Amsterdam Sil Vrielink

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Auteur: Douwe Grijpstra Datum: 11 mei 2012 Arbeidsmarktmonitor voor het hbo 2011 De docent centraal.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Educatief videomateriaal in het voortgezet onderwijs
Presentatie Procedure naar het VO
Algemene voorlichting
Onderwijs - arbeidsmarkt Onderwijsarbeidsmarkt Freddy Weima.
Tweedegraads NEDERLANDS lerarenopleiding voortgezet onderwijs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Industriële Chemie VWO 6
Presentatie Henny Knechten
Postbus AC Delfzijl Copyright 2009 SBE Samenwerkende.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Bétapartnersconferentie
Vakmanschap is Meesterschap
Welkom.
PO-VO conferentie 4 december 2013
Begeleiding startende leraren
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
Algemene voorlichting
Scenariomodel basisonderwijs
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
MAATREGEL 6 “EEN GOEDE MATCH” Joan Nunnely
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Landelijke netwerk bijeenkomst regionaal actief samenwerkende schoolbesturen Utrecht 8 november 2012.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Samenwerking VO-besturen Limburg Ron Bonekamp Makka Haane 8 november 2012.
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Jacob Roelandslyceum Boxtel
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Aanleiding en doelstelling
TI-Arbeidsmarkt Recessie + maatregelen TI-bedrijven
Lerarentekort 6 september 2017.
DE OVERHEID & GOED WERK.
Profiel- en vakkenkeuze
Informatie-avond profielkeuze klas 3
Persoonlijke begeleiding
De Frissel Veenwouden Ouderavond 26 maart Keuzes klas 2.
Transcript van de presentatie:

Amsterdam Sil Vrielink Terug Met Dat Tekort Amsterdam Sil Vrielink

Inleiding Aanpak Knelpuntregio’s VO: “Terug Met Dat Tekort” Drie projecten in Amsterdam: Leraar worden, leraar blijven (stagebegeleiding en begeleiding startende docenten) Opleiden voor de regio (informatiepunt, zij-instromers) De leraar van de toekomst (onderwijsvernieuwing met minder leraarshanden voor de klas) Presentatie: “Hoe groot is het lerarentekort” Arbeidsmarktraming voor Amsterdam Bevoegdheid docenten VO Ontwikkeling studentenaantallen (DUO)

Arbeidsmarktraming* Werkgelegenheid Amsterdam/Zuidelijk Noord-Holland, (index 2013=100) * Centerdata (2015) Arbeidsmarktraming 2013-2024. Tilburg

Arbeidsmarktraming Amsterdam Uitbreidings- en vervangingsvraag, 2013-2024

Benodigde instroom, 2013-2024 Totale benodigde instroom Amsterdam: benodigde instroom uit opleiding

Raming vacaturegraad, 2013-2024 Kwalitatieve mismatch: Tekortvakken: Wis-, natuur- & scheikunde Duits, Frans, klassieke talen Overschotvakken: Geschiedenis, LO, Kunst vakken Op termijn: NL, Eng., Bio, Economie

Bevoegdheid docenten vo NOA en Sectorakkoord: In 2017: alle docenten bevoegd alle docenten geregistreerd (lerarenregister) Schoolbesturen stellen onbevoegde docenten in staat om bevoegdheid te halen Scholing vmbo-docenten in beroepsgerichte vakken IPTO-gegevens (2009, 2001) Bevoegd Benoembaar Onbevoegd Benoembaar: in opleiding, onderbevoegd, bevoegd voor ander vak

Bevoegdheid, naar graadsector* Bron: IPTO 2011, bewerking MOOZ

Bevoegdheid docenten, naar vakgebied Amsterdam (2011)

Bevoegdheid docenten, naar schooltype Amsterdam (2011): tweedegraads gebied

Onbevoegde docenten, naar vakgebied & schooltype Amsterdam (2011): tweedegraads gebied

Ontwikkeling aantal studenten in Amsterdam Eerste en tweedegraads lerarenopleidingen Bron: DUO (2014) Basisgegevens Bekostigd Onderwijs, bewerking MOOZ

Regiofunctie van Amsterdamse lerarenopleiding Woonplaats van studenten (2013)

Conclusies Amsterdam heeft een “dubbel lerarenprobleem”: een kwantitatief tekort aan kwalitatief goede leraren. Kwantitatief tekort: m.n. bij exacte vakken én talen. Kwalitatief tekort: o.m. bij exacte vakken én vmbo. Wat betekent dit voor de drie programma’s? Meer opleiden voor de regio; Op- en bijscholen onbevoegde docenten Spanning tussen kwantiteit en kwaliteit