Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Dertien doelen vertaald
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Vernieuwing verzorging
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Taalbeleid.
Al doende leren training docenten
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Experten in de derde graad Proefproject
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Het loopbaangesprek.
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Leerlingenoverleg Gent
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Mijn visie op onderwijs
taal speelt een rol in alle vakken
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Geletterd de wereld in VELOV – BREED, BREDER, BREEDST
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Didactiek Lesformulier.
Het succes van de taalbewuste docent
Functionele rekenvaardigheid
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Project Algemene Vakken
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Robo Sapiens Prik NCZ Didier Meers.
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’ NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven. Hoe doe je dat?’ Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’

Les ‘Een vakantiejob zoeken’: situering Leerkracht Karen Ackerman 3de graad Verzorging in EDUGO Lochristi Vorige les: mindmap rond het thema met Bubbl.us Einde lessenreeks: infostandje op een vakantiejobbeurs

Discussievragen bij het fragment a. Taalgericht vakonderwijs of taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs: taalondersteunende en –stimulerende maatregelen om de verwerving van vakdoelstellingen te faciliteren Taalontwikkelend onderwijs: taalverwerving en –stimulering als doel op zich binnen alle vakken b. Talige drempels wegnemen of leerlingen leren om talige drempels zelf te nemen? c. Welke (taal)(leer)strategieën komen in deze les aan bod?

Discussievragen bij het fragment 2. a. Noteer een aantal praktische didactische maatregelen die de leerkracht toepast om de les taalontwikkelend te maken? b. In welke domeinen scoort deze leerkracht zeer goed? In welke minder?

l Discussievragen bij het fragment 3. a. Specifiek voor PAV? b. Verschillen taalontwikkelend lesgeven in ASO/TSO/BSO?

PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’

Bespreking fragment Klemtoon op (taal)(leer)strategieën Een taak strategisch aanpakken volgens het stappenplan van PAV Een (taal)taak doelgericht aanpakken: doelen formuleren voor aanvang van de taak Mindmaps Kernwoorden leren formuleren Informatievaardigheden: gericht informatie opzoeken (deelvaardigheden: zoektermen formuleren, indexen raadplegen), informatiebronnen vergelijken, informatie verwerken Reflectievaardigheden: hoe kan het beter, welke verwachtingen werden ingelost Woordenschatstrategieën: vervangen door alledaags woord, betekenis van gekende context transponeren naar onbekende contexten, opzoeken in woordenboek, … Kritische houding aannemen ten opzichte van modellen

Bespreking fragment Klemtoon op (taal)(leer)strategieën Eerder taalontwikkelend dan taalgericht Gericht op leren nemen van talige drempels, veeleer dan wegnemen van drempels cf. ook * moeilijke woorden niet vermijden, maar leren verklaren * aandachtspunten en modellen niet aangereikt door de lkr. , maar door de leerlingen zelf afgeleid uit goede en slechte voorbeelden

Bespreking fragment Kritische vragen: Kansen om taakgerichter te werken? (minder schools, minder voorgekauwd) Mogelijk om transferkansen zichtbaarder te maken?

Bespreking fragment 2. Tips and tricks Vragen ter verheldering: ‘wat bedoel je daar precies mee?’ De lln formuleren in alledaagse taal, de leerkracht herformuleert (oppassen!) De lkr helpt lln bij de formulering, vestigt ook aandacht op formulering: ‘hoe kan ik dat nu als doel formuleren?’, ‘hoe kan ik’ is een goede start… Individueel/per twee laten voorbereiden, nadien pas klassikale presentatie / bespreking => interactiekansen vergroot Woordenschat laten verklaren vanuit alledaagse context (interim) Vraagt lln om antwoorden te verklaren: ‘waarom die zoektermen?’

Bespreking fragment 2. Tips and tricks Complementaire opdrachten Gestuurd zelfontdekkend leren: bronnen aanbieden, lln ontdekken zelf en brengen verslag uit Schrijftaken sturen: schrijfkaders bieden/door lln laten ontdekken uit modellen, schrijftips en aandachtspunten op voorhand bieden/door lln laten ontdekken uit goede en slechte voorbeelden Eigen lesdoelen worden vaak geëxpliciteerd: waarom doen we dat nu? Waarom is dat nu belangrijk? Evaluatiecriteria worden geëxpliciteerd Lln mogen zelf leerdoelen formuleren, gaan aan het einde van de les expliciet na of leerdoelen bereikt zijn? Werken met heterogeen samengestelde groepen

Bespreking fragment 3. PAV – ASO/TSO/BSO Nonchalante houding t.o.v. taal aanpakken Kunnen lln in andere onderwijsvormen zelfstandiger werken? Is het noodzakelijk om de te volgen strategieën meer voor te kauwen in BSO dan in ASO/TSO? Taalontwikkelende aanpak gericht op functionele taalvaardigheden => in ASO en TSO meer gefocust op aanleren schoolse vaardigheden => In BSO meer gefocust op maatschappelijk en beroepsmatig noodzakelijke taalvaardigheden

Discussie Vragen Bedenkingen …