Hoe zet ik social media in

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

SMC078+ Facebook The Adult Version. Meer resultaat met Facebook Inspireren, motiveren, cases & praktische tips Met z’n allen!
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Hoe maak ik een goed online cv?
Billboard.com Wat zijn de trends op de website
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Kinderen online.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Facebook Zie de kansen!.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SPAM SPAM. Heeft u veel SPAM? Kan uw provider het niet tegenhouden?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Schrijven met een strategie
Webinar 22 april 2011 start: uur fondsenwervende internet tools Stichting GeefGratis gratis* aangeboden (gedoneerd) en te gebruiken door non-profits.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Social media presentatie
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Iedereen gebruikt social media.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Winkelstraat de Heurne
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Welkom bij GO MEI 2016.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Beeld magazine.
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Social media voor statenleden/politici
Zichtbaarheid Creëren
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
Transcript van de presentatie:

Hoe zet ik social media in Gerrien Achterop - Juli 2014

Programma Inleiding Do’s & Don’ts op social media Social Media monitoring Tools Voorbeelden Facebook Voorbeelden Twitter Social Media Posting guide Vragen

Inleiding Wat doen jullie nu met social media? Social media is niet doel op zich, het is een tool die onderdeel uitmaakt van het totale communciatieplan!

Do’s Traffic is fijn, maar interactie is fijner! Do’s: “Veel likes of kliks wegen niet op tegen echte waardevolle interacties met je organisatie. Niet alleen zorgt interactie voor meer betrokkenheid met je product, het zorgt ook voor een virale verspreiding op social media”. Do’s: 1- Wees relevant Vraag bij elke update af of deze iets te maken heeft met je merk of valt te herleiden naar je merk. Formuleer een strategie voor social media, waarbij je duidelijk in kaart brengt wat wél en wat niet onder de waardes van je merk valt op social media. 2- Luister en reageer Laat aan je volgers weten dat jij naar hen luistert. Beantwoord vragen en luister naar wat zij zeggen. Je blijft niet alleen op de hoogte van wat er speelt, maar weet ook hoe zij over je organisatie denken. Reageer niet alleen op positieve feedback, maar ook op negatieve respons. 3- Blijf actief Als je een account hebt bij een Social Media platform, zorg er dan ook voor dat deze regelmatig nieuwe content krijgt om te voorkomen dat je wordt vergeten. 4- Gebruik posts video’s, foto’s en links Maak gebruik van beeld. Facebook is een medium bij uitstek die gericht is op beeld en emotie.

Do’s 5- Wees origineel 6- Wees grappig 7- Geef je publiek een stem De trends en hypes in socialmedialand veranderen snel. Wat een half jaar geleden populair was, is nu al weer zeer verouderd. 6- Wees grappig Humor houdt je merk luchtig en haalt het uit de corporate sfeer. Mensen lezen snel en hebben maar een korte aandacht spanne, vooral op social media. Als je jouw grap goed wil laten overkomen, zul je deze kort, bondig en scherp moeten formuleren. Als test kun je altijd je update eerst aan collega’s of vrienden laten lezen. Als zij allemaal niet glimlachen, is er waarschijnlijk iets mis. 7- Geef je publiek een stem Wat is er leuker dan je doelgroep mee laten bepalen hoe jouw product eruit ziet of hoe je naar buiten treedt? Ten eerste geef je ze het gevoel dat ze belangrijk zijn, ten tweede weet je ook zeker dat de beste keus naar voren komt. 8- Laat je doelgroep kennis delen Mensen willen graag pronken met hoeveel ze weten. Daarnaast zijn mensen zich er vaak van bewust dat hun reacties op een bedrijfspagina op Facebook door vrienden gezien wordt. Bij veel van je vrienden zal de reactie immers ook in de newsfeed belanden

Don’ts Traffic is fijn, maar interactie is fijner! 1- Oproepen tot spam Interacties zijn leuk, maar je kunt ook te ver gaan. Praat niet alleen over jezelf en zeker niet te vaak. Zorg voor een goede balans en deel ook berichten over bijvoorbeeld actualiteit, ontwikkelingen in de markt of over anderen. 2- Een copycat zijn Iedereen doet elkaar na. Het hoort er een beetje bij. Je doet ergens op social media inspiratie op en vertaalt dat vervolgens naar een post voor je eigen bedrijfspagina. Maar pas wel op: een kopie binnen je eigen branche levert veel strafpunten op. 3- Je doelgroep onderschatten Een vraag stellen is leuk, maar je kunt het ook te makkelijk maken. Niets ergerlijker dan echt domme berichten. 4- Oproepen tot delen Like & Deel & Win. Helaas wemelt het nog steeds van dergelijke acties op Facebook. Terwijl het eigenlijk heel dubbel is, want delen en liken hebben hetzelfde effect: in beide gevallen ziet een deel van je vrienden de content. Eén van de twee volstaat dus. Daarbij is een actie waarbij de Facebook fan iets kan winnen door te delen, op Facebook nog steeds verboden.

Don’ts Dont’s: Inspiratie hoe het niet moet: 5- Automatische en standaard berichten Spreek volgers persoonlijk aan. Niemand zit te wachten op een automatisch bericht via bijvoorbeeld een direct message op Twitter. Wees persoonlijk en sociaal. 6- Volgers vergeten te bedanken Bedank volgers die jouw tweets of berichten retweeten of delen met hun vrienden. Laat zien dat je het waardeert. Het staat niet alleen netjes, maar het doet ook veel goeds. 7- Alleen zenden In persoonlijke ontmoetingen houden we ook niet van mensen die bijna schreeuwend over zichzelf praten en je maar wat graag vertellen hoe geweldig ze zijn. Online is dat niet anders. Zeker wanneer het om bedrijven gaat. Mensen zullen bedrijven die alleen maar verkondigen hoe leuk ze wel niet zijn, dus ook niet snel volgen. 8- Ongepaste vragen stellen In de drang naar interacties gaan sommige merken zo ver dat ze vragen stellen die eigenlijk gewoon niet thuishoren op social media Inspiratie hoe het niet moet: https://www.facebook.com/corporatebollocks

Do’s and Don’ts

Social Media monitoring tools Monitoring en reageren www.hootsuite.com Tool waarmee meerdere social media networking sites gemonitord kunnen worden. Monitoren kanalen en social statistieken www.socialmention.com Een social media zoekmachine die user-generated content verzamelt en in één dashboard presenteert. Met deze tool kan je zoeken op zoekwoorden en zoekopdrachten verfijnen. www.coosto.nl Met Coosto krijg je real-time antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. www.topsy.com Tool waarin je kunt zoeken naar trefwoorden, statistieken kunt bekijken, vergelijken van zoekwoorden en de trends kunt bijhouden URL verkleiner www.bit.ly Bit.ly is een url verkorter. Hiermee verklein je de url en kan je het verkeer van de link meten. Notificaties over zoektermen ontvangen www.google.com/alerts e-mail updates ontvangen, op basis van specifieke trefwoorden, onderwerpen... www.google.nl/trends Met google trends meet je de trends van zoekwoorden

Social Media monitoring tools Twitter tools: De google alerts voor Twitter www.tweetbeep.com www.twazzup.com www.shingly.tv www.twilert.com Facebook Tools: http://www.edgerankchecker.com/ Met EdgeRank Checker kunnen pagina-eigenaren de EdgeRank score van hun Facebookpagina bekijken. Een EdgeRank Score is een handige indicatie van hoe goed je Facebookpagina functioneert.  Facebook insights Het statistiekenpakket van Facebook zelf, waar iedere paginabeheerder toegang tot heeft. Hierin kan je o.a. zien waar je fans vandaan komen, wanneer ze online zijn en hoe jouw berichten presteren in termen van bereik en interactie. Vergelijkingstools social kanalen http://www.socialmediacheck.nl/ Met socialmediacheck kan je per social media kanaal zien wat er op je ingevoerde zoektermen wordt gezegd, welke bronnen er worden gebruikt, beeldgebruik, de trending topics en meest actieve gebruikers. https://monitor.wildfireapp.com Vergelijken van maximaal 3 fanpages, twitteraccounts of google+ pagina’s.

Facebook - voorbeelden Tips en Tops: Let op actualiteit van de headerfoto Stukje tekst bij delen van link Donatie oproepen doen het over het algemeen niet goed op Facebook Niet teveel standaard nieuwsbrief aankondigingen. Gebruik de berichten op het moment zelf om op Facebook te plaatsen met mooi beeld. Binding creëren door partners te benoemen en interactie mee aan te gaan. Wubbo is daar een goed voorbeeld van.

Tips en tops: Mooie sprekende afbeeldingen Als je begint volhouden en regelmatig berichten plaatsen. Max 3-4 per week. Oproep tot actie. Goed voor binding. Met welk doel plaats je bericht Headerfoto ontbreekt Social icoontjes op website Tips en tops: Mensen bedanken voor inzet. Trots gevoel en binding creëren Foto’s plaatsen, ook bij aankondiging. FB is het kanaal voor beeld Datum, tijd en plaats noemen. Eventueel een evenement aanmaken.

Tips en tops: Maak een pagina aan en geen persoonlijk account. Mag ook niet van Facebook en het bereik is veel minder Headerfoto met emotie, waar je blij van wordt. Tips en tops: 3 boodschappen in 1 bericht. Verdeel de boodschappen in verschillende berichten en creëer meer binding Discussie met jezelf? Goed om mensen te belonen en verwelkomen. Kan ook @ gebruiken, dan komt het ook hun wall.

Tips en tops: Headerfoto MOET vrij zijn van acties, facebookfuncties, oproepen en contactgegevens (die bij info horen te staan) Tips en tops: Bedank de mensen. Zoek interactie. Wat was het succes, is er geld opgehaald? Is de markt goed bezocht? … Nieuws blijven plaatsen. Resultaten of verhalen van stichting vertellen.

Twitter - voorbeelden Tips en tops: Wat doet Ifoza? Bv welke rol naar de school? Goed gebruik van afbeeldingen # in bio. # in berichten Let op taal in 1 bericht Tips en tops: Logo passend maken. Nu is het logo en de naam niet meer goed te zien. Maak een bio, dan ben je beter vindbaar Regelmatig bijhouden. Max 4 berichten per dag Zorg als ideële instelling dat twitteren over financiën ook verantwoording vraagt.

Twitter - voorbeelden Tips en tops: Actief! Regelmatig berichten plaatsen Berichten retweeten. Binding creëren en bereik vergroten Gebruik #, vergroot bereik en mensen zoeken daarop Goed ingespeeld op WK Tips en tops: Goed gebruik van # en @ Gebruik van beeld Bedank mensen voor hun hulp, donatie, … Ga actief op zoek naar mensen die iets voor je hebben betekend en bedank ze. Laat ze zien dat je als organisatie aan ze denkt.

Tips en tops: Gebruik bv bit.ly om url’s te verkleinen en te kunnen analyseren Koppel actie aan tweet. Bv Nieuwsbrief is uit, meld je ook aan! Meer berichten over hotelreservering. Kan zelfde boodschap meerdere keren vertellen op twitter (andere woordvolgorde) Roep anderen op om je te helpen. Met bv RT Vertel wat je doet, storytelling Inzetten SEA? Google Grants? Tips en tops: Gebruik # Vertel iets meer over stichting. Bv REACH Make it! wat en wie is dat? Kan je ook @ gebruiken? Gebruik trigger. Bv, zoveel bereikt afgelopen jaar, meer in jaarverslag Noem emotie in berichten. Bv trots! Uitdelen diploma’s. Iedereen heeft het gehaald. Headerfoto plaatsen

PARTNER VAN ONDERNEMENDE MENSEN