VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Jeugdinterclub 2013.
LTAD in wielrennen.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
OEPS ? BOEBS !! BLIJF OP EIGEN BENEN STAAN
Trainer A Triathlon.
Gedragsproblemen
Begin en eindig een presentatie bij voorkeur steeds met een pagina waarop alle partners staan. ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Studieloopbaancoaching
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Triatlon Training Voorbereiding Sprint afstand SABIC Triatlon Stein
ONTWIKKELING VAN ALGEMENE PSYCHOMOTORISCHE VAARDIGHEDEN
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Triathlon voor kinderen? Te zwaar? Te lang? Te veeleisend?
HERINDELING JEUGDGROEPEN
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
A.V. VHL Kontich 1 Vlaamse Sportfederatie vzw Geraldine Mattens (Algemeen & juridisch directeur) Sophie Cools (Directeur Sport)
“Instroomtraining binnen de BondsJeugdOpleiding”
Schoolsportvereniging ‘ Het Nieuwe Westen’. Inhoud presentatie -Wat is een schoolsportvereniging? -Schoolsportvereniging ‘Het Nieuwe Westen’ -Verantwoordelijkheid.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Welkom bij de introductieclinic voor hockey-ouders Dag 3
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
De ervaringen met het wijkgezondheidswerk in Eindhoven.
Begeleiding startende leraren
Gedrag in organisaties, 9e editie
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Ethisch Verantwoord Sporten. Panathlonverklaring als aanzet voor verdere acties voor meer ethiek in de sport.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Welkom! Janine van Zoest Opleidingsadviseur Landsteiner Instituut
Aanpassing Selectie beleid
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Voorbereiding Sabic Triatlon Stein 2007 Rob de Hooge
Triatlon Training Voorbereiding Sprint afstand SABIC Triatlon Stein 2008 door: Heleen bij de Vaate / Rob de Hooge.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Rudy Duvillier. Wat vindt u in het jeugdboek: - De algemene ontwikkeling -sociale aspecten -psychomotorische aspecten -Cognitieve aspecten - De specifieke.
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’. Inhoud Inleiding - Parantee vzw - Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’ Doelstellingen van Parantee vzw.
Visie op jeugdbeleid Fencing Move 22 januari Gent Vlaamse Schermbond vzw Olivier Antonis.
VC DE HAAN. * Kwalitatieve jeugdopleiding -Middelen *De club vervuld - pedagogische functie gediciplineerde houding - sociale functie geen “fabriek” of.
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
1 Een ontmoetingskans voor moeders met jonge kinderen.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Organisatorisch overzicht Speerpunten beleid Facultatieve trainingen Rol hoofdtrainers Rol coördinatoren Rol teamouders Thema blok 1 : balbehandeling.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
 Eerste Ledenavond van de WCoM  ONTSTAAN  VISIE EN WERKING  PLANNING 2016  WEBSITE  LIDGELDEN 2016  KLEDIJ PASSEN EN BESTELLEN.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
INFOSESSIE ZWEMMEN Vrijdag 20/05/2016
MHCU Opzet trainingsplan. MHCU Visie Doelstellingen  Alle teams moeten met een zo hoog mogelijke intensiteit, hockeytechnieken en tactieken aangeleerd.
Infoavond jeugdopleiding seizoen Verloop van deze avond Organigram van onze vereniging (Jeugdvoorzitter Carlos De Rock) Missie en visie rond.
Trainend groeien - groeiend trainen Frederik Broché – trainer Topsportschool.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
De Speeltuin van Morgen Aanleg betonpad
Motorisch leren bij pupillen
KTC BERINGEN KIDSTENNIS
Samenwerking Wave 0.
Oltegoare Multimove wWelkom U5-U6.
Figuur 1: Australische Pyramide
Servia informatieavond mini’s
Uitleg pupillenouders AVO’83 21 maart
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Jeugdopleiding met topsportambitie, hoe te realiseren in de triatlonclub? Mia Dobbeni 15/12/2018.
Transcript van de presentatie:

VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON

RAAMPLAN – LEERPLAN TRIATLON B 1.RAAMPLAN TRIATLON  Doel  Ontstaan  Structuur  Werking  Voorbeeld 2.LEERPLAN TRIATLON  Doel  Structuur  Stappenplan

Het raamplan is … een leidraad voor de carrièreopbouw van een atleet … een inspiratiebron … een overzicht van benchmarks … een kapstok om projecten van de federatie Het raamplan is NIET … kant-en-klaar … individueel

AUTEUR  Reinout Van Schuylenbergh START  Snelst groeiende sport  Nood aan uniform kader BASIS  LTAD – Canadian sport for life ONTWIKKELING  Eigen ervaring en experts  Wetenschappelijk onderzoek RESULTAAT  Presentatie Dag van de trainer 2012  2013 Verfijning/opsplitsing voor topsport en breedtesport

 ACTIVE START (bewegingservaring) tot ong. 6 jaar  FUNDAMENTALS (basistraining) tot ong jaar  LEARNING TO TRAIN tot ong jaar  TRAINING TO TRAIN tot ong jaar  Omschrijving van de specifieke fase  Benchmarks trainingsachtergrond  Benchmarks vaardigheden (motorisch, zwemmen, fietsen, lopen, tactiek, sociaal mentaal, …)  Benchmarks prestaties

Tot 6 jaar Fase van BEWEGINGSERVARING Het kind leert algemene bewegingsvaardigheden, zoals klimmen, lopen, rollen, werpen, springen, evenwicht houden, … Dit wordt via een breed bewegings- en spelaanbod aangeleerd. Verkennen van risico’s en grenzen in een veilige speelomgeving. Het bewegingsprogramma bevat gestructureerde en ongestructureerde beweging (spontaan spel). Er is geen periodisering. Bewegen is FUN. Benchmarks trainingsachtergrond Zwemmen1x per week, watergewenning, zwemschool, spelvormen. FietsenLoopfiets, step. LopenBewegingsspelen. Stabilisatie/krachtNiet van toepassing. CrosstrainingKleutergym, bewegingsschool, speeltuin, spontaan spel. Trainingsuren/jaarElke dag bewegingsactief. PeriodiseringmodelGanse dag bewegingsactief. WedstrijdenGeen wedstrijden.Wel deelname aan sportieve evenementen. Vaardigheden Mobiliteit, stabiliteit, krachtOnbewust de bewegingsrijkdom opbouwen via spontaan en gestructureerd spel en bewegen. Verkennen van risico’s en grenzen in een veilige speelomgeving. ZwemmenAngsten overwinnen, waterwennen, horizontaal evenwicht, evenwichtsherstel, rotaties rond 3 assen, springen, beginselen van stuwing met armen en benen. FietsenLopen/stappen met de fiets, fiets oprapen, afstappen, opstappen, sturen, beginselen van stuurvaardigheid. LopenSpontaan, natuurlijk looppatroon. Warm-up/cool downKeuze van de activiteiten bieden een spontane warm up en cool down aan. Starts/wisselsOpstappen en afstappen van de fiets. TrainingsschemaDe jonge sporter heeft vaste momenten in de week van gestructureerde sport en spel en dagelijkse momenten van ongestructureerd spel. Tactiek PloegtactiekNiet van toepassing. RegelsNiet van toepassing. Fair playRespecteert de fair play. Sociale vaardighedenleren in groep spelen. Spelen met respect voor elkaar. Speelgoed delen. Mentale vaardighedenKan onder begeleiding eenvoudige bewegingsopdrachten uitvoeren. Is gemotiveerd omdat het leuk is. MateriaalkennisDraagt zorg voor het sportmateriaal. PrestatiesPrestaties geven in deze fase van de ontwikkeling geen valide indicatie van een voorspoedige ontwikkeling.

Raamplan beschikbaar via ‘Triathlon Academy’ Voorbeeld trainingsplan op basis van het raamplan voorbeeld raamplan.xlsx

RAAMPLAN – LEERPLAN TRIATLON B 1.RAAMPLAN TRIATLON  Doel  Ontstaan  Structuur  Werking  Voorbeeld 2.LEERPLAN TRIATLON  Doel  Structuur  Stappenplan

 Fundamenten in het raamplan  6-16 jarigen: Active start tot training to train  Praktische handleiding voor jeugdtrainers  Ondersteunen jeugdclubs  Bijdrage ethisch en medisch verantwoord sporten

Verschillende hoofdstukken cfr ontwikkelingsfasen raamplan  Situering  Focuspunten  Doelstellingen (Minimum en uitbreiding per discipline)  Planning en periodisering  Voorbeeldlessen en –trainingen Evaluatiemethodes  Referentie en bronnen

Fase 1: opbouw vaardigheden ifv doelstellingen  Experts per discipline  Elk afzonderlijk uitwerken - overleg (ov.) Fase 2: lesfiches  Vaardigheden & thema’s  Experts & jeugdtrainers  Good practices in bestaande jeugdwerkingen Fase 3: evaluatiesysteem/checkpoints Fase 4: afwerking en publicatie

Mallette – Fédération Française de triathlon

Vragen? B