Presentatie Bijeenkomst 2
Iedereen is anders
Onderwerpen bijeenkomst 2 Opening Bespreken huiswerk Sociale en emotionele ontwikkeling Sensitieve responsiviteit Pauze Meervoudige intelligentie Jongens versus meisjes Huiswerk
Huiswerkbespreking Hoe was de opdracht? Hoe was het om te observeren? Hoe was het activiteitenboek? Hoe ging de uitvoering? Wat heb je anders gedaan nu je respect moest hebben voor de autonomie van de kinderen? Merkte je verschil met anders? Wat ging goed? Wat ging minder goed? Tips en trucs?
Sensitieve responsiviteit Wat valt je bij beiden op aan de manier van begeleiden? Wat vindt je van deze manier van begeleiden? Past dit bij jouw manier van begeleiding?
Meervoudige intelligentie 8 intelligenties: woordknap: taal, verhalen, gedichten rekenknap: logisch denken, problemen oplossen, cijfermatig beeldknap: tekenen, schilderen, goed richtingsgevoel muziekknap: muziek maken, luisteren en herkennen beweegknap: lichamelijke inspanning, knutselen, fysieke ervaringen natuurknap: planten, dieren, natuurlijke omgeving mensknap: zorgen voor en werken met anderen, communiceren zelfknap: eigen gevoelens, alleen zijn, fantasieën
Huiswerk Maak tweetallen. Zoek allebei in het activiteitenboek een activiteit uit over sociale ontwikkeling of over emotionele ontwikkeling, passend bij je eigen groep. Voer allebei de activiteit uit op een andere manier: De één let sterk op om sensitief te begeleiden. Bedenk van tevoren waar je op kan letten en aandacht aan kan besteden. De ander besteed hier weinig aandacht aan in de | uitvoering. Voer allebei de activiteit uit in je groep. De ander observeert. Observeer bij elkaars opdracht en schrijf allebei een kort verslagje over de activiteiten. Verwerk hierin de volgende punten: Wat viel je op tijdens de activiteit? Hoe reageerden de kinderen op jouw begeleiding? Tips en trucs voor sensitief begeleiden.
Samenspel op de BSO is een product van SDK kinderopvang en CED groep en wordt mogelijk gemaakt door agentschap SZW