AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Filosofie Op HAVO en VWO.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Web 3.0: van omgevallen boekenplank tot georganiseerde kennisbank Frank van Harmelen Vrije Universiteit Amsterdam Creative Commons License: allowed to.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Anja Duijn, ergotherapeut
Project Software Engineering
Info-avond groep
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Competentie 04 Het informatieve gesprek
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
….een korte presentatie
De relatie tussen logistiek en veiligheid
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Vijf-gelijke-dagen model
Nieuwe Wmo – Platform VO
Bijbelkring-inleiders-instructie
Inleiding Software Engineering
Faculteit Sociale Wetenschappen
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Kunstmatige Intelligentie
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Hands On: leren binnen handbereik
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Werkwijze groep 5a
Informatie- avond groep 6
Competentiegericht leren vmbo
Sparkle een bewijssysteem voor Clean Maarten de Mol Katholieke Universiteit Nijmegen 11 januari 2002.
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
AI111  Algemeen  Voorbeeld  Concept Learning (Version Space)  Bias Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 11: Machinaal.
Loverboys ♂ Plaatje.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
voor familie en vrienden van
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Grenzen en identiteit Deel 2.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Creativiteits- sessie
Onderhouden bestratingen
Creativiteits- sessie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Creativiteits- sessie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
College 1 Huishoudelijke zaken Overzicht van cursus College 1:
Product van TU Delft, SEC
Omgaan met verschillen
Product van TU Delft, SEC
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Eerste algemene vergadering, het hoe en waarom van AI en Robotrecht
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban

Inhoud Mededelingen Doel Overzicht - onderwerpen Opgaven Samenvatting

Mededelingen Werkwijze: discussie, oefeningen met onlangs geleerde concepten en methoden voorlezen van werkboek - niet verplicht, wel geadviseerd Materiaal AI Kaleidoscoop (werk)college: VU blackboard: AI Kaleidoscoop rooster: Contact voor vragen: Kamer Werkcollege volgende week

Doel Doel van werkcollege AI Kaleidoscoop Oefenen van geleerde concepten, methoden Voorbereiden voor examen Discusseren, eigen wijze van denken/leren aanpassen Andere meningen horen

Overzicht onderwerpen werkcollege College 1 (w.37): AI Overzicht College 2 (w.38): Zoeken zonder heuristieken College 3 (w.39): Zoeken met heuristieken College 4 (w.40): Zoeken met meer spelers

Opgaven Werkboek 1 1. Wat is intelligentie? 2. Wat is Kunstmatige Intelligentie (KI)? 3. Hoe kun je KI herkennen? 4. Over de (on)mogelijkheid van KI? 5. Toepassingen van KI 6. Over zelf-lerende programma’s

Opg.1: Wat is intelligentie? Kunstmatige Intelligentie is de wetenschap die probeert menselijke intelligentie / denken / redeneren zo goed te begrijpen dat we het ook op een computer kunnen uitvoeren

Eigenschappen van menselijke intelligentie? Leren van vergissingen Reageren op onvoorziene omstandigheden Nadenken over eigen en andermans gedrag Spreken Emoties hebben Creativiteit Andere?

Andere eigenschappen van intelligent gedrag 1. Woord-, spraak-, gezichtsherkenning 2. Goede geheugen hebben 3. Goed kunnen plannen 4. Nieuwe concepten abstraheren, classificeren 5. Effectief kunnen communiceren en reageren 6. Effectief kunnen vergelijken en zoeken 7. Goed kunnen samenwerken, coordineren M D C

Opg.2: Wat is KI? (a) Is een computer programma met eigenschappen van menselijke intelligentie, intelligent? Welke eigenschappen zijn moeilijk te realiseren in een computerprogramma? (b) Intelligentie eisen voor een computerprogramma.

Opg.3: Hoe kun je KI herkennen? Turing toets (Alan Turing, 1950): “Can machines think?” Imitatie spel Gefocuseerd op symbolisch probleem-oplossing taken Gericht op menselijke vermogens

Opg.4: (On)Mogelijkheid van KI (a) Natuurlijk kunnen computers niet intelligent zijn - hun handelen is immers volledig bepaald door de programmeur. (b) Natuurlijk kunnen dieren niet intelligent zijn - hun handelen is immers volledig bepaald door hun genen.

Opg.5: Voorbeelden van KI Systemen Taal Vertaling System Luchtverkeersleiding Toezienende Systemen Geautomatiseerde persoonlijke assistent Intelligente Snelwegen Robots for gevaarlijke omstandigheden NASA Verkenningsmissie

Opg.5: Toepassingen van KI zelf-diagnose van auto’s verzekerings acceptatie credit-card fraude-detectie toepassen van sociale wetgeving ontwerpen van gebitsprothesen locatie van waterkracht centrales verbeteren van gezondheidszorg plannen van kankerbehandelingen toekennen van strafmaat

Opg.6: Over zelf-lerende programma’s Machinal leren: door ervaring (leren van algemene regels uit specifieke voorbeelden) beter werken Leren van “poort” Leren van “trap”

Machinaal leren – “Poort” C AB + Poort = delen A,B,C blok(A),blok(B),blok(C) C AB - + A&B steunen C C AB + - blok(C) C AB - + A raakt-niet B Poort = delen A,B,C + blok(A),blok(B) + A & B steunen C + A raakt-niet B

Machinaal leren – “Trap”: Stap 1 + Trap = delen A,B A kleiner-dan B A raakt B - + vrije ruimte tussen A,B A raakt-niet B Trap = delen A,B + blok(A),blok(B) + A raakt B

Machinaal leren – “Trap”: Stap deel(C), B raakt C - + delen A,B + A raakt B + A gelijk-aan B Trap = delen A,B,C + blok(A),blok(B),blok(C) + A raakt B + B raakt C+ A kleiner-dan B + B kleiner-dan C

Machinaal leren – “Trap”: Stap A groter-dan B, B groter-dan C - - B groter-dan C + B kleiner-dan C Trap = delen A,B,C,D + blok(A),blok(B),blok(C) + A raakt B + B raakt C + of (A kleiner-dan B en B kleiner-dan C) of (A groter-dan B en B groter-dan C)

Machinaal leren – “Trap”: Stap A groter-dan B, B groter-dan C - - A boven B Trap = delen A,B,C,D + blok(A),blok(B),blok(C),blok(D)+ A raakt B + B raakt C + C raakt D + A niet-boven B + of (A kleiner-dan B + B kleiner-dan C) of (A groter-dan B + B groter-dan C) of (A kleiner-dan B + B groter-dan C)

Samenvatting & Vragen KI: begrijpen van menselijke intelligentie zo goed dat we het op een computer kunnen uitvoeren KI toepassingen: plannen, coordineren van complexe takken, advies geven Machinal leren: essentieel voor intelligent gedrag van computer