Geert De Lepeleer Grensverleggers-EPOS 16 januari 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Module B: De ‘Whole School Approach’
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
FeWeb vzw - Kortrijksesteenweg B-9000 Gent - tel fax web 11 tips om…meer uit uw.
Project REALISE Europees Project Ter bevordering van de tewerkstelling van hooggeschoolde allochtonen op hun niveau van opleiding.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Schoolpartnerschappen in Europa
The CAF Procedure voor externe feedback
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Een startersgids voor innovatie
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Projectweek.
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Participatie en een Klantenraad
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Auditing Instrument for
Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Pressure Line voert nationale en internationale projecten uit op het gebied van ontwerp, communicatie, promotie en educatie.
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Inbound Marketing Plan
2014 EVALUATIES N+1.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
“SPREAD THE NEWS” VERSPREIDEN EN BENUTTEN VAN PROJECTRESULTATEN.
Workshop 19 november 2014 Minderheden in/en de media.
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
De school in Europa - Europa in de school
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een vergadering organiseren
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Vergadering Personeelsdienst
Jannes Huisman Senior coach
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
The Future Teacher 3.0.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Technologiecampus Gent Disseminatie en Valorisatie van Europese Onderwijsprojecten Geert De Lepeleer Grensverleggers-EPOS 16 januari 2016 Vlaams Parlement

INHOUD Het Diva project Definities Criteria voor succesvolle disseminatie Disseminatietechnieken Criteria voor succesvolle exploitatie Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) Enkele aandachtspunten

Het Diva project Het DiVa consortium (504905-LLP-1-2009-AT-KA4-KA4SRM) bestond uit zeven Europese partners: FH JOANNEUM (coördinator)-Oostenrijk MERIG – Oostenrijk AidLearn – Portugal Università Degli Studi di Genova - Italië University of VAASA – Finland KAHO Sint-Lieven – België European Center for Quality – Bulgarije

Hoeveel succesvolle Europese onderwijsprojecten zijn u bekend? …………..

Hoe komt het dat je weet dat ze succesvol zijn? …………..

geeft u het antwoord WWW.DIVA-PROJECT.EU

Kom meer te weten via… WWW.DIVA-PROJECT.EU Voor iedereen in Europa met interesse voor onderwijsprojecten op zoek naar valorisatie strategieën Goede voorbeelden van Disseminatie en Valorisatie van onderwijs- projecten Europees Project onder het Life Long Learning Program Maatregel KA4 Disseminatie en Exploitatie van project resultaten … Projectresultaten: een handboek voor disseminatie, valorisatie en duurzaamheid van Europese onderwijsprojecten een cataloog met voorbeelden van “best practice” aanbevelingen naar Europa en de nationale agentschappen voor verdere activiteiten Doelstellingen een Europese studie over succesvolle onderwijsprojecten evaluatie van deze projecten op basis van vooraf bepaalde criteria strategische aanbevelingen voor projectcoördinatoren, nationale agentschappen en Europa Kom meer te weten via… WWW.DIVA-PROJECT.EU

Methodologie Een proces in drie stappen 1.Bepaling criteria 2.Experten bevraging 3. Zelfevaluatie

1. Bepaling van criteria Bepaling van criteria Doelstellingen: ontwikkeling van criteria om de selectie van de “best practice” projecten mogelijk te maken Input: - Ervaring van de partners, brainstorming,…. - Vergadering in elk land van een expertengroep (met vertegenwoordigers van de nationale agentschappen bedrijfswereld/werkveld …. )

2. Experten bevraging Experten bevraging Doelstelling: vragenlijst ingevuld door 146 experten in verschillende EU landen Input: aftoetsen of de door het consortium voorgestelde criteria relevant zijn

3. Zelfevaluatie Zelfevaluatie Doelstellingen: zelfevaluatie via een on-line bevraging bij alle LLP project coördinatoren van projecten vanaf 2005 : Hoe beantwoordt mijn project aan de criteria voor succesvolle disseminatie en exploitatie ? > 350 antwoorden Input: Ranking van projecten per land door de stuurgroep

Activiteiten We hebben uitgenodigd: Meer dan 60 project coördinatoren naar lokale “ronde tafel conferenties” in Oostenrijk, België, Bulgarije, Italië, Finland en Portugal Ongeveer 20 project co-ordinatoren naar de “final workshop” in Oostenrijk

Producten De resultaten van deze selectie werden gebruikt voor de volgende eindproducten Handboek voor disseminatie en valorisatie Cataloog met “ best practice “ voorbeelden Aanbevelingen aan de Europese Commissie

Word lid van de Diva Community http://www.diva-project.eu/ Project Coordinator: Rupert.Beinhauer@fh-joanneum.at

INHOUD Het Diva project Definities Criteria voor succesvolle disseminatie Disseminatietechnieken Criteria voor succesvolle exploitatie Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) Enkele aandachtspunten

DISSEMINATIE DEFINITIES (verspreiding) is gerelateerd aan het zichtbaar maken van de resultaten / producten van een project voor anderen, de eindgebruikers

EXPLOITATIE DEFINITIES Exploitatie is gerelateerd aan het gebruik van de projectresultaten op verschillende niveaus, tijdens en na de uitvoering van het project.

VALORISATIE DEFINITIES Valorisatie omvat de termen verspreiding en het gebruik, en streeft ernaar om van het projectresultaat / product meer waardevol voor iedereen te maken en om "anderen" het product te laten gebruiken. Valorisatie is de som van beide: verspreiding en exploitatie.

SUSTAINABILITY DEFINITIES Duurzaamheid is de capaciteit om het bestaan ​​en de werking van het project te continueren/ verder te zetten, ook na het einde ervan. De resultaten van het project worden gebruikt en continu benut. (lange termijn exploitatie)

INHOUD Het Diva project Definities Criteria voor succesvolle disseminatie Disseminatietechnieken Criteria voor succesvolle exploitatie Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) Enkele aandachtspunten

CRITERIA VOOR SUCCESVOLLE DISSEMINATIE Enkele eenvoudige doch zeer pertinente vragen omtrent disseminatie: Wat? Naar wie ? Hoe ? Wanneer ?

CRITERIA VOOR SUCCESVOLLE DISSEMINATIE Het schrijven van een goed, kwalitatief disseminatieplan moet een belangrijke prioriteit zijn voor alle promotors van EU-gefinancierde projecten.

CRITERIA VOOR SUCCESVOLLE DISSEMINATIE Met het oog op het maken van een goed disseminatieplan geven de promotors een antwoord op de volgende vragen: Wat zijn de te verwachten projectresultaten? Aan welke behoeften wenst het project en de resultaten een antwoord te bieden?

CRITERIA VOOR SUCCESVOLLE DISSEMINATIE Een disseminatieplan bevat eveneens: - Welke disseminatie activiteiten? (wat?) - Wie zijn de doelgroepen voor de disseminatie activiteiten? (naar wie?). - De meest geschikte kanalen (hoe?) - De meest efficiënte agenda (wanneer?) - De beschikbare middelen – menselijke en financiële.

CRITERIA VOOR SUCCESVOLLE DISSEMINATIE Een voorbeeld: The Lean Learning Academy project http://www.leanlearningacademy.eu

Dissemination activity Target group Impact (# persons) Date Dissemination activity Target group Impact (# persons) Photos and/or documents 10/’09 Creation of LLA project website www.leanlearningacademy.eu all > 19000 visits since 28 Sep 2010   01/’10 Article in KAHO Extern page 17 about the LLA project in collaboration with Volvo Cars Gent Alumni, students, colleagues, other HEI’s in Flanders, employees and managers from local work field 4500 copies distributed 04/05/’10 Article published on EURASHE’s website www.eurasheforum.eu Other HEI’s Whole EURASHE’s network

6-8/09/’10 Paper (9 A4-pages) ‘LEAN LEARNING ACADEMY: an innovative learning concept in engineering curricula’ published in the conference book of the IHEPI conference & workshops on Higher Education, Partnership and Innovation, 6th – 8th of September 2010, Budapest Other HEI’s 121 participants 30/09/’10 Erasmus LLP interim report of LLA project-public part all unknown   15/11/’10 Ignace presented LLA-project application process and project management as ‘succesfull coordinator’ at Erasmus Info Days in Brussels 08/12/’10 University - Business Cooperation: International Seminar on Curriculum Development and Knowledge in Brussels: Ignace (P1) and Jeffrey (P6) presented the collaboration between HEI’s and companies in this project. Flyers were distributed among interested participants. 7 flyers

Erasmus coordinators meeting; Ignace and Willem presented the LLA-project to other project coordinators and gave 5 of them a flyer (about this project). Other HEI’s 5 flyers + 5 more flyers left on a table for project flyers Ignace and Willem (P1) followed a short Lean Six Sigma course at EHSAL Management School in Brussels Employees + managers 10 flyers distributed visit UNILIN company in Wielsbeke (BE), short presentation of LLA project to contact person manager 1 flyer   Gent BC networking event Employees + managers + policy makers 3 flyers short presentation of LLA project to Barbara Peene program director from Brugge Business School

INHOUD Het Diva project Definities Criteria voor succesvolle disseminatie Disseminatietechnieken Criteria voor succesvolle exploitatie Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) Enkele aandachtspunten

DISSEMINATIETECHNIEKEN SOCIALE MEDIA (twitter) https://twitter.com/evita_project

DISSEMINATIETECHNIEKEN SOCIALE MEDIA (facebook)

DISSEMINATIETECHNIEKEN PAPIER (folders, flyers) http://fiste.ssai.valahia.ro/

DISSEMINATIETECHNIEKEN PAPIER (artikels)

DISSEMINATIETECHNIEKEN PAPIER (posters)

DISSEMINATIETECHNIEKEN MEDIA (acroniem + logo) Consequent gebruik van uw logo en het projectlogo

DISSEMINATIETECHNIEKEN PAPIER (certificaten)

DISSEMINATIETECHNIEKEN EVENTS Het project “Energy Conversion Systems and Their Environmental Impact” presenteerde de projectresultaten tijdens een indrukwekkend aantal events, niet alleen in Europa maar in de ganse wereld. Aan vergaderingen van het consortium werden internationale workshops gekoppeld. Ook na het einde van het project werden nog vele events georganiseerd. .

DISSEMINATIETECHNIEKEN EVENTS Interactieve activiteiten Betrek uw publiek bij de activiteiten De boodschap is eenvoudig, duidelijk en verstaanbaar Stel zorgvuldig een maling list op voor de uitnodigingen Evalueer de activiteit en bezorg nadien de feedback aan de deelnemers Nodig de juiste “stakeholders“ en “decision makers“ uit - Voorzie voldoende tijd voor netwerking !

DISSEMINATIETECHNIEKEN Onderscheidingen

DISSEMINATIETECHNIEKEN PROJECT WEBSITE (+ elektronische nieuwsbrief, communicatie platform)

DISSEMINATIETECHNIEKEN TIPS (1/2): Start bij de aanvang van het project Neem onmiddellijk contact op met het beoogde doelpubliek en betrek hen bij de projectontwikkeling ( gebruikerscommissie) Verspreid de (te verwachten) projectresultaten via de gebruikerscommissie Voorzie daarbij voldoende ruimte voor bijsturing van de resultaten(betrokkenheid ) Beschrijf duidelijk de opdracht van elke projectpartner en schat het aantal werkdagen juist in. Disseminatie is een agendapunt op elke vergadering van de stuurgroep Faseer de disseminatie in functie van de bereikte projectresultaten Een disseminatieplan heeft een duidelijke structuur Differentieer de disseminatiestrategie indien er verschillende doelpublieken zijn Probeer uw enthousiasme over te brengen naar uw doelpubliek

DISSEMINATIETECHNIEKEN TIPS (2/2): Maak gebruik van consortiumvergaderingen om ook resultaten van andere projecten te dissemineren (laten opnemen in projectverslag) Dissemineer kwaliteitsvolle info en beheers grondig uw onderwerp Check op iedere consortiumvergdering of de gemaakte ( disseminatie) afspraken zijn nagekomen en pas indien nodig het plan aan ( wees geduldig maar kordaat) Interne disseminatie (bv. academische raad) Betrek beleidsmakers bij uw disseminatie (mainstreaming) Combineer verschillende disseminatiekanalen ( facebook, website, dropbox, folders, …. ) Neem altijd project folders mee Schat heel goed de tijdsinvestering in. Goede disseminatie kost heel wat tijd Link een disseminatieplan met het kwaliteitsplan : heb ik mijn gestelde projectresultaten bereikt ? Zijn alle projectresultaten vrij beschikbaar ?

Interne Disseminatie Een kort en bondig projectinfo blad Spreek uw collega’s aan Zorg voor duidelijke info op het intranet Geef andere collega’s verantwoordelijkheid in het project Dien projecten in die beantwoorden aan behoeften binnen uw organisatie Betrek het management bij uw project Maak gebruik van bestaande gremia binnen uw organisatie Maak uw collega’s jaloers

INHOUD Het Diva project Definities Criteria voor succesvolle disseminatie Disseminatietechnieken Criteria voor succesvolle exploitatie Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) Enkele aandachtspunten

Criteria voor succesvolle exploitatie Exploitatie is gerelateerd aan het gebruik van de projectresultaten op verschillende niveaus, tijdens en na de uitvoering van het project.

Criteria voor succesvolle exploitatie Om een exploitatieplan te maken, dien je rekening te houden met verschillende niveaus (levels) met telkens een duidelijke vermelding van de doelstellingen, methoden en doelgroepen.

Criteria voor succesvolle exploitatie Een voorbeeld: Niveau 1: Mainstreaming Doel: relevante stakeholders overtuigen Activiteit: Europese conferentie in Brussel Doelgroep: KMO, kamer van koophandel, beleidsmakers, onderwijsspecialisten, … Niveau 2: Multiplicatie Niveau 3: Sustainability

Criteria voor succesvolle exploitatie Volgens de EU kunnen de resultaten van een project leiden tot echte veranderingen, zowel op micro-niveau - in het leven van individuen en groepen - als op macro-niveau door systemen en het beleid te beïnvloeden. Maar deze veranderingen zijn alleen mogelijk als de resultaten worden overgenomen. * http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/valorisation/expl-mechanisms_en.htm

Criteria voor succesvolle exploitatie Er zijn geen beste hulpmiddelen voor de exploitatie op zich! Het succes hangt af van het kiezen van die tools die zijn afgestemd op het beoogde resultaat en de eindgebruikers : Curriculum development–accreditatie Onderzoeksresultaat- patent/IPR * http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/valorisation/expl-mechanisms_en.htm

Criteria voor succesvolle exploitatie(1) Zorg voor een gefaseerd exploitatieplan met een duidelijke visie Hou duidelijk rekening met het locale, regionale,nationale en Europese niveau Dien op het juiste moment het juiste projectvoorstel in zodat uw eindproduct goed in de markt ligt en aan de behoeften van de maatschappij voldoet (bv. competentiegericht leren was een aantal jaren geleden een zeer hot topic) Overtuig uw gebruikers van de meerwaarde van uw eindproduct Meet het succes van uw exploitatiestrategie door het gebruik van kwalitatieve ( diepte interviews, gebruikerscommissie, …) en kwantitatieve indicatoren (hoe dikwijls werd mijn eindproduct gebruikt ?) Blijf contact houden met uw stakeholders na het einde van uw project : “ Keep the light burning “

Criteria voor succesvolle exploitatie (2) Probeer steeds nieuwe doelpublieken te vinden In geval van een on-line eindproduct, gelieve alles tot vijf jaar na het einde van het project up to date te houden en zorg ervoor dat er geen server problemen zijn ! Maak van in het begin duidelijke afspraken met alle partners over IPR ( ook als er niet direct aanleiding is voor commercialisatie) Test de projectresultaten voldoende uit alvorens ze te dissemineren en te valoriseren. Betrek daarbij alle stakeholders inclusief studenten en werkveld. Elk exploitatieplan is afhankelijk van het beoogde eindproduct maar in het algemeen is er steeds: - validatie van het eindproduct door de eindgebruikers - ruimte voor feedback en verbetering van het eindproduct - aandacht voor netwerking en mogelijke follow-up projecten

Problemen/ Moeilijkheden Tijdsgebrek Niet adequate info en een slechte communicatiestrategie (Online) eindproduct is niet up to date ! Een te complex eindproduct of methodologie Gebrek aan engagement van de project partners Niet aangepaste keuze van stakeholders De projectresultaten niet kunnen inschatten vanuit het oogpunt van de gebruiker Gebrek aan middelen om het project na de einddatum verder te zetten

INHOUD Het Diva project Definities Criteria voor succesvolle disseminatie Disseminatietechnieken Criteria voor succesvolle exploitatie Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) Enkele aandachtspunten

Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) Het is belangrijk dat de resultaten zichtbaar en beschikbaar blijven, zodat ze verder kunnen worden gebruikt na het einde van het project.

Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) 6 belangrijke sleutelfactoren voor sustainability :

Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) 1/ Projecten die beantwoorden aan de echte behoeften van doelgroepen, relevante actoren en de arbeidsmarkt/werkveld hebben meer kans op duurzaam zijn!

Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) 2/ De betrokkenheid van alle leden van het consortium is een van de meest bepalende factoren van duurzaamheid. Zorg voor een continue en evenwichtige betrokkenheid van elke partner gedurende het ganse project!

Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) 3/ Een effectief management en leiderschap zijn van cruciaal belang. 4/ Een actieve deelname van de doelgroepen: niet alleen ervoor zorgen dat de resultaten voldoen aan hun behoeften, maar een gevoel van betrokkenheid opbouwen en zo de duurzaamheid van de resultaten stimuleren.

Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) 5/ Een duurzaam project moet voldoende middelen verzekeren,ook na het einde van het project: financiële middelen human resources en materiële uitrusting.

Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) 6/ De beleidsmakers, met name de nationale en Europese verantwoordelijke organisaties in de educatieve wereld waarin u zich bevindt, kunnen een belangrijke rol spelen en de richting van het project (exploitatie, verdere duurzaamheid) beïnvloeden! Betrek hen zo vroeg mogelijk bij uw project.

Inhoud Het Diva project Definities Criteria voor succesvolle disseminatie Disseminatietechnieken Criteria voor succesvolle exploitatie Trajecten voor duurzaamheid (sustainability) Enkele aandachtspunten

Enkele aandachtspunten 1. Zeer groot belang van disseminatie, exploitatie en sustainility in projectaanvragen 2. Hoe evalueer ik de projectresultaten via mijn kwaliteitsplan ? 3. Wat is de impact van mijn project : tijdens en na het project voor de consortiumpartners en andere stakeholders op lokaal, regionaal, nationaal en Europees vlak 4. Hoe deel ik de projectresultaten zo kwaliteitsvol mogelijk zowel binnen als buiten mijn eigen organisatie ? 5. Zijn de eindproducten vrij beschikbaar ? 6. Wat gebeurt er met mijn project na het einde van de financieringsperiode?

MORE INFORMATION Geert De Lepeleer KU Leuven –FIIW geert.delepeleer@kuleuven.be KU Leuven –FIIW Technologiecampus Gent Gebroeders De Smetstraat 1 9000 Gent, tel. +497 58 19 20

Hartelijk dank voor uw aandacht ! Vragen ?