Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Kamer van Koophandel Haaglanden
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Tim Versluijs Leerdoelen.
Social Media Audit.
Inleiding tot marktonderzoek
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Business Marketing Management
De Toekomst Marketing.
Doelen Soorten vormgeving.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Het nut van Business Planning
Visie & Strategie.
Leerdoelen SMART maken
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Communicatie en Instumenten
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Strategische Businesspartner
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Presentatie bedrijfsplan
Online Marketing voor het MBO
Internationale handel
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Transcript van de presentatie:

Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse Beslissingen nemen is niet eenvoudig

Informatie verzamelen Deskresearch, bestaande informatie Fieldresearch, nieuwe informatie Hoe beter je geïnformeerd bent hoe kleiner de kans op foute beslissingen

Inzicht in de markt Bedrijven maken continu keuzes. Bedrijven moeten weten hoe hun markt in elkaar steekt Bedrijven willen weten: de omvang van de markt De ontwikkelingen in de markt

Vragen Wat zijn de wensen en behoeften van mijn afnemers Waarom kopen ze het product Welke kansen en bedreigingen doen zich voor Wie zijn de belangrijkste concurrenten Wat zijn hun sterke en zwakke kanten

Doel marktonderzoek verkleinen van het ondernemersrisico Marktonderzoek levert informatie op is een belangrijk hulpmiddel voor het nemen van beslissingen. Tijdens het project ‘Omgevingsanalyse’ leer je hoe je informatie moet verzamelen, analyseren en rapporteren.

Marktverkenning verminderen van onzekerheden Gaat er niet meer door verkopen verkregen informatie leidt tot verbetering van de toepassing van de marketingmix elementen (de P’s).

Succes van een onderneming Komt door goede planning in het verleden. De omgeving, zowel binnen als buiten het bedrijf, verandert voortdurend. ontwikkelingen zoals: verandering van wensen en behoeften bij de afnemers opkomst van nieuwe concurrenten technische vernieuwingen toe- of afname van de welvaart Politieke besluiten Om op deze ontwikkelingen in te kunnen spelen is het noodzakelijk om vooruit te kijken, te plannen.

Het project Wat gaan jullie doen? In dit project stel je een rapport op met daarin aanbevelingen voor het marketingbeleid van een zelfgekozen winkel. Voer, een marktonderzoek uit. Stel vervolgens een rapport op, waarin je aanbevelingen doet om de omzet van de geselecteerde winkel te verhogen. Je voert twee analyses uit: SWOT-analyse: analyseren van de kansen en bedreigingen (extern) en de sterke- en zwakke punten (intern) van de geselecteerde winkel. Concurrentieanalyse: analyse van de sterke en zwakke punten van de vijf belangrijkste concurrenten.

Tijdsplanning Taakverdeling Plan van aanpak Deadline vrijdag 03 april Per week taken vastleggen Realistische planning Houden aan planning Indien nodig aanpassen Taakverdeling Wie doet wat? Allemaal een inbreng, werkzaamheden in logboek Geen meelifters Spreek elkaar aan

Goed formuleren SMART = Probleemstelling Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden

Omschrijving van het bedrijf Algemene gegevens - Geschiedenis Assortiment Prijs strategie Imago/identiteit Distributie strategie

Bronnen Bronnen Bronnen Deskresearch Goede Slechte Verboden CBS CPB Brancheorganisatie Vakbladen Kranten Bronnen Slechte Wikipedia Tijdschrift Bronnen Verboden Zelf bedenken Hij/Zij vertelde Is toch zo Bronnen Vermelden

Fieldresearch Interview/observatie Doelgroep Hoe ga je het doen? Face to face Internet Email Social media Doelgroep Wie ga je benaderen? Hoeveel Waar

Analyseren en rapporteren Grafieken Resultaten Excel Online tool Legenda Conclusies Grafiek uitleggen Goed verwoorden Aanbeveling Gebruik conclusies Wat is goed? Wat kan beter?

Gebruik ook infographic’s

Verzorging Inhoud Presentatie Hulpmiddelen Handout Spelfouten Hoofdletters Kleding Inhoud Theorie Bronnen Iedereen Representatief