Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Geen landbouw zonder water.
Verborgen vormen van pesten
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Seksualiteit: gave van God
Impressionisme 2 De negentiende eeuw.
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
De onsterfelijke Alexander de Grote
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Eén van deze plaatjes is een gewone reclame, de andere is een reclame die ook nog wel eens een misleiding zou kunnen zijn. Klik op het plaatje dat volgens.
Presentatie over tijgers
Stormen Orkanen Overstromingen
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Interpreteren van data
Door Moya, Fien en Pieter
Mij een zorg!?.
Gevaarlijk Jong Dag van de Cultuureducatie Antwerpen, 24 januari 2012.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Wees slimmer dan de machine
Les 2 – Jouw media.
Alexander, Napoleon en Joséphine
Blok 2.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Altijd online!.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Een herfstboekje maken
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
En toen was het voorbij Vraag jij je nooit af wat mensen moeten denken net voor dat ze een ongeluk krijgen of zelfmoord plegen Hier kun je proberen om.
Eenzame kerst Media begrip week Kerstfeest Vraag 1: met wie en waar ga je dit jaar Kerstmis vieren? Vraag 2: ken je iemand die Kerstmis dit jaar.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Het belang van voorlezen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Wat is stoom? wat kun je ermee doen? hoe stoom de wereld veranderde. presentatie gemaakt door Martha Heeling les bovenbouw basisschool of eerste klas vervolgonderwijs.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Ben jij je eigen databaas?
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Publiek Sinterklaasintocht in Middelburg bekogeld met flessen
Pokémon Go Mediabegrip week
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Vul in wat persoonlijke en niet persoonlijke gegevens zijn
Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen? Gebruik dan de.
Waarden = hoe gaan wij met elkaar om ?
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Mediawijsheid Netiquette.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Social media Wat deel je wel en niet?.
Buurt-apps Mediabegrip week 2-3.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Kritiek geven en krijgen
Wat leer je allemaal op school?
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Transcript van de presentatie:

Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge Presentatie voor op het digibord

De muggensteek Lees fragment 1 Yoeri is gestoken en beseft nog niet dat de mug iets achtergelaten heeft in zijn hoofd. Is een mug in de werkelijkheid ook een gevaarlijk dier? -Welk dier is het dodelijkste dier op de wereld, denk jij? (Klik op de mug voor een antwoord.)

Met een valse naam op internet Nadat Yoeri gestoken is door de mug, doet hij ineens iets vreemds. Lees fragment 2 Yoeri logt in met een valse naam op internet. -Vind je dit slim om te doen? -Waarom wel/niet?

Bekijk het volgende filmpje probeer de tips uit de film goed te onthouden! Klik op het plaatje om film te starten

Schrijf nu de tips van Phineas and Ferb op je antwoordvel.

Implanteerbare chips Lees fragment 3 Er is echt al een chip die onder je huid geplaatst kan worden. Deze chip is: zo groot als een rijstkorrel met informatie, die gescand kan worden. ingebracht met een injectienaald. Kun jij bedenken waarvoor zo’n chip handig kan zijn? Lees fragment 3 Implanteerbare chips. Science fiction of echt? Wat denk jij?

Of: -te shoppen zonder kassa (hoef je nooit meer te wachten in de rij) In de Verenigde Staten is daar al een reclamefilmpje over gemaakt: Er zijn ook mensen die zulke chips gevaarlijk vinden. Kun jij bedenken waarom? Zo’n chip kan bijvoorbeeld handig zijn om: -medische gegevens op te slaan (handig als je bewusteloos in het ziekenhuis terechtkomt na bijvoorbeeld een auto-ongeluk) Vermiste kinderen op te sporen (Zo raakt geen kind meer kwijt) Wat zou jij ervan vinden als jij een chip onder je huid zou krijgen? Klik op het plaatje op de film te starten

Het wachtwoord Lees fragment 4 FA:krokodil&45; (dit fragment gaat over deze code:) ;54&lidokork:AF ;00010<<tieggrewd:2C_ehcsirebysLX812 XLlegna**neteiksum:w8w ejxob48120m€:BF_nellipairalam 2438@draapsnaajort:lni teebredda547:1C_lupsneggumrepus= FA:krokodil&45; 218XLsyberische_C2:dwerggeit<<01000; w8w:muskieten**angelXL malariapillen_FB:€m02184boxje inl:trojaanspaard@8314 =supermuggenspul_C1:745adderbeet De kinderen moeten een code zien te kraken om het juiste wachtwoord te vinden.

Hoe maak jij een veilig wachtwoord? Wat moet er in ieder geval in staan? Klik op het plaatje om het filmpje te zien

Het paard van Troje Je hebt vast wel eens van het Paard van Troje gehoord Wat weet jij nog over dit oude Griekse verhaal?

Wat is een trojaans paard? Yoeri downloadt een Trojaans paard op de computer van zijn oom. Klik op het paard voor een filmpje over Trojaanse paarden Let goed op! Hierna krijg je drie vragen over dit filmpje.

Schrijf je antwoord op je antwoordvel Een stukje software dat zich installeert op je computer en dat van binnenuit een deur op je computer openzet. Wat is een Trojaans paard? (bij computers)

Schrijf je antwoord op je antwoordvel Alles wat jijzelf ook kunt doen op je computer Wat kan een hacker doen als hij een Trojan op je computer heeft geïnstalleerd?

Schrijf je antwoord op je antwoordvel Gebruik altijd je gezonde verstand: accepteer niets van mensen die je niet kent of wat er verdacht uitziet Installeer de laatste software op het gebied van Anti-virus en anti-spyware Hoe kun je voorkomen dat je een Trojan op je computer krijgt?

Nieuwsgierig geworden? Lees dan zelf ook: Lees het eerste hoofdstuk voor tot en met de beschrijving van de mug.