Naar een flexibele structuur van processen en rollen Docent Management & Organisatie Vrije Universiteit Amsterdam (0,2 sinds 1991) Adviseur Thierry & Schuiling (0,8)
Perspectiefverschuiving Organisatiekunde beziet organisatie vanuit perspectief manager In 20e eeuw is manager dé bron van energie bij het organiseren en heeft enorme groei productiviteit mogelijk gemaakt Nieuwe groei vergt samenwerking tussen meerdere bronnen van energie: professionals in primaire proces professionals in ondersteunende processen professionals in innovatieprocessen en professionals in strategische processen (‘managers’).
Organisatie zien vanuit het werk Primaire processen Klanten / burgers /doelgroep Leveranciers Eigenaren Strategische processen Gat Innovatieprocessen Onderzoekers Enabling processen
Systeemhiërarchie i.p.v. bevelshiërarchie (Elliott Jaques)
Zelfsturende fabriek DSM Sinochem Pharmaceuticals Time span 2 Y 1 Y 3 M 1 D Zelfsturende fabriek DSM Sinochem Pharmaceuticals Plant Manager Site Logistic Services Operations Manager Maintenance Manager Operator (32) Operations Expert Planner Technoloog (3) Operator (13) Operations Expert Planner Technoloog ZOR-F Fabriek Enzymenfabriek
Knoopwerking (Engeström) Grensoverschrijdende, collectief probleemoplossende wijze van organiseren Professionals en hun cliënten vormen ‘knopen’, meer fluïde dan teams Object is continu, mensen kunnen veranderen Snel bewegende, verspreide, gedeeltelijk geïmproviseerde samenwerking tussen losjes gekoppelde actoren en activiteitsystemen.
Rollenportfolio in een team
Nieuwe plek van leiderschap Bouwen individuen en teams voort op elkaars initiatieven? Absorberen zij spanningen uit hun omgeving of schuiven ze deze door? Primaire processen Klanten / burgers /doelgroep Leveranciers Eigenaren Strategische processen Leiderschap Innovatieprocessen Onderzoekers Enabling processen
Allesbehalve de essentie, maar een logisch gevolg “Het Nieuwe Werken” Allesbehalve de essentie, maar een logisch gevolg Johan van den Elzen, CEO Movares Advies- en Ingenieursbureau (± 1200 medewerkers)
Basis principes bij inrichten organisatie Kracht van het onderscheid Vertrouwen Privé en zakelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden
Kracht van het onderscheid Strategie: * specialistisch / onderscheiden profiel * innovatie en samenwerken Medewerker: * zien als een uniek persoon * vereist een individuele benadering * dus geen collectieve afspraken en functie- of competentieprofielen
Vertrouwen Oprecht, geef voorbeeld en wees congruent Wat dan met regels? Bevoegdheden? Planning, rapportage en control Verantwoording afleggen Hoe vind je een balans tussen “vertrouwen geven” en “iemand aan z’n lot overlaten”? Tussen “vrijheid” en “sturing”.
Privé en zakelijk Misschien te scheiden voor wat betreft tijd, plaats en dergelijke, maar onmogelijk als het aankomt op gemoedstoestand (geluk, tevredenheid, verdriet) Organisatie inrichten en de medewerker hier een plek ingeven vereist een holistische benadering Wederzijds belang én wederzijdse beïnvloeding
Dus …. Grenzen van organisaties vervagen Je bent onderdeel van een netwerk, binnen de organisatie, maar ook daarbuiten Samenwerken wordt / is kritische succesfactor