Netwerk coördinatoren IO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwing in Sociale en Technische Wetenschappen
Advertisements

Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Plusgroepen in het basisonderwijs.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Universal Design for Learning
BattleBots The school battle.
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Integrale opdrachten STW
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
DPB Fysica Gent.
AD6 in leerplan verzorging
Directievergadering personenzorg
IO-verantwoordelijken
COL je mee? Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge 2010 ik.
AD in verzorging-voeding
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Handelingsgericht werken
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
leerplantoelichting stw
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Netwerk coördinatoren IO DPB Brugge – 22 januari 2015

Doelstelling netwerk Wederzijdse uitwisseling scholen en begeleiders Gedeelde verantwoordelijkheid coördinatoren (= vertegenwoordiging team) en begeleiders Informatiedoorstroming in ruime zin: verbond – diocees – school - leraren

Doelstelling netwerk Belang van behoedzaam om te gaan met elkaars informatie Ethisch reflecteren: doen we het goed? Doen we het op de goede manier? Doen we het goede om de goede redenen?

Agenda Opvolging vorig verslag (opdracht dia 27 uitgeprobeerd?) Nieuws, tips vanuit de scholen en vanuit DPB Enkele documenten in de kijker Terugkoppeling schoolbezoeken Cijfermateriaal vanuit CODI PZ Verdere afspraken en planning

Nieuws, tips vanuit de scholen en vanuit DPB Vanuit scholen? Vanuit DPB: Nascholing ‘De kunst van het coachen’ 5 mei 2015 (Eekhoutcentrum) Als start: vragen noteren

Enkele documenten in de kijker Zie vernieuwde website personenzorg https://dpbbrugge- public.sharepoint.com/groepen/personenzorg Enkele documenten in de kijker vandaag: Kijkwijzer IO opmaak (servicedocument p 14!) Kijkwijzer IO evaluatie (zie leerplan inleiding) Samenvatting doorlichtingsverslagen

‘kijkwijzers’ Werkvorm te gebruiken binnen team Wie heeft er al mee gewerkt? Doelstelling: Op enkele kernelementen van evaluatie / IO reflecteren. Vastleggen prioriteiten voor eigen team. Via PDCA-cirkel (document website) binnen team te gebruiken. Ondersteuning begeleiding nodig?

Instructie Per max. 3 de verschillende elementen bekijken van de documenten en vergelijken met de meegebrachte IO-opdracht Per document 15 min. bespreken (zie zandloper) Na elk document in plenum brengen (bemerking meegeven vanuit groepje)

Opdracht 1 Kijkwijzer opmaak IO http://www.online-stopwatch.com/eggtimer- countdown/full-screen/ Verslag Grote verscheidenheid in opdrachtbrieven / IO’s Problematiek van de samenhang tussen de deelopdrachten (zie aanpassing kijkwijzer opmaak IO). Probleem om IO te linken met vakken NW / SW indien leerkracht enkel binnen IO werkzaam is.

Verslag Belang afstemming team ‘alle neuzen in dezelfde richting’ Belang van vaste coördinator Aantal teamleden beperken Overleg structureel organiseren Locatie en infrastructuur Afspraak tussen de teams omtrent leerlijn, opmaak opdrachtbrieven, evaluatie enz.

Kijkwijzer opmaak IO (zie Servicedocument p 14) 1 Beginsituatiebepaling 2 Vertrekken vanuit 1 of meerdere competentie(s) met competentiedoelen   3 Linken met leerplandoelstellingen voeding en/of expressie en/of natuurwetenschappen en /of sociale wetenschappen (min 2 componenten integreren) 4 Opdracht formuleren in zijn geheel/samenhang vanuit keuze 1 en 2 5 Opdracht en doelen formuleren in leerlingentaal (vanuit 1, 2 en 3)(met inbegrip van context en doelgroep) 6 Aandacht voor de deelaspecten van de uitvoering= competentiehandeling (leeractiviteiten, timing, werkwijze, materiaal en middelen, aantal personen) 7 Evaluatiecriteria (vertrekkend vanuit 1, 2 en 3 en in concrete handelingen) 8 Reflectie o. a. gebonden aan de evaluatiecriteria 9 Scenario voor leraren (timing, wie doet wat, hoe, werkvorm, begeleiding, materiaal en middelen, evaluatie)

In plenum

Opdracht 2 Kijkwijzer evaluatie IO http://www.online-stopwatch.com/eggtimer- countdown/full-screen/ Verslag: Digitale mogelijkheden (zoals compentiemeter, skore,…) bekijken. Overzicht overheen groei in competenties behouden (vb. competentiemeter vertrekt vanuit opdrachten ipv competenties!).

Verslag Gewichten (cfr. afstemming op IO-inhoud, opdrachten, componenten, begeleiding,…). Belang coaching en feedback / feedforward (tips meegeven hoe te verbeteren? = vorm van begeleidende evaluatie. Discussie op deliberatie: goed gemotiveerd advies vanuit IO-team. Delibererende klassenraad beslist.

Kijkwijzer evaluatie IO 1) Worden alle competentiedoelen en leerplandoelstellingen E en V begeleid en beoordeeld? Hoe verloopt de inventarisatie bij jullie op school? 2) Zijn er SMARTI criteria - gelinkt aan doelen - op voorhand geformuleerd in concreet waarneembaar gedrag - gebruikt om te evalueren - haalbare selectie - terug te vinden in llndoelenboek (portfolio) en/of opdrachtenbrief. 3) Is er een tussentijdse rapportering waarbij het duidelijk is of een leerling op dat moment voldoende of onvoldoende heeft voor IO (met inbegrip van de 4 competenties en V en E)? Is er een concrete motivering terug te vinden? En is er ingeval van een onvoldoende concrete bijsturing voorzien? 4) Zijn er gewichten per doel / competentie / leerplandoelstelling toegekend? En klopt de score met het beeld dat je als team van de leerling hebt? 5) Wordt er op het einde van het schooljaar een gemotiveerd advies voor de delibererende klassenraad geformuleerd? IO 1 C 1.1

In plenum

Opdracht 3 Samenvatting doorlichtingsverslagen http://www.online-stopwatch.com/eggtimer- countdown/full-screen/ Samenvatting van doorlichtingsverslagen tussen 2011 t.e.m. 2013 overheen diocesen. 1e kolom = focus vanuit inspectie 2de kolom = positief geformuleerde vaststellingen 3de kolom = transfer naar eigen praktijk; oefening om binnen team te maken (herkenning, aandachtspunten)

In plenum

Terugkoppeling schoolbezoeken Waarom schoolbezoeken? Vragen vanuit schoolbezoeken (+ specifiek expressie) Zijn de vragen beantwoord (zie start)?

Cijfermateriaal CODI PZ Zie ppt. Bedenkingen?

Handelingsgericht werken Zie artikel, op site onder ped did berichten (als achtergrond) Belang, waarom? Mogelijkheden?

UDL in 3 principes en 9 richtlijnen Informatie aanbieden WAT we leren Principe 2 Actie en expressie HOE we leren Principe 3 Betrokkenheid WAAROM we leren Richtlijn1 Verschillende zintuigen Richtlijn 4 Actief verwerken van de leerinhoud Richtlijn 7 Inspelen op interesses Richtlijn 2 Verduidelijken en structuur bieden Richtlijn 5 Aantonen wat je geleerd hebt Richtlijn 8 Doorzetting creëren Richtlijn 3 Begrijpen van leerinhoud Richtlijn 6 Doelen en prioriteiten bepalen Richtlijn 9 Inschatten en bijsturen

Verdere planning en afspraken Met team doornemen van doorlichtingsverslag