Economie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Kopen is kiezen.

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Marketing Marketingmix
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De prijs van de benzine € 1,22 per liter.
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Kopen en verkopen les 74.
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
Hoofdstuk 1.
Benzineprijs Hallo, Ik heb gehoord, dat de benzineprijs binnenkort kan komen op Euro 2,00.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Discipelschap.
Omzet.
voor de zomervakantie tot
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Lesplanning Binnenkomst
H 28: Nacalculatie bij homogene productie
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Pietje heeft op 1 januari 2008 een bedrag van € 400 op een spaarrekening gezet. De rente is 3,5%. Hij laat de rente op de rekening staan. Op 1 januari.
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
Elasticiteiten.
Vandaag Nabespreking toets Crediteuren/debiteuren
Havo
Interpreteren van data
Familie Tupker Oefenen rekenen E5.
Hoeveelheidsaanpassing II
Economie.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Agenda  Les  wkn  hs 2 1 omzet en afzet  bestuderen tb 32 tm 36 maken 2.1 tm 2.5 (wb tm 60)
Hoofdstuk 2.
Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk.
Pizza’s!!!. 16 x 9 of 9 x 16??? Ik heb 16 dozen pizza’s, Elke pizza bestaat uit 9 punten, hoeveel pizzapunten heb ik in totaal? Hoe reken ik dat uit???
Stap 3; Constant of Variabel?
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Exploitatiebegroting Deel 2
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
H.5 Winst en toegevoegde waarde
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Opstellen begroting Openingsbalans.
Reclame Masters | Ik en reclame!
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Hoofdstuk 6 Productie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Mens & Maatschappij Leerjaar 2
Les 4: iedereen is anders
Transcript van de presentatie:

Economie

Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk

Afspraken Als ik praat, zijn jullie stil Mobiele telefoons, alleen met mijn toestemming. Tijdens toets alleen rekenmachine. In tweetallen zitten Bij samenwerken gedempt praten

Kiezen Elke consument heeft behoeften Om in je behoeften te kunnen voorzien heb je middelen (geld en tijd) nodig. Maar we hebben meestal niet voldoende geld en tijd.

Kiezen Daarom moet je prioriteiten stellen; kiezen wat voor jou het belangrijkste is. Je moet zo kiezen dat je zo gelukkig mogelijk wordt. Economie: wat moet ik kiezen om zo gelukkig mogelijk te worden

Kiezen Is kiezen moeilijk? Er zijn heel veel keuzes: uit hoeveel smartphones kan ik kiezen? Welke moet ik dan kiezen?

Filmpje Economie voor het vmbo Consumenteninformatie Schrijf een aantal dingen op die opvallen

Kiezen: keuzestress Keuzestress Als er veel keuze is, moet ik lang nadenken wat ik zal kiezen. Ik kan vaak niet kiezen want als ik het ene kies, dan kan ik niet meer voor het andere kiezen. Met elke keuze, zeg je nee tegen veel andere mogelijkheden: een keuze is dus een gemiste kans Naarmate mensen uit meer dingen kunnen kiezen, kiezen ze niet of later (uitstellen) Wie herkent dit???????

Kiezen: loss aversion We worden blij van winst, maar verliezen vinden we verschrikkelijk We hebben een hekel aan verliezen: loss aversion We kiezen soms voor dingen, niet om er iets mee te winnen, maar om niet te verliezen

Loss aversion: postcode loterij Waarom doen mensen mee aan de postcodeloterij? Maakt de postcodeloterij gebruik van het verschijnsel loss aversion: de angst op te verliezen? Schijf een aantal zinnen op waaruit blijkt dat de loterij gebruik maakt van loss aversion om zoveel mogelijk loten te verkopen?

Waarom kies je iets Sociale beïnvloeding: mensen om je heen Commerciële beïnvloeding: door bedrijven, b.v. reclame Beinvloeding door de overheid: de overheid maakt dingen duurder (belasting) of goedkoper (subsidie) Hulp: keurmerken en vergelijkend waren onderzoek

Vandaag Hoofdstuk 4: afzet en omzet Uitleg Opdracht Huiswerk

Afzet en omzet Afzet: aantal producten dat wordt verkocht Omzet: geld dat binnenkomt met verkopen van mijn producten Omzet: te berekenen door afzet te vermenigvuldigen met verkoopprijs.

Afzet en omzet fietswinkel B. verkoopt in 2012 1.000 fietsen voor gemiddeld € 500. De afzet is dan 1.000 De verkoopprijs is € 500 De omzet is € 500.000 (1.000 x € 500)

Bereken omzet opdracht In tweetallen Doe opdracht eerst alleen in stilte Vergelijk dan de antwoorden met elkaar en verbeter zonodig

Bereken omzet opdracht Pizza Oost verkoopt op 6 december 2013 het volgende. Bereken de omzet. 34 schotels 24 Panini’s 12 Pita broodjes 4 kleine kapsalons 125 blikjes frisdrank 23 Pasta’s 58 Pizza’s 22 Patat met 7 kaassouflé

Marktaandeel Marktaandeel: welk deel van de totale markt heeft een bedrijf. Marktaandeel afzet: (afzet van het bedrijf/afzet van de hele markt ) x 100% Marktaandeel omzet: (omzet van het bedrijf/omzet van de gehele markt) X 100%

Voorbeeld bedrijf afzet Marktaandeel afzet Prijs Omzet Marktaandeel omzet Coca cola 60 miljoen liter 60% € 1,50 € 90 miljoen 53% Pepsi 40 miljoen liter 40 % € 2,00 € 80 miljoen 47% Totale markt 100 miljoen liter 100% € 170 miljoen

Marktaandeel in de klas Nokia Iphone Blackberry HTC Samsung LG Ander merk

Marktaandeel in de klas (rekenen maar) Nokia: € 100 Iphone: € 400 Blackberry: € 400 HTC: € 350 Samsung: € 425 LG: € 375 Ander merk: gemiddeld € 250

Markaandelen supermarkten

Marktleider Bedrijf met het grootste marktaandeel In Juli had Ipad volgens GFK 54% marktaandeel, wie zijn de andere 46% een overzicht Jumbo neemt C1000 over voor 900 miljoen

Deze les Opdracht Jumbo nakijken Nieuwe opdracht marktaandeel Marketing

4.5 Marketing Marketing: alles wat een bedrijf doet om meer te verkopen Instrumenten van marketing zijn de vier P’s: prijs, product, plaats en promotie Hoe deze instrumenten worden ingezet en worden gecombineerd noemen we de marketingmix.

Product Hoe ziet het product eruit en wat kan ik ermee doen: Assortiment (welke producten verkoop ik) Kenmerken van het product Verpakking

Plaats Waar verkoop ik mijn product? Op internet en/of in een winkel (brick en click). Click en collect van V&D Waar in de winkel (bij kassa, vooraan, onderaan in het schap) Waar staat de winkel ( Kalverstraat, Zuid oost) Hoe ziet mijn winkel eruit (mooie inrichting, muziek, denk aan Apple store.)

Prijs Welke prijs vraag ik voor mijn product? Geef ik kortingen?

Promotie Reclame Acties (mini’s, voetbalplaatjes)

Personeel Vaak kennen we ook nog een 5e P Namelijk de P van personeel. Deskundig en vriendelijk personeel verkoopt meer

4.6 Reclame Commerciële reclame Ideële reclame (voor een goed doel):Sire: geef kinderen hun spel terug…. Verborgen reclame (GTST) Reclamecode: regels over reclame waaraan iedereen zich moet houden (b.v. geen reclames over roken, snoepreclames met een tandenborstel…)

Hulp bij kiezen Vergelijkend warenonderzoek (vandaag) Keurmerken (vrijdag) Toets (dinsdag)

Vergelijkend warenonderzoek Vergelijken van product op verschillende punten (pindakaastest: smaakpolitie) Bij pindakaas: prijs, smaak, geur, structuur Bij smartphones: opdracht

Vergelijkend warenonderzoek consumenten helpen bij vaak moeilijke keuzes tegenwicht tegen de vele reclame en marketing.

Economisch model Economie gaat over kiezen We moeten kiezen omdat we onvoldoende middelen hebben. Wat moet we kiezen om zo gelukkig mogelijk te worden: daar gaat economie over. Kiezen is lastig: keuzestress loss aversion (denk aan postcodeloterij): winnen is belangrijk, niet verliezen nog veel belangrijker

Economisch model We worden beïnvloed bij het maken van keuzes Beinvloed door omgeving: klasgenoten Beinvloed door bedrijven: marketing We worden geholpen bij het maken van keuzes Keurmerken Vergelijkend warenonderzoek Reclame code commissie

Keurmerken Helpen ons om te kiezen Maar helpen ze echt? Veel keurmerken en wat betekenen ze: ook weer keuzestress Filmpje: milieucentraal.nl/keurmerken

Toets vrijdag Wat is economie Loss aversion/keuzestress Afzet en omzet Marktaandeel afzet en omzet Marketing Vergelijkend waren onderzoek Ke

som Batavus verkoopt in 2013 45.000 fietsen De omzet in 2013 is € 35.910.000 In 2014 wordt de verkoopprijs 3% hoger en neemt de afzet met 2% toe In heel Nederland worden van alle merken samen in 2014 750.000 fietsen verkocht Gazelle verkoopt 40.000 fietsen in 2014

som Bereken de prijs van Batavus in 2013 Bereken de omzet van Batavus in 2014 Bereken procentuele toename van de omzet van Batavus in 2014 tov 2013 Bereken marktaandeel Batavus in 2014 Bereken marktaandeel Gazelle in 2014