Alfons ten Brummelhuis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Sectorplan: de regio aan zet!
Integraal onderwijs met ict
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Wat komt er zoal bij kijken?
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Visiecirkel organiseren leren
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
De waarde van cultuureducatie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Welkom!. Voorlichting vmbo havo - vwo - gymnasium Monique de Jong Nathalie van der Bom (coördinator contacten basisonderwijs)(coördinator onderwijs)
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Informatiebijeenkomst
Kwesties rond ict verbonden
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Docentendag
Workshop ‘visieversneller’
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
Thema leven Digitale geletterdheid van 14-jarigen Martina Meelissen Vakgroep Onderzoeksmethodologie, Meetmethoden en Data-analyse Universiteit Twente.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Informatieavond 2 e klas 20 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 2A1.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Presentatie EduCheck SOML
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Info avond Kunskapsskolan klas 1
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Samenwerken en communicatie
Activernde didactiek & passende werkvormen
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Digitale geletterdheid
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Alfons ten Brummelhuis Weten wat werkt met ICT Alfons ten Brummelhuis Sambo-ICT conferentie, 30 januari 2015

Inhoud 1 2 3 4 Meer en beter Gebruik en opbrengsten Dromen en ontwaken Toverkracht en bewijskracht 2 Meer en beter 3 Gebruik en opbrengsten 4 Dromen en ontwaken

Toverkracht praktijk. idee. games apps cloud tablets mobiel learning analytics praktijk. apps cloud tablets mobiel idee.

Bewijskracht praktijk. bewijs idee.

Beschikbaarheid: monitoren Pc’s, laptops, tablets, smartphones, internet, servers, WI-fi, cloud, BYOD, ELO, portfolio, studentinfosysteem, roostering, onderwijscatalogus, privacy, documentmanagement, informatievoorziening, systeembeheerders, ict-coordinatoren, websitebeheerders, etc. ICT infra-structuur Start jaren 80 vorige eeuw: ICT-monitor

Invoering van ICT vraagt meer dan alleen ict-infrastructuur visie bekwaamheid digitaal leermateriaal ICT infra-structuur Gebruik van ICT 2001: Vier in Balans

AANDRIJVERS voorhoede  gebruik volgers opbrengsten

Meer ICT # beter onderwijs visie bekwaamheid digitaal leermateriaal ICT infra-structuur Gebruik van ICT Onderwijsopbrengsten 2007: Kennis van waarde maken  2012: 4W

Weten wat werkt Beschikbaarheid van ICT is een noodzakelijke maar onvoldoende voorwaarde voor gebruik Voorwaarde voor opschaling van gebruik is inzicht in opbrengsten

Casus: ICT en 21st eeuwse vaardigheden Onderwijs moet leerlingen de kennis, houding en vaardigheden bijbrengen die nodig zijn om in de 21ste eeuw mee te doen en zich te ontplooien tot autonome deelnemers aan een toekomstige samenleving (Review VU, 2014;) Veelgenoemde 21st eeuwse vaardigheden Probleemoplosvaardigheden, creativiteit, communiceren, samenwerken, kritisch denken, digitale geletterdheid, zelfregulering, sociale en culturele vaardigheden (Review SLO, 2014,) ICT-gebruik: onderdeel van en hulpmiddel voor 21st vaardigheden

Aandacht voor 21st eeuwse vaardigheden bepleit vanuit: - Arbeidsmarkt - Samenleving - Onderwijs

Opbrengsten in drie domeinen leren werken leven Burgerschap Samenleving Talentontwikkeling Onderwijskundig Arbeidsmarkt Economie

ICT-gebruik voor domein WERKEN Kwalificatie voor arbeidsmarkt Stand van zaken onder beroepsbevolging16-65 jaar in kernvaardigheden die essentieel zijn voor begrijpen, analyseren en gebruiken van informatie

Gemiddelde score probleemoplossend vermogen in een digitale omgeving: 16-65 jarigen (Piaac, 2012)

Uit figuur af te leiden Economisch sterke landen zoals Duitsland en VS hebben onder beroepsbevolking een lager score voor de kernvaardigheid probleemoplossend werken in een digitale omgeving dan Nederland Vragen: Overscholing? Onvoldoende op beroep afgestemde scholing?

ICT- gebruik voor domein LEVEN ICT ter voorbereiding op functioneren als burger in de samenleving: digitale geletterdheid Hoe digitaal geletterd zijn jongeren en wat is de bijdrage van onderwijs?

ICT gebruik voor domein: LEVEN Digitale geletterdheid 14 jarigen (ICILS, 2103)

Wat weten we over prestaties digitale geletterdheid Deelcompetenties zoals computergebruik, informatievaardigheden, communicatie, mediawijsheid, veiligheid e.d. niet te onderscheiden in toetsdata Digitale geletterdheid een vaardigheid met verschillende niveaus van beheersing Belangrijkste verklaring voor vaardigheidsniveau is opleiding ouders (SES) Niveaus van beheersing overeenkomstig schooltypen vmbo, havo, vwo Bijdrage van onderwijs vooralsnog niet / nauwelijks te identificeren

Duiding van resultaten in model 4inb visie bekwaamheid digitaal leermateriaal ICT infra-structuur Gebruik van ICT Onderwijsopbrengsten

ICT-gebruik voor domein leren Talentontwikkeling door op effectieve wijze tegemoet te komen aan individuele verschillen tussen lerenden inhoud leer- situatie lerende leraar hulp-middel

Vier kernvragen Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? leer- situatie inhoud leer- situatie lerende leraar hulp-middel

Docentgestuurde kennisoverdracht Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? inhoud docent gestuurd leer- situatie lerende hulp-middel

Lerendegestuurde kennisconstructie Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? inhoud lerende organiseert leer- situatie leraar hulp-middel

Computergestuurde leersituatie Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? inhoud leer- situatie lerende leraar ICT

Kennisconstructie door lerende Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? inhoud leer- situatie lerende leraar ICT

ICT het Doornroosje van uw onderwijs dromen…. …..of….. ….ontwaken bewijs U kiest!!