Alfons ten Brummelhuis Weten wat werkt met ICT Alfons ten Brummelhuis Sambo-ICT conferentie, 30 januari 2015
Inhoud 1 2 3 4 Meer en beter Gebruik en opbrengsten Dromen en ontwaken Toverkracht en bewijskracht 2 Meer en beter 3 Gebruik en opbrengsten 4 Dromen en ontwaken
Toverkracht praktijk. idee. games apps cloud tablets mobiel learning analytics praktijk. apps cloud tablets mobiel idee.
Bewijskracht praktijk. bewijs idee.
Beschikbaarheid: monitoren Pc’s, laptops, tablets, smartphones, internet, servers, WI-fi, cloud, BYOD, ELO, portfolio, studentinfosysteem, roostering, onderwijscatalogus, privacy, documentmanagement, informatievoorziening, systeembeheerders, ict-coordinatoren, websitebeheerders, etc. ICT infra-structuur Start jaren 80 vorige eeuw: ICT-monitor
Invoering van ICT vraagt meer dan alleen ict-infrastructuur visie bekwaamheid digitaal leermateriaal ICT infra-structuur Gebruik van ICT 2001: Vier in Balans
AANDRIJVERS voorhoede gebruik volgers opbrengsten
Meer ICT # beter onderwijs visie bekwaamheid digitaal leermateriaal ICT infra-structuur Gebruik van ICT Onderwijsopbrengsten 2007: Kennis van waarde maken 2012: 4W
Weten wat werkt Beschikbaarheid van ICT is een noodzakelijke maar onvoldoende voorwaarde voor gebruik Voorwaarde voor opschaling van gebruik is inzicht in opbrengsten
Casus: ICT en 21st eeuwse vaardigheden Onderwijs moet leerlingen de kennis, houding en vaardigheden bijbrengen die nodig zijn om in de 21ste eeuw mee te doen en zich te ontplooien tot autonome deelnemers aan een toekomstige samenleving (Review VU, 2014;) Veelgenoemde 21st eeuwse vaardigheden Probleemoplosvaardigheden, creativiteit, communiceren, samenwerken, kritisch denken, digitale geletterdheid, zelfregulering, sociale en culturele vaardigheden (Review SLO, 2014,) ICT-gebruik: onderdeel van en hulpmiddel voor 21st vaardigheden
Aandacht voor 21st eeuwse vaardigheden bepleit vanuit: - Arbeidsmarkt - Samenleving - Onderwijs
Opbrengsten in drie domeinen leren werken leven Burgerschap Samenleving Talentontwikkeling Onderwijskundig Arbeidsmarkt Economie
ICT-gebruik voor domein WERKEN Kwalificatie voor arbeidsmarkt Stand van zaken onder beroepsbevolging16-65 jaar in kernvaardigheden die essentieel zijn voor begrijpen, analyseren en gebruiken van informatie
Gemiddelde score probleemoplossend vermogen in een digitale omgeving: 16-65 jarigen (Piaac, 2012)
Uit figuur af te leiden Economisch sterke landen zoals Duitsland en VS hebben onder beroepsbevolking een lager score voor de kernvaardigheid probleemoplossend werken in een digitale omgeving dan Nederland Vragen: Overscholing? Onvoldoende op beroep afgestemde scholing?
ICT- gebruik voor domein LEVEN ICT ter voorbereiding op functioneren als burger in de samenleving: digitale geletterdheid Hoe digitaal geletterd zijn jongeren en wat is de bijdrage van onderwijs?
ICT gebruik voor domein: LEVEN Digitale geletterdheid 14 jarigen (ICILS, 2103)
Wat weten we over prestaties digitale geletterdheid Deelcompetenties zoals computergebruik, informatievaardigheden, communicatie, mediawijsheid, veiligheid e.d. niet te onderscheiden in toetsdata Digitale geletterdheid een vaardigheid met verschillende niveaus van beheersing Belangrijkste verklaring voor vaardigheidsniveau is opleiding ouders (SES) Niveaus van beheersing overeenkomstig schooltypen vmbo, havo, vwo Bijdrage van onderwijs vooralsnog niet / nauwelijks te identificeren
Duiding van resultaten in model 4inb visie bekwaamheid digitaal leermateriaal ICT infra-structuur Gebruik van ICT Onderwijsopbrengsten
ICT-gebruik voor domein leren Talentontwikkeling door op effectieve wijze tegemoet te komen aan individuele verschillen tussen lerenden inhoud leer- situatie lerende leraar hulp-middel
Vier kernvragen Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? leer- situatie inhoud leer- situatie lerende leraar hulp-middel
Docentgestuurde kennisoverdracht Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? inhoud docent gestuurd leer- situatie lerende hulp-middel
Lerendegestuurde kennisconstructie Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? inhoud lerende organiseert leer- situatie leraar hulp-middel
Computergestuurde leersituatie Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? inhoud leer- situatie lerende leraar ICT
Kennisconstructie door lerende Wat leert lerende? Hoe? Waar? Wanneer? inhoud leer- situatie lerende leraar ICT
ICT het Doornroosje van uw onderwijs dromen…. …..of….. ….ontwaken bewijs U kiest!!