Interactieve attracties maken musea spannend.. Leren Ontdekken, nieuwsgierigheid bevredigen, … Waarom bezoekt men een museum? Recreatie Beleven, ontspannen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Filosofie Op HAVO en VWO.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
TOPklas ICT presentatie-avond Hartelijk welkom op de presentatie-
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
Mid Year Assessment Van Guido Boogaard.
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Workshop Relationele en seksuele vorming
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Was het maar zo simpel ! de relatie Onderwijs en Onderzoek Prof.dr. Giel Hutschemaekers ACSW Sociale faculteit GRIP Gelderse Roos Onderwijsdag 2007.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Bewegen in het Praktijkonderwijs Embedded Fitness Gaming, entertainment en fitness in één concept Carla Scholten, directeur
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
TOPklas ICT presentatieavond 24 mei 2007 Hartelijk welkom op de presentatie- avond van de TOPklas ICT Het programma is als volgt: 1.Film door het Onderwijsmuseum.
Kinderen en hun sociale talenten
1 Cultureel zelfportret
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Dossier Empowerment.
NEMO vakdidactische opdracht
Inzicht in Leerprocessen
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Volksuniversiteit Zwolle
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Voeding en kinderen.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Ontwikkeling en de basisschool
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Virtueel museumbezoek woensdag 16 december Virtueel museumbezoek Wat wordt bedoeld met virtueel museumbezoek? Achter de computer genieten van museumcollecties.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Paspoort griekse goden
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
What is the meaning of? Student centered learning
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
2de graad verzorging - voeding
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Praktijk Opleiders Cursus
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Interactieve attracties maken musea spannend.

Leren Ontdekken, nieuwsgierigheid bevredigen, … Waarom bezoekt men een museum? Recreatie Beleven, ontspannen, ‘entertainment’ Sociale interactie Leersituaties Schools – buitenschools Formeel – informeel Intentioneel – incidenteel Expliciet – impliciet Leren = afhankelijk van Sociale context Fysieke (leer)omgeving Persoonlijke achtergrond & motivatie Leercyclus van Kolb

Leercyclus volgens Kolb Volgens Kolb is effectief of duurzaam leren het resultaat van het cyclisch doorlopen van een proces waarbij een viertal gedragingen op elkaar inhaken. Opdoen van werkelijke ervaring Nadenken over waargenomen werkelijkheid Vergelijken met vroegere ervaringen Nieuwe handelingen stellen en evalueren

Enkele toepassingen …

Ken je een goeie manier om mode, muziek, kunstnijverheid en moderne kunst te leren kennen én tegelijk je eigen gedachten daarover kwijt te kunnen? Het gemeentemuseum Den Haag in Nederland wel! De leerlingen worden er aangesproken op hun verbeeldingskracht en geprikkeld hun kennis te testen en te vergroten.

Het project heet toepasselijk : de WONDERKAMERS

Een ander voorbeeld : In het legermuseum in Delft, Nederland, kunnen kinderen en jongeren zich onderdompelen in het vroegere soldatenleven. Verkleedpartijen spreken tot de verbeelding… …gamen nog meer!

'Onder Vuur! Militaire dilemma's' een interactieve film die jongeren meeneemt op vredesmissie Verzorgen ze de gewonde soldaat? Ze bepalen zelf het verloop. Of kiezen ze voor de veiligheid van hun manschappen? Ze worden direct geconfronteerd met de gevolgen van hun keuzes en ervaren aan den lijve dat het in crisissituaties vaak kiezen is uit twee kwaden. ??

Nog een pareltje : het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Het aanbod aan game-gestuurde attracties is er gigantisch. Een greep uit hun projecten…

Bestaat dit dan enkel in Nederland????? Helemaal niet! Oefenen op WII-fit… Het speelgoedmuseum in Mechelen gaat mee met z’n tijd. Technopolis, eveneens in Mechelen, is een doe-museum, waar games je kennis en vaardigheden testen. Ook op hun website staan verschillende games, voor klein en iets groter…

Tulse Luper liet over de hele wereld koffers achter. Een museum op uw computer thuis : The Tulse Luper Suitcases De gamer moet elke koffer gaan zoeken, openen en het spel spelen dat in die koffer steekt. Telkens als dit lukt, wordt hij beloond met een filmfragment van één minuut. Spel per spel wordt het mysterie ontrafeld, tot een film van 92 minuten ontstaat.

Wat zit in de koffers? Waarover leert de gamer dus iets bij? steenkool appels lampen plaatselijke klederdracht … liefdesbrieven

Waarom games in een museum? [inter] actie biedt meer dan observatie gaan de hoogte in! Kennis en vaardigheden worden getest getoetst ontwikkeld IS meer boeit meer leert meer Interesse in cultuur Museumbezoek

Bronnen REINEWALD C. Gamen in het museum. Interactieve attracties maken musea spannend. In: Eos, jg 24, nr6, 2007, p Realisatie Agna Vanhee – 1 BaTP OHO In opdracht van docent ICT-bronnen en e-cultuur, B. Wydooghe