschappen prijs verpakking claims (chol.verlagend) claims (GMO-vrij, biol.) naam product oogstdatum TGT-datum naam kweker/producent ingrediënten Gewicht/volume wetgeving energie-indicator temperatuurverloop afgelegde weg milieumaatregelen achtergrond keurmerken keurmerken Voedingswaarde …

Vragen (1) 1 Voor welke informatiebehoeften van de consument is er een T&T systeem nodig ? 2 Waarvoor denk je dat nu T&T systemen worden gebruikt ? 3 Is de rest haalbaar (technisch/economisch) ? Definitie: Een T&T systeem geeft batchafhankelijke informatie over de keten met betrekking tot product en proces

Mogelijke informatiebehoeften consument en T&T Smaakwaardering producteigenschappen prijs verpakking claims (chol.verlagend) claims (GMO-vrij, biol.) naam product oogstdatum TGT-datum naam kweker/producent ingrediënten Gewicht/volume wetgeving energie-indicator temperatuurverloop afgelegde weg milieumaatregelen achtergrond keurmerken keurmerken Voedingswaarde … (1) (2) (1) = T&T nodig (2) = T&T in gebruik (2) (1) (2) (1)(2)

Waarom informatie naar de consument? Voorbeelden: Wettelijk verplicht : land van herkomst, TGT-datum meerwaarde : energie-indicator, biologisch Wettelijk/moreel verplicht informatie die verplicht is voor overheid of maatschappij, m.a.w. noodzakelijk om te kunnen concurreren Wettelijk/moreel verplicht informatie die verplicht is voor overheid of maatschappij, m.a.w. noodzakelijk om te kunnen concurreren Meerwaarde bieden informatie waarmee een product of proces zich kan onderscheiden van de concurrent zodanig dat het bijbehorende kostenplaatje positief uitvalt. Meerwaarde bieden informatie waarmee een product of proces zich kan onderscheiden van de concurrent zodanig dat het bijbehorende kostenplaatje positief uitvalt.

Vragen (2) 1. Verzin een aantal voorbeelden van informatie waarmee een producent zich kan onderscheiden (meerwaarde bieden)? 2. Voor welke informatie uit vraag 1 is er een T&T systeem nodig ? 3. Welke informatie uit vraag 2 ken je al uit de praktijk (noem voorbeelden)?

Informatiebehoeften consument - Typering A Type: Statisch dynamisch : informatie die niet / wel verandert bij het doorlopen van de keten Statische informatie geef je eenmalig aan het product mee en verandert niet meer. Dynamische informatie is technisch moeilijker doordat ‘onderweg’ informatie toegevoegd en/of veranderd moet worden. Voorbeelden: Statisch : producent, oogstdatum Dynamisch : temperatuurverloop, energie-indicator

Voorbeeldketen - Typering A retailconsumentbranderboer transport oogstdatum (statisch) temperatuurverloop (dynamisch) Deze speciale koffie is voor u geoogst in week 39 van Door de condities in de keten te optimaliseren is de temperatuur van de voor deze pak gebruikte verse koffiebonen niet boven de 14 o C geweest. Hierdoor kunnen wij u onze uitgekiende smaak garanderen.

Informatiebehoeften consument - Typering B Type: productgebonden / procesgebonden Een producent kan T&T niet alleen gebruiken om een ander product neer te zetten, maar ook om eenzelfde product te onderscheiden op basis van het gebruikte (productie)proces. Voorbeelden: productgebonden : naam product, ingrediënten, prijs, gewicht procesgebonden : keteninrichting, afgelegde weg, milieukeur

Voorbeeldketen - Typering B retailconsumentboer transport prijs (productgebonden) afgelegde weg (procesgebonde n) brander Door onze unieke manier van werken kunnen wij u garanderen dat de koffiebonen in deze pak uitsluitend in Nederland zijn gekomen via boot en trein. Door geen transport per vliegtuig te gebruiken is de energie die nodig was om te komen tot deze pak koffie tot een minimum beperkt.

Vragen (3) 1. Geef voor elk item in de lijst informatiebehoeften aan hoe ze binnen de twee typeringen passen. (Statisch of dynamisch, product- of procesgebonden) 2. Werk 2 voorbeelden uit waarbij de consument extra nuttige informatie krijgt. (Eén voorbeeld voor dynamische informatie en één voor procesgebonden informatie)

Stel: Een grote koffieproducent wil zijn assortiment koffie beter aan laten sluiten bij de vraag van de verschillende consumenten. Hij denkt dit te kunnen doen door meer informatie te geven over de duurzaamheid van de koffie en het productieproces. Stel: Een grote koffieproducent wil zijn assortiment koffie beter aan laten sluiten bij de vraag van de verschillende consumenten. Hij denkt dit te kunnen doen door meer informatie te geven over de duurzaamheid van de koffie en het productieproces. Case : koffie speciaal Definitie: "Duurzame ontwikkeling wordt gezien als ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie zonder daarbij de mogelijkheden van toekomstige generaties in gevaar te brengen om ook in hun behoeften te voorzien." Hij wil zich echter niet uit de markt prijzen door te exclusief te worden. Een gedeelte van zijn assortiment moet als ‘prijsvechter’ blijven functioneren. Hij wil zich echter niet uit de markt prijzen door te exclusief te worden. Een gedeelte van zijn assortiment moet als ‘prijsvechter’ blijven functioneren.

Vragen (4) 1. Over welke keteninformatie zou de producent mogelijk kunnen communiceren? (Noem een aantal verschillende elementen, bekijk eventueel de site van Utz Kapeh ( 2. Hoe zou hij dat kunnen organiseren ? In hoeverre speelt T&T daarbij een rol? 3. Hoe ziet het kosten-baten plaatje eruit. Met andere woorden: Waar zal de producent zijn winst moeten halen?

Case : koffie speciaal Voorbeeld: Elementen duurzaamheid Betaling teler Kinderarbeid Werktijden en -omstandigheden Energieverbruik Gebruik bestrijdingsmiddelen Kwaliteitsgaranties Menselijke aspecten: Management processen: Milieuaspecten: Economische aspecten:

Case : koffie speciaal Voorbeeld: Meten van duurzaamheid batch Duurzaamheidsindicator = 6 Door voor iedere batch koffie in het proces een aantal duurzaamheidselementen bij verschillende schakels te scoren, wordt het mogelijk een overall duurzaamheidsindicator voor een specifiek pak koffie uit te rekenen.

Case : koffie speciaal Voorbeeld: Communicatie duurzaamheid Communicatie richting consument bijvoorbeeld met gezichtjes afhankelijk van de score van de duurzaamheidsindicator. Happy: Neutral: 4-6 Sad: 0-3

Case : koffie speciaal Voorbeeld: Return on investments plan  Door de indicator te gebruiken voor hetzelfde merk en type koffie, kan de consument kiezen of hij de duurzame (en duurdere) variant wil of de minder duurzame (en daarom goedkopere) variant van het verder exact hetzelfde product.  Door sociaal bewustzijn en/of onder invloed van sociale controle zal een bepaalde groep consument voor het duurdere product kiezen  Consumenten die de duurzame variant kiezen zullen het door hun gekozen product ook superieur vinden aan andere koffiemerken die duurzaamheid niet vermelden.

Vragen (5) 1. Geef voor zowel Typering A als B aan welke variant op de duurzaamheidsindicator van toepassing is. 2. Welke consumenten zouden gevoelig zijn voor dit type duurzaamheidsindicator? (verzin zelf een typering van die consument) 3. Hoeveel zou deze koffie meer mogen kosten denk je ? 4. Verzin zelf een andere indicator om op een pak koffie de ‘duurzaamheid’ aan te geven.

Vragen (6) 1. Wat zullen de gevolgen van zo’n label voor de hele keten zijn? Wie zal uiteindelijk het meeste profiteren van deze indicator? Waarom? 2. Wat verandert er als je eenzelfde label voor verse producten wilt toepassen 3. ‘Return on Investments’ kan gehaald worden uit een hogere marge op de prijs. Bedenk nog minimaal 3 andere mogelijkheden om de investeringen terug te verdienen.