Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse Beslissingen nemen is niet eenvoudig
Informatie verzamelen Deskresearch, bestaande informatie Fieldresearch, nieuwe informatie Hoe beter je geïnformeerd bent hoe kleiner de kans op foute beslissingen
Inzicht in de markt Bedrijven maken continu keuzes. Bedrijven moeten weten hoe hun markt in elkaar steekt Bedrijven willen weten: de omvang van de markt De ontwikkelingen in de markt
Vragen Wat zijn de wensen en behoeften van mijn afnemers Waarom kopen ze het product Welke kansen en bedreigingen doen zich voor Wie zijn de belangrijkste concurrenten Wat zijn hun sterke en zwakke kanten
Doel marktonderzoek verkleinen van het ondernemersrisico Marktonderzoek levert informatie op is een belangrijk hulpmiddel voor het nemen van beslissingen. Tijdens het project ‘Omgevingsanalyse’ leer je hoe je informatie moet verzamelen, analyseren en rapporteren.
Marktverkenning verminderen van onzekerheden Gaat er niet meer door verkopen verkregen informatie leidt tot verbetering van de toepassing van de marketingmix elementen (de P’s).
Succes van een onderneming Komt door goede planning in het verleden. De omgeving, zowel binnen als buiten het bedrijf, verandert voortdurend. ontwikkelingen zoals: verandering van wensen en behoeften bij de afnemers opkomst van nieuwe concurrenten technische vernieuwingen toe- of afname van de welvaart Politieke besluiten Om op deze ontwikkelingen in te kunnen spelen is het noodzakelijk om vooruit te kijken, te plannen.
Het project Wat gaan jullie doen? In dit project stel je een rapport op met daarin aanbevelingen voor het marketingbeleid van een zelfgekozen winkel. Voer, een marktonderzoek uit. Stel vervolgens een rapport op, waarin je aanbevelingen doet om de omzet van de geselecteerde winkel te verhogen. Je voert twee analyses uit: SWOT-analyse: analyseren van de kansen en bedreigingen (extern) en de sterke- en zwakke punten (intern) van de geselecteerde winkel. Concurrentieanalyse: analyse van de sterke en zwakke punten van de vijf belangrijkste concurrenten.
Tijdsplanning Taakverdeling Plan van aanpak Deadline vrijdag 03 april Per week taken vastleggen Realistische planning Houden aan planning Indien nodig aanpassen Taakverdeling Wie doet wat? Allemaal een inbreng, werkzaamheden in logboek Geen meelifters Spreek elkaar aan
Goed formuleren SMART = Probleemstelling Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden
Omschrijving van het bedrijf Algemene gegevens - Geschiedenis Assortiment Prijs strategie Imago/identiteit Distributie strategie
Bronnen Bronnen Bronnen Deskresearch Goede Slechte Verboden CBS CPB Brancheorganisatie Vakbladen Kranten Bronnen Slechte Wikipedia Tijdschrift Bronnen Verboden Zelf bedenken Hij/Zij vertelde Is toch zo Bronnen Vermelden
Fieldresearch Interview/observatie Doelgroep Hoe ga je het doen? Face to face Internet Email Social media Doelgroep Wie ga je benaderen? Hoeveel Waar
Analyseren en rapporteren Grafieken Resultaten Excel Online tool Legenda Conclusies Grafiek uitleggen Goed verwoorden Aanbeveling Gebruik conclusies Wat is goed? Wat kan beter?
Gebruik ook infographic’s
Verzorging Inhoud Presentatie Hulpmiddelen Handout Spelfouten Hoofdletters Kleding Inhoud Theorie Bronnen Iedereen Representatief