Guy Janssens guy.janssens@ou.nl Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens guy.janssens@ou.nl
Structuur presentatie Oorzaak ontwikkeling deze cursus Beschrijving cursus 4C-ID elementen van deze cursus Ervaringen met 4C-ID
Er was eens (jaren geleden) Succesvolle projectmanagementcursus Verkoop: 1000 per jaar Cursus projectmanagement
Weinig tijd nodig voor begeleiding en nakijken tentamen Projectmanagement 100 uur studie Weinig tijd nodig voor begeleiding en nakijken tentamen Uitgave tekstboek bepaalt revisietraject Onderwijsmodel van deze cursus: Tekstboek, werkboek Nederlandstalig Theorie stampen 100 uur studie Meerkeuze tentamen doen Weinig tijd nodig voor begeleiding en nakijken tentamen Uitgave tekstboek bepaalt revisietraject
Revisie Betere dekking kennis Weinig capaciteit Probleem Cursusverkopen daalden Revisie cursus noodzakelijk Behoefte aan betere dekking projectmanagement kennis Weinig ontwikkelcapaciteit
Oplossing: snelle revisie cursus Ontwikkelaar Engels tekstboek Meerkeuzevragen Snel klaar Oplossing: Uitstekend Engels tekstboek met studeerinstructies Volledig Engelstalig (ook buiten de Nederlandse markt) Meerkeuze-tentamenbank (Hoe maak je een sys-vraag als je er 800 moet maken?) Snel klaar, weinig creatief en weinig ontwikkelkosten
Gevolg Verkoop nog verder omlaag (studenten waren not amused) Studenten morren over Engels boek Vooral leren van feitjes Verkoop nog maar enkele tientallen per jaar Inhoudelijk gezien qua theorie geen slechte cursus!
Wat zou het mooi zijn als NL Onafhankelijk tekstboek Fun Commercieel Cursus verkoop weer 1000 per jaar Competentiegerichte cursus i.p.v. kennisgericht Geheel Nederlandstalig Zoveel mogelijk onafhankelijk van bepaald tekstboek Hoge Funfactor (zeker ook voor commerciële cursus en ook nog uitsteken boven de standaard PM cursussen) Gemakkelijk aan in te zetten als commerciële cursus (het schaap met de 5 poten)
Gerard van de Boom en Henry Hermans Competentiegericht MS Project De oplossing Gerard van de Boom en Henry Hermans Competentiegericht MS Project Cases Celstec (Gerard van de Boom en Henry Hermans) wijzen op 4C-ID en geven eerste ideeën hoe toe te passen Competentiegericht Gebruik MS Project Leren vanuit cases Los probleem op Vanuit behoefte naar theorie (tot nu toe theorie->vragen hierover) Aansluiten op eigen omgeving en realiteit
Hoe ziet de oplossing (nieuwe cursussen) eruit? 2 projectmanagement cursussen 1 cursus inrichting van een project 1 cursus beheer van een project Didactisch concept beide is 4C-ID Tekstboek (NL), werkboek, syllabus MS-project Casuïstiek: Case 1: herkennen Case 2: zelf doen Tentamen: in eigen situatie doen
Tuincase Herkennen! Trefwoorden MS Project Concreet Case 1: tuincase Projectleider die iets volledig heeft uitgewerkt. Vooral om herkennen en oefenen. Voorbeeld: Welke aspecten op het gebied van kwaliteit zijn in dit project niet zichtbaar/beschreven? Zoeken via trefwoorden. In de oude situatie zou je een opsomming vragen en dit op tentamen toetsen. Zelf moeten ze hun oplossing aan de standaardoplossing toetsen. Ze gebruiken ook MS- project om inhoud te vinden. Zo leren ze ook hiermee omgaan. Iets over MS Project. We nemen aan dat ze hiermee kunnen omgaan. Misschien moeten we een cursus aanbieden. Zelf op eigen kosten aanschaffen. Tuincase Herkennen! Trefwoorden MS Project
Jij bent projectleider Stel projecthandboek op Concreet Helicoptercase Jij bent projectleider Stel projecthandboek op Case: voorbeeld helikoptercase lange tekst. Klein bedrijfje, maakt miniatuurhelikopters voor hobbyisten, 1 projectleidster, mogelijke opdracht van ministerie, deadline, risico’s problemen. Vraag voor student: jij bent projectleider, stel het plan op. Student wordt in kleine stappen hiernaartoe geleid.
Tentamen Kies geschikt project Maak projecthandboek Beoordeling Concreet Tentamen Kies geschikt project Maak projecthandboek Beoordeling Kies een geschikt project (met beperkingen) Maak projectplan (handboek) Gebruik ook MS Project Wij beoordelen uitwerking (consistent, volledig, onderbouwd).
Vragen?
Leertaken Van herkennen naar zelf doen Welke kritieke succesfactoren van een project ziet u in de beschrijving van dit project wel en niet terug? Waar zou u als projectmanager in deze situatie voor kiezen: een functionele hiërarchie of een projecthiërarchie, een gecoördineerde, gebalanceerde of detacheringsmatrix? Van deeltaken naar geïntegreerde taken. Ontwerp de hoofdactiviteiten/fasen voor dit project en leg deze vast in MS Project. Vul de relevantie onderdelen die te maken hebben met planning en control in het projecthandboek in. Complexiteit cases wordt moeilijker ook over 2 cursussen heen Tuincase Ontwikkeling product Beheer ontwikkeling product (van meekijken naar oplossen problemen) Beheer complex ICT project (complexe samenhangende problemen oplossen) Vergelijken met standaardantwoorden (tweede cursus is er soms geen absoluut juist antwoord) Van herkennen in MS project naar zelf plannen met dit tool Kleine taken leiden aan het einde tot compleet projecthandboek met planning
Ondersteunende informatie Tekstboek(en) Artikelen OU eigen leerstof Totale leerstof kan gemakkelijk vervangen worden (leerdoelen en trefwoorden leidend) Theorie via trefwoorden zelf zoeken in tekstboek en syllabus Via trefwoorden eventueel zelf andere leerstof In principe bepaalt student zelf volgorde in leerstof
Opbouw via kleine taken Deeltaakoefeningen Opbouw via kleine taken Instructies voor resourceleveling en netwerkplan Opbouw project via allerlei kleine taken Opbouw beheer project via kleine taken Met de hand plannen en resourceleveling zijn aparte deel taken (oude OU stof is hier zeer geschikt voor)
Procedurele informatie Student ziet 2 keer hoe hij een project moet inrichten en plannen. In tweede cursus krijgt hij een flowchart hoe hij een probleem moet aanpakken Ziet en lost zelf in tweede cursus meerdere problemen op Student ziet enkele keren hoe hij probleem tijdens project moet aanpakken en doet dit enkele keren zelf.
Vragen?
Ontwikkelervaringen met 4C-ID Inhoud +leerdoelen blijft overeind Bewuster en langer nadenken over cursusontwerp en inhoud (vroeger meer in stukken hakken en volgtijdelijk, nu staat eindresultaat centraal) Je bewust zijn van de verschillende componenten, helpt in het ontwerp Moeilijker, nog leren om dit bewust toe te passen Meer creativiteit nodig Loslaten kennisvragen in ons geval Docenten moeten dit ook leren (anders denken) Concept in zoverre toegepast dat het binnen cursusbudget past Ervaring met eerste cursus, maakt tweede cursusontwikkeling gemakkelijker Je gaat meer voor kwaliteit Cursus maken volgens dit model kost veeeeeeel tijd Nakijken kost meer tijd Ontwikkelen is leuker Als commerciële cursus interessant Integratie oude model Maar ook loslaten oude model Moeilijker Creativiteit
Duidelijk verschil in uitwerkingen Ervaringen studenten Via persoonlijk contact evaluatie zeer positief 1 negatief (niet volgens oude OU stramien leren) Verschil in leermethode (boek lezen of alleen lezen wat je nodig hebt) Duidelijk verschillen in uitwerkingen, dus voldoende discriminatie kwaliteit Eigen project doen is erg positief bij studenten Blij met competenties Duidelijk verschil in uitwerkingen
Commerciële ervaringen Proef met groep Vrouwelijke studenten? Verkoop stijgt (we zijn er nog lang niet) Veel vrouwelijke studenten Proef met groep die cursus doet is positief Nakijken kost tijd Studenten accepteren kosten MS project
Cursusontwerp: heel belangrijk om hier veel tijd aan te besteden 4C-ID Conclusies Prima geschikt om een dergelijke competentiegerichte cursus te ontwikkelen Geeft handvatten Moeilijker Cursusontwerp: heel belangrijk om hier veel tijd aan te besteden Anders denken bij ontwerp Maakt het leuk om: Cursus te maken Cursus te volgen Cursus te begeleiden
Vragen?