Amsterdam Sil Vrielink Terug Met Dat Tekort Amsterdam Sil Vrielink
Inleiding Aanpak Knelpuntregio’s VO: “Terug Met Dat Tekort” Drie projecten in Amsterdam: Leraar worden, leraar blijven (stagebegeleiding en begeleiding startende docenten) Opleiden voor de regio (informatiepunt, zij-instromers) De leraar van de toekomst (onderwijsvernieuwing met minder leraarshanden voor de klas) Presentatie: “Hoe groot is het lerarentekort” Arbeidsmarktraming voor Amsterdam Bevoegdheid docenten VO Ontwikkeling studentenaantallen (DUO)
Arbeidsmarktraming* Werkgelegenheid Amsterdam/Zuidelijk Noord-Holland, (index 2013=100) * Centerdata (2015) Arbeidsmarktraming 2013-2024. Tilburg
Arbeidsmarktraming Amsterdam Uitbreidings- en vervangingsvraag, 2013-2024
Benodigde instroom, 2013-2024 Totale benodigde instroom Amsterdam: benodigde instroom uit opleiding
Raming vacaturegraad, 2013-2024 Kwalitatieve mismatch: Tekortvakken: Wis-, natuur- & scheikunde Duits, Frans, klassieke talen Overschotvakken: Geschiedenis, LO, Kunst vakken Op termijn: NL, Eng., Bio, Economie
Bevoegdheid docenten vo NOA en Sectorakkoord: In 2017: alle docenten bevoegd alle docenten geregistreerd (lerarenregister) Schoolbesturen stellen onbevoegde docenten in staat om bevoegdheid te halen Scholing vmbo-docenten in beroepsgerichte vakken IPTO-gegevens (2009, 2001) Bevoegd Benoembaar Onbevoegd Benoembaar: in opleiding, onderbevoegd, bevoegd voor ander vak
Bevoegdheid, naar graadsector* Bron: IPTO 2011, bewerking MOOZ
Bevoegdheid docenten, naar vakgebied Amsterdam (2011)
Bevoegdheid docenten, naar schooltype Amsterdam (2011): tweedegraads gebied
Onbevoegde docenten, naar vakgebied & schooltype Amsterdam (2011): tweedegraads gebied
Ontwikkeling aantal studenten in Amsterdam Eerste en tweedegraads lerarenopleidingen Bron: DUO (2014) Basisgegevens Bekostigd Onderwijs, bewerking MOOZ
Regiofunctie van Amsterdamse lerarenopleiding Woonplaats van studenten (2013)
Conclusies Amsterdam heeft een “dubbel lerarenprobleem”: een kwantitatief tekort aan kwalitatief goede leraren. Kwantitatief tekort: m.n. bij exacte vakken én talen. Kwalitatief tekort: o.m. bij exacte vakken én vmbo. Wat betekent dit voor de drie programma’s? Meer opleiden voor de regio; Op- en bijscholen onbevoegde docenten Spanning tussen kwantiteit en kwaliteit