Opmeten schoolgebouwen en digitaliseren grondplannen Infrastructuur Opmeten schoolgebouwen en digitaliseren grondplannen Toelichting workflow
Opdracht Opmeten van alle gebouwen op de schooldomeinen van het GO! in Vlaanderen en Brussel. De firma “Vansteelandt bvba” landmetersbedrijf uit Deinze voert deze opdracht uit. Contactpersonen bij GO! zijn: Dhr. Tony Van Den Bossche tel: 02/790 95 93, e-mail: tony.van.den.bossche@g-o.be Dhr. Frédérique Gelper tel: 02/790 93 56, e-mail: Frederique.gelper@g-o.be Contactpersonenen bij Vansteelandt zijn : Communicatie: Sam Pauwels, tel: 09/243 81 16, e-mail: go@vansteelandt.be Project leider: Bernard Baetens, tel: 0485/197 952, e-mail: bernard.baetens@vansteelandt.be
FMIS en project FMIS : Facilitair Management Informatie Systeem > Inventaris van het GO! patrimonium bijhouden > Energieverbruiken inventariseren > Bouwtechnische screening van gebouwen via conditiemetingen > Contractbeheer > Reservatiesysteem voor lokalen, projectoren, wagens,… > Geautomatiseerde rapportage > … Waarvoor zullen deze plannen een meerwaarde betekenen: > Basisgegevens integraalplannen > Efficiënter energiebeheer > Digitaal reservatiesysteem van lokalen > Oppervlakte voor onderhoudswerken > Cleaning > …
Workflow Uitvoering opmeting van schoolgebouwen Scanning : 3D Laserscans Foto’s (360°) Opmaak grondplannen per verdieping/ schoolgebouw/schooldomein Upload plannen en gegevens FMIS GO! Viewer Planning in samenspraak met scholengroep - schooldirectie
Nieuwe technologie : 3D Laserdata Faro-scanner 3D X 130 Laser Opname Class 1 Laser Product - Eye save Meer info : https://www.youtube.com/watch?v=aJLMf3SsqbE
Opname : foto materiaal – 360° foto’s Voor een beleving van 360° foto’s: https://theta360.com/en/gallery/Gallery | RICOH THETA
Praktisch Scanning binnen Scanning buiten > Ontruiming van lokalen (personen, niet materiaal) > Scanning in elk lokaal : duurtijd max. 5 minuten Scanning buiten > Scanning van de omgeving
Referentiebollen en targets De koppeling tussen scans gebeurt door middel van referentiebollen en targets, deze moeten tijdens de uitvoering onaangeroerd blijven staan!
Verwerking gegevens: laser tot puntenwolk Buiten Rondom het gebouw Koppeling met GPS Georeferentie België Binnen Per lokaal Per verdiep Per gebouw
Verwerking panoramische foto’s Binnen > Meetfoto (grijs) > Visuele rondgang (kleur) Buiten > Omgevingsfoto’s
Oplevering – Upload FMIS Resultaten van het project zijn beschikbaar voor alle medewerkers > Grondplannen > Bijkomende informatie > GO! Viewer Mogelijke bijkomende toepassingen > Nieuwe evacuatieplannen > Voorbereiden aanbestedingsdossiers > ...
Oplevering – Upload FMIS Voorbeeld digitaal grondplan
GO! Viewer Intranet portaal > Grondplannen > Foto’s 360° > Meten: Afstanden Oppervlakten Volumes > Info (attributen)
Organisatie Welke gebouwen : het volledige patrimonium > In eigendom – gehuurd of verhuurd > Niet voor korte termijn huur > Niet voor gebouwen die op korte termijn worden afgebroken Opmeting indoor : impact op schoolgebeuren > Gemiddelde uitvoering één dag per schooldomein > Alle toegankelijke lokalen: sleutels beschikbaar stellen > Leslokalen worden ontruimd per vleugel/verdiep. Begeleiding door school te voorzien. GPS-referentiemetingen - outdoor: Door aparte ploeg op andere dag. Toegang tot volledig domein nodig. Niet in de gebouwen.
Organisatie – planning checklist naar schooldirecties Aandacht voor: Aanwezigheid van een conciërge Woningen op domein beheerderswoning, private inwoner CLB gebouwen Gebouwen of delen die gehuurd of verhuurd worden Avondonderwijs Bijzonder onderwijs Kinderdagverblijven Stookplaatsen – nutslokalen Opmeting buiten de schooluren? Begeleiding te voorzien Toegang Tijdens de schoolvakanties In het weekend (zaterdag) Op woensdagnamiddag Ook op Pedagogische studiedagen Sportkampen Tijdens en na examenperiode ...
Agenda Globale planning per scholengroep Weekprogramma uitvoering > Agenda online raadpleegbaar Weekprogramma uitvoering > De operatoren werken school per school af. De exact benodigde tijd kan licht afwijken van de vooropgestelde planning. > Er wordt zoveel mogelijk geprobeerd, aanpassingen in de agenda aan de schooldirectie door te gegeven binnen twee dagen voor uitvoering. Maar dat is soms niet haalbaar. Dus wij hopen toch wat op een dynamische medewerking. Het welslagen van deze opdracht vereist enige flexibiliteit en medewerking van alle betrokkenen. We hopen op een vlotte samenwerking! Dank u